DROPP DETTE: Det har ingen hensikt å veie seg før hverdagen er tilbake. Foto: Erwin Wodicka - wodicka@aon.at
DROPP DETTE: Det har ingen hensikt å veie seg før hverdagen er tilbake. Foto: Erwin Wodicka - wodicka@aon.atVis mer

Vekt Og Kosthold

Ikke vei deg før jula er over

Vektpilen vil vise mer enn din virkelige vekt.

KK.NO: Hvordan har jula vært så langt? Vi håper du har kost deg med familie og venner, blanke dager og masse god mat.

Men du er kanskje bekymret for hvilken effekt all den gode maten og godteriet har hatt på vekta?

Det er ingen tvil om at vi spiser mer enn ellers i jula, og ekstrakaloriene kan godt gjøre at vekta går opp litt i løpet av ferien.

Det går selvsagt an å velge smart og unngå de verste kalorifellene, men du skal kose deg i jula. mye skade kan ikke skje i løpet av to uker. Særlig ikke om du holder deg aktiv og trener også i feriedagene - nå har du jo allverdens av tid til det sammenlignet med i travle hverdager.

LES OGSÅ: Slik kommer du raskt i form etter ferien

FESTHØYTID: Jula er full av god mat - og du skal ha lov å kose deg med den. Foto: Colourbox
FESTHØYTID: Jula er full av god mat - og du skal ha lov å kose deg med den. Foto: Colourbox Vis mer

Dropp å veie deg nå

Men tilbake til denne vekta. Et godt råd er å ikke veie deg før juleferien er tilbakelagt. Det er rett og slett fordi din virkelige vekt (og eventuelle vektoppgang) ikke vil vise seg før da.

Hvorfor? Fordi julemat som regel er full av salt som binder væske i kroppen. I tillegg spiser du sannsynligvis flere raske karbohydrater og mindre fiber, noe som gjør at fordøyelsen blir tregere - du har rett og slett fullere tarm enn vanlig.

Dermed kan du få et lite sjokk om du trår på badevekten midt i julekosen, og det er et sjokk som mest sannsynlig bare er skremsel.

LES OGSÅ: Matmons? Bygg muskler, så kan du spise mer!

Slik veier du deg riktig

Vent med å veie deg til vi er en uke eller to inni det nye året. Da er du tilbake i hverdagsgjenge og spiser mer normalt igjen.

Likevel skal du huske disse reglene før du tar fram badevekta, råder lege og talsperson for the American Dietetic Association, Dawn Jackson Blatner i en sak på WebMD.com:

  • Ikke vei deg oftere enn én gang i uka, men helst på samme dag.
  • Bruk samme vekt hver gang.
  • Vei deg på samme tidspunkt på dagen. Det beste er om morgenen, etter at du har vært på do.
  • Ha på deg lite klær - eller vei deg i nettoen.
     

Om du liker å veie deg oftere kan du godt gjøre det, men regn da ut gjennomsnittsvekta du får i løpet av et par uker, for å få et reellt tall.

Om du aldri veier deg, bør du faktisk begynne. Du trenger absolutt ikke gå på vekta hver uke, men en gang i halvåret er bra, for det er lurt å ha litt kontroll.

Husk at det er helt naturlig at vekta svinger litt. Det har å gjøre med maten du spiser (som sagt - salt mat binder væske), og hvor du er i menssyklusen.

LES OGSÅ: Derfor er noen naturlig tynne

TREN STYRKE: Å bygge mer muskler gjør ikke nødvendivis at vekta går ned, men kroppen blir mye fastere. Foto: Colourbox
TREN STYRKE: Å bygge mer muskler gjør ikke nødvendivis at vekta går ned, men kroppen blir mye fastere. Foto: Colourbox Vis mer

Ikke heng deg opp i tallet

Det er helt individuelt hva som er idealvekta. En høy spiker på 1,85 som veier 60 kilo kan ha en like sunn vekt som et formfullt timeglass på 1,50 som veier det samme. Tallet vekta viser er egentlig lite interessant. Det du skal bry deg om er kroppssammensetningen din, altså konsistensen på kroppen. Jo større muskler du har, jo tyngre er vekta, men jo fastere i fisken er du også.

Det sies at muskler er tyngre enn fett. Men en kilo er en kilo. Det som menes med dette er at i volum tar en kilo muskler mindre plass enn en kilo fett. Muskelmasse er tettere enn fettmasse.

Om du driver med styrketrening kan du altså oppleve at vekta går oppover, rett og slett fordi du bytter ut noe av kroppsfettet med muskler. Jo eldre du blir, jo viktigere er det å opprettholde muskelmassen. Derfor skal du aldri kutte ut styrketreningen.

Naturlig med noe fett på kroppen

ELSK FORMENE DINE: Du skal ha fett på rumpa - ikke prøv å slanke det bort, da mister du mye av kvinneligheten din. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Pres
ELSK FORMENE DINE: Du skal ha fett på rumpa - ikke prøv å slanke det bort, da mister du mye av kvinneligheten din. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Pres Vis mer

Bare husk at som kvinne skal du ikke slanke eller trene bort alt kroppsfettet. Faktisk skal du ha en god del fett - det er viktig for at kroppen skal fungere, og særlig siden vi kvinner er ment å kunne bære fram barn.

American Council on Exercise opererer med følgende skala for å gi kvinner retningslinjer på hvor høy fettprosent de bør ha:

  • En veltrent kvinne har en fettprosent på 21-24 prosent.
  • En normal kvinne har en fettprosent på 25-31 prosent.
  • Kvinnelige toppatleter har gjerne en fettprosent på 14-20 prosent.

    Hvis du er blant dem som har fått dilla på styrketrening og er veldig opptatt av å ha definerte muskler, skal du sjekke om du er i faresonen mht. fettprosent og spiseforstyrrelse.

    Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

 

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: