POTETER: Visste du at poteter inneholder færre kalorier per 100 gram enn det pasta og ris gjør.  Foto: anjelagr - Fotolia
POTETER: Visste du at poteter inneholder færre kalorier per 100 gram enn det pasta og ris gjør. Foto: anjelagr - Fotolia Vis mer

Poteter

Ingen grunn til å kutte ut poteten

- Har fått et ufortjent dårlig rykte, sier eksperten.

Er du en av dem som forbinder poteter med ord som stivelse, karbohydrater og blodsukkerstigning, og velger derfor heller ris og pasta som middagstilbehør? Da er du ikke alene.

Tine Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog, forteller at det er tydelig at vi nordmenn viker unna poteter, da forbruket vårt har sunket betraktelig de siste 50 til 60 årene.

- På 50-tallet spiste vi omtrent 90 kilo poteter, mens i dag spiser vi ikke mer enn 50 kilo, og mer enn halvparten av dette er i form av potetgull og pommes frites.

- Forbruket av vanlige friske poteter har sunket betydelig og i den samme perioden har vi som befolkning hatt en betydelig vektøkning - det er riktignok ingen direkte årsakssammenheng, sier hun.

Så er egentlig poteter så usunt som alle skal ha det til?

LES OGSÅ: Skrell poteter på fem sekunder

Fått et ufortjent dårlig rykte

Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog og kostholdsrådgiver for Bama, forteller til KK.no at poteten er en viktig, sunn og på alle måter flott matvare som har fått ufortjent mindre hyggelig omtale de siste par årene – og det ikke minst fra lavkarbofolket.

- Poteten er en viktig matvare som gjerne kan inngå i et variert kosthold, da den har et høyere innhold av kostfiber og flere vitaminer og mineralstoffer per energienhet enn det vanlig ris og pasta har.

- I tillegg vinner den (over vanlig pasta og ris) på omtrent alt når det kommer til næringsinnhold per 100 gram. Den har færrest kalorier, minst fett, minst karbohydrater, minst stivelse, bra med kostfiber og null salt.

Det er med andre ord neppe poteten som har vært problemet på middagstallerkenen – det kan nok heller hende at man bør velge sine sauser med omhu, sier hun.

POTET, RIS OG PASTA: Som du ser kommer potet best ut på det meste når det kommer til næringsinnhold.  Foto: Skjermdump Matvaretabellen.no
POTET, RIS OG PASTA: Som du ser kommer potet best ut på det meste når det kommer til næringsinnhold. Foto: Skjermdump Matvaretabellen.no Vis mer

LES OGSÅ: Hørt om blomkålris?

En fin kilde til C-vitamin og fiber

I tillegg til at poteter inneholder færre kalorier per 100 gram og er mer næringsrik enn pasta og ris, er den ifølge Tine Sundfør også en fin kilde til C-vitamin.

- I motsetning til ris og pasta, inneholder poteter litt C-vitamin. Ikke like mye som appelsiner selvsagt, men spiser du poteter noen ganger i uken kan dette være en viktig bidragsyter til C-vitamininntaket ditt.

- Hvis du sammenligner poteter med de vanlige ris og pasta typene, og ikke fullkorns variantene, inneholder de også mer fiber.

Videre forteller hun at det er viktig at du koker potetene med skallet på.

- Koker du potetene med skallet på bevarer du en del av C-vitaminene som ellers ville rent ut i kokevannet. I tillegg er det slik at det sitter mest fiber rett under skallet, eller på skallet, så spiser du nye norske poteter med skallet på, vil du i deg et høyere fiberinnhold enn om du spiser dem uten.

Kan man spise alle poteter med skallet på?

- Ja, i prinsippet kan man det, men da må man vaske de godt slik at det ikke sitter igjen rester av jord i skallet, sier hun.

BEHOLD SKALLET PÅ: Koker du potetene med skallet på bevarer du en del av C-vitaminene som ellers ville rent ut i kokevannet.
BEHOLD SKALLET PÅ: Koker du potetene med skallet på bevarer du en del av C-vitaminene som ellers ville rent ut i kokevannet. Vis mer

LES OGSÅ: Spiser du denne kald?

Jo, du kan spise poteter til middag hver dag

Er du av dem som har et dårlig forhold til poteter, og velger derfor heller pasta eller ris som middagstilbehør?

Sundfør forteller at poteter ikke trenger å være kjedelig slik de var i barndommen da man fikk servert kokte poteter syv dager i uken.

- Jeg skjønner at det kan bli litt kjedelig å spise poteter som tilbehør når det finnes så mange andre gode alternativer på markedet. Da er det viktig å huske at poteter er svært anvendelige – du kan for eksempel lage kokte poteter, potetbåter, fløtegratinerte poteter eller hjemmelaget potetmos.

Hvor ofte kan man spise poteter?

- Så lenge cirka 1/3 av middagstallerkenen er poteter, og resten forbeholdes grønnsaker og fisk, fulg eller magert kjøtt, ser jeg ingen grunn til å ikke spise poteter til middag hver dag, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop