<strong>IKKE HVER DAG:</strong>Ifølge KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe bør man ikke trene magemusklene hver dag. I likhet med resten av musklene i kroppen trenger nemlig også disse restitusjon.  Foto: Getty Images
IKKE HVER DAG:Ifølge KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe bør man ikke trene magemusklene hver dag. I likhet med resten av musklene i kroppen trenger nemlig også disse restitusjon. Foto: Getty Images Vis mer

Magemuskler

Ikke tren magemusklene hver dag

I likhet med resten av kroppen trenger de restitusjon for å bygge seg opp.

Publisert
Sist oppdatert
Drømmen om en flat og veltrent mage gjør at stadig flere av oss bruker mye tid på å gjøre mageøvelser.

Men dersom du er en av dem som tar hundrevis av sit-ups hver eneste dag i håp om å redusere magefett og få mer synlige muskler, er det faktisk mulig at innsatsen din er forgjeves.

LES OGSÅ: Ikke hold pusten når du trener magen

Musklene kan bli overtrent

En av de vanligste «mytene» innen trening, og særlig styrketrening, er dette med at jo mer du trener, jo bedre resultater får du.

Dette stemmer imidlertid ikke helt.

Ja, mye trening er bra, men dersom du trener samme muskelgruppe hver eneste dag, uten en hviledag mellom (hvor musklene kan restitueres), så risikerer du faktisk at musklene blir «overtrent».

I stedet for å bygge opp musklene, vil du dermed begynne å bryte dem ned, noe som absolutt ikke gir resultatene du ønsker.

Ifølge KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe er det derfor veldig viktig at du også lar magemusklene dine få hvile seg innimellom treningsøktene, akkurat slik du gjør med resten av kroppen.

- Magemusklene dine er akkurat som alle andre muskler i kroppen – de skal ikke trenes daglig, sier Garthe til KK.no:

- Derfor er det veldig viktig at også disse musklene får tid til å restitueres.

LES OGSÅ: Stå og tren magen

Tre ganger i uken holder

Også trenings – og fitnessekspert Bryan Acers fra Fitness.com (ekstern lenke) fraråder mye trening av magemusklene.

- Du gjør jo ikke bryst og ryggøvelser hver dag, så du bør heller ikke gjøre mageøvelser hver dag. Tre dager i uken holder i massevis, og du vil kunne se enorme resultater av dette, sier han.

Ifølge Acers er det også en myte at du må gjennomføre hundrevis av øvelser og bruke lang tid på dem for å merke en effekt.

- Du kan gjøre relativt få øvelser og fortsatt se store resultater. 15 minutter per økt bør holde, sier han.

LES OGSÅ: Gå deg til en smalere midje

Nedenfor finner du lenker til KK.no-artikler med gode mageøvelser du kan prøve:

  • Få flatere mage - i senga!
  • Flatere mage på rekordtid
  • Flat mage med ball
  • Slik får du bikinimage
  • Like bra som sit-ups
  • Ett minutt om dagen gir resultater

    Har du tips til treningssaker som kan være interessante for KK.no, eller spørsmål du lurer på - send mail til ab@kk.no, med emne: Tips fra leser.

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer