STAKKARS STORE, STERKE KARER... Kvinner har større motstandskraft mot sykdom og tilstander som svekker immunforsvaret vårt - alt fra forkjølelse til kreft. Foto: Getty Images/iStockphoto
STAKKARS STORE, STERKE KARER... Kvinner har større motstandskraft mot sykdom og tilstander som svekker immunforsvaret vårt - alt fra forkjølelse til kreft. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Immunforsvar

Influensa er faktisk verst for menn

Kvinner er det sterke kjønn, ifølge ny forskning.

Forkjølelse- og influensasesongen er i anmarsj, så det er bare å stålsette seg på egne og sine nærmestes vegne.

LES OGSÅ: 15 friske influensaråd

Facebook er full av statusoppdateringer fra kvinner som rapporterer om kjærester som er rammet av «man-flu», og som ligger der med selvmedlidende blikk og termometeret i munnen.

Det faktiske tilfellet er at kvinner syter mer enn menn når de er syke, men det viser seg at vi nok ikke er det svake kjønn av den grunn.

Kvinner har «back up» om de blir syke

Er forskningsteam ved Ghent universitet i Belgia har avdekket at kvinners immunforsvar er bedre enn menns.

Med andre ord: Vi har større motstandskraft mot sykdom og tilstander som svekker immunforsvaret vårt - alt fra forkjølelse til kreft.

Årsaken til dette er bestanddeler i X-kromosomet, som jo menn bare har ett av, mens kvinner har to.

Forskningen som konkluderer med at kvinners immunforsvar er sterkere er nokså kompleks, men veldig kort kan den oppsummeres slik:

Hvis kvinner får en mutasjon på et gen som knyttes til immunsystemet i X-kromosomet så har vi et eksemplar til av genet, og kan fortsette å være friske. Menn har ikke det, og de blir dermed syke.

Dette regner forskerne også som hovedårsaken til at kvinner lever lengre enn menn.

Hele forskningsrapporten kan du lese her!

TI RÅD FOR BEDRE IMMUNFORSVAR:

1. Få nok søvn
Søvn lader batteriene og gir kroppen din ny energi. Gode timer i køya er derfor viktig for de helbredende prosesser i kroppen. 6 timer dyp og sammenhengende søvn er bedre enn 8 timer med stadige avbrytelser.

2. Beveg deg
Kroppen vår er skapt til bevegelse. PC, bil og TV har ført til store forandringer i livsstil de siste 50 år. Det gjør at vi selv må være bevisst på å være nok i bevegelse. Da du blir generelt sunnere, får bedre mental helse og humør og enklere vektkontroll - alt sammen svært viktig for immunforsvaret ditt.

3. Drikk nok vann
Vann skyller systemet ditt og gjør jobben enklere for immunforsvaret.

4. Få så mye sol og lys du kan
Solen stimulerer produksjon av vitamin D som er viktig for din beinsubstans. Lyset er også positivt for humøret og øker motstandskraften din.

5. Spis mer frukt og grønnsaker
Dytt i deg det du klarer! Det finnes nesten ikke begrensninger for hva du kan spise av frukt og grønt. Amerikanske forskere har utvidet «fem om dagen» til ni om dagen for menn og sju om dagen for kvinner. Spis variert for å få i deg forskjellige stoffer. Et triks her er å spise frukt og grønt med forskjellig farge.

6. Stress ned
En stabil og harmonisk livsførsel styrker immunforsvaret. Forsøk å konsentrere deg om der du er nå, ikke hvor du skal være om en time. Vanskelig? Prøv meditasjon! Forskning på viser at målbare funksjoner som hjerterytme, blodtrykk påvirkes i positiv retning ved regelmessig meditasjon.

7. Vær glad!
Er du lykkelig og positiv har du større motstandskraft. Forskning viser at du ikke unngår for eksempel forkjølelse, men har færre plagsomme symptomer.

8. Få i deg nok av de riktige mineralene
Sink er et mineral som påvirker cellefornyelse, arvematerialet, hormonproduksjonen og en viktig forutsetning for et sunt immunforsvar. Sink finner du i skalldyr, fisk og kjøtt, men også i gulrot, bønner og meieriprodukter.

9. Spis nok C-vitamin
I tillegg til å være en kraftig antioksidant er C-vitaminet involvert i mer enn 300 kjemiske prosesser i kroppen. Appelsin, kiwi og brokkoli inneholder mye C-vitamin.

10. Stump røyken
Tobakk er gift. Den gir deg nedsatt lungefunksjon og svekker immunforsvaret ditt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: