DROPP DETTE: Ikke vei deg rett etter ferien - det virker bare mot sin hensikt. Foto: REX/Mode/All Over Press
DROPP DETTE: Ikke vei deg rett etter ferien - det virker bare mot sin hensikt. Foto: REX/Mode/All Over Press Vis mer

Kosthold

Ikke vei deg rett etter ferien

- Du kan ende opp med å komme inn i en av de vanlige fellene, sier eksperten.

Har du lengtet etter ferien?

Det er du nok ikke alene om, og enten du tilbringer den her hjemme eller har tenkt deg til sydligere strøk, er det lov til å kose seg litt ekstra.

Med litt mindre aktivitet, mye smakfull mat og kanskje noe godt i glasset, kan det nok likevel hende at ferien har en effekt på vekten din. 

Så, hva kan du gjøre?

Kutte ut alle godsaker, tenker du kanskje. Neida! Bare ikke gå på vekten med en gang, anbefaler Irene Mårdalen, som er personlig trener og gründer av Spis deg glad.

LES OGSÅ: Legg grønnsakene i vann før grilling

Vent i hvert fall 2-3 uker

- Hvis du går på vekten med en gang du kommer hjem, er det lett å få panikk og tenke at du må sette inn tiltak umiddelbart, forteller Mårdalen.

UNNGÅ STRENGE DIETTER: Det vil sjeldent lønne seg i det lange løp - faktisk kan det hende at du ender opp med å veie mer etter en stund.  Foto: All Over Press
UNNGÅ STRENGE DIETTER: Det vil sjeldent lønne seg i det lange løp - faktisk kan det hende at du ender opp med å veie mer etter en stund. Foto: All Over Press Vis mer

For det er ikke unormalt å legge på seg noen ekstra kilo etter ferien, når du har kost deg med ekstra god mat og kanskje tatt det litt mer med ro enn ellers.

Men det er likevel ikke nødvendig med drastiske tiltak straks du er hjemme.

- Hvis du venter med å gå på vekten til det har gått 2-3 uker, når du er tilbake i gode gamle treningsrutiner og kostholdsvaner, vil vekten høyst sannsynlig ha stabilisert seg på det nivået du var før du tok ferie, sier hun.

Går du på vekten dagen etter ferien kan det ende med at du går inn i strenge regimer du ikke kan følge over lang tid, og resultatet er ofte noe helt annet enn det du ønsker.

- Du kan ende opp med å komme inn i en av de vanlige fellene og jojo-slanke deg. Da er risikoen stor for at du ender opp med å veie mer om et halvt år enn du gjorde da du kom hjem fra ferie.

LES OGSÅ: Har du alltid lyst på dessert?

Slik kommer du tilbake til normalen

Det beste er nemlig treningsrutiner og et kosthold som du kan leve med i det lange løp - som gir deg energi og som gir rom for litt kos. 

SKAL GI GLEDE: Med et variert og sunt kosthold, samt fysisk aktivitet, vil du bli mye lykkeligere enn ved strenge slankekurere. Gi det derfor litt tid før du eventuelt veier deg etter ferien.  Foto: Ariwasabi / Alamy/All Over Press
SKAL GI GLEDE: Med et variert og sunt kosthold, samt fysisk aktivitet, vil du bli mye lykkeligere enn ved strenge slankekurere. Gi det derfor litt tid før du eventuelt veier deg etter ferien. Foto: Ariwasabi / Alamy/All Over Press Vis mer

Dropp derfor strenge kurer - som shakes, detox og måltidserstatninger, og gå tilbake til et variert og sunt kosthold, i tillegg til at du tar opp trening og annen fysisk aktivitet.

- Hvis du går tilbake til rutiner hvor du spiser 5-6 måltider om dagen (fire hovedmåltider og to mellommåltider), trener 2-4 ganger i uken og er fysisk aktiv ved å ta trappene og sykle til jobben, vil du være tilbake til ditt normale deg etter 2-3 uker, sier Mårdalen.

I tillegg bør du ha fokus på å sove nok - helst mellom syv og åtte timer hver natt.

- Det beste av alt - du er gladere, har mer energi og er helt klart mer fornøyd, sier Mårdalen, og forteller at det faktisk kan være en idé å sette bort vekten for godt.

Ja, eller rett og slett kaste den.

Som KK.no har skrevet tidligere, vil vekten din variere på grunn av flere årsaker - blant annet om du har mensen, toalettbesøk og om du har spist salt mat. Ikke minst veier muskler mer enn fett, så det er ikke sikkert at vekten sier så mye om den fysiske formen din som du kanskje tror.

LES OGSÅ: Har du alltid lyst på dessert?

MUSKLER VEIER MER: Vektnålen er slett ikke det mest avgjørende når det gjelder formen din. Og selv om den kanskje har gått noe opp etter ferien, tar det ikke så lang tid før den går tilbake til normalen.  Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
MUSKLER VEIER MER: Vektnålen er slett ikke det mest avgjørende når det gjelder formen din. Og selv om den kanskje har gått noe opp etter ferien, tar det ikke så lang tid før den går tilbake til normalen. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press Vis mer

Ikke ha dårlig samvittighet på ferien!

Ok, mest sannsynlig vil du altså gå opp noen kilo i løpet av ferien. Det er imidlertid ingen grunn til å bruke ferien til å tenke på det.

- Bestem deg for at du ikke skal ha dårlig samvittighet, sier Mårdalen.

Hun forteller at det faktisk er sunt å kose deg, og selv om det helt klart er rom for is på sommeren, trenger ikke det «å kose seg» alltid å bety søtsaker.

- Du kan kose deg med en is eller en annen godbit, og du kan kose deg med oppskåret frukt og bær, en god bok, en svømmetur, lek på stranden, gåturer i fjellet, sykkelturer og god vin. Bestem deg for at du fortjener å nyte sommeren.

- I tillegg smaker som regel godsaker best etter trening, og da forbrenner du dem raskt også. Så legg gjerne inn aktivitet i løpet av dagen, sier hun. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: