Kk Reportasje

Inger Johanne (42) er livredd for å fly

Slik takler hun fobien. Her er tipsene som gjør at du kan få til det samme!

FLYSKREKK: Inger Johanne har flyskrekk, men har lært seg å håndtere fobien.  Foto: Astrid Waller/All Over Press Norway
FLYSKREKK: Inger Johanne har flyskrekk, men har lært seg å håndtere fobien. Foto: Astrid Waller/All Over Press Norway Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Angsten for å fly er en av de vanligste fobiene, og ødelegger ferien for mange. For 42 år gamle Inger Johanne Saunes fra Ulsteinvik, har flyskrekken lenge vært en stor plage, og i stedet for å glede seg, gruer hun seg gjerne i mange dager før hun skal ut og reise.

– Jeg er veldig nervøs og engstelig i flere dager før jeg skal ut og reise. Sover dårlig om natta og er uopp­lagt når jeg setter meg på flyet. Det er verst når barna er med. Jeg blir stresset og varm i kroppen. Jeg svetter så mye at jeg må ha med eget skift, forteller Inger Johanne - som ironisk nok jobber i et reisebyrå.

I ukens KK forteller hun at flyskrekken utviklet seg gradvis etter at hun fikk barn.

- Blir det turbulens, kommer tårene. Da klarer jeg ikke å hente meg inn. Jeg hauser meg opp og tenker at de andre passasjerene ikke forstår alvoret. Skjønner de ikke at vi er i ferd med å dette ned?

LES OGSÅ: Var døden nær to ganger

Satt med hodet i hendene

Inger Johanne forteller om flyturer med familien som har vært så ille at det har preget hele ferien. Som da de reiste til Tyrkia, og hun ble aggressiv mot barna, hysjet og kjeftet på dem, fikk hjertebank når folk gikk i midtgangen på vei til toalettet, redd det ville få flyet til å krenge.

- Jeg satt med hodet i hendene i flere timer, helt i min egen boble, mens jeg messet på en sang. Følte at jeg ikke fikk puste. Da vi endelig kom fram, var jeg utslitt i flere dager. Og da jeg hadde kommet over det verste, begynte jeg å grue meg til hjemturen.

Like etter hjemkomsten skulle hun på tur til Barcelona med søsteren og moren.

COACHEN: - Frykt er lært atferd, og kan avlæres! sier NLP-coach Trine Åldstedt
COACHEN: - Frykt er lært atferd, og kan avlæres! sier NLP-coach Trine Åldstedt Vis mer

Måtte på kurs






Flyturen fra Ålesund var forferdelig, så da de skulle bytte fly i Oslo, klarte ikke Inger Johanne å gå om bord i flyet til Barcelona. Det endte med at moren og søsteren heller ikke reiste.

Da Inger Johanne kom hjem igjen, satte hennes mann ned foten. Nå skulle hun på flyskrekk-kurs.

Og Inger Johanne forteller at det er noe av det smarteste hun har gjort. Der fikk hun lære fakta om motorlyder, marsjhøyde, vær og rutiner. At flyet trenger mindre motorkraft når det når marsjhøyde. At turbulensen er «den humpete veien».

Hun forsto at det bare var hun selv som kunne ta kontroll over egne følelser. Men hun har også hatt dårlige turer etter kurset, og er innstilt på at hun må fortsette å jobbe med skrekken sin.

– Jeg skal fortsette å øve, og den eneste måten jeg kan gjøre det på, er
å fly. Jeg skal ikke la angsten få overtaket. Jeg skal kjøpe de flybillettene jeg vil og dra dit jeg ønsker. Målet er at jeg skal glede meg til å fly.


LES OGSÅ: Derfor er jeg ikke redd mer

Les mer i KK 26
Les mer i KK 26 Vis mer

Slik takler du en fobi

Trine Åldstedt, NLP-coach ved MetaResource og master trainer of NLP (Nevrolingvistisk programmering) sier det så klart: Du har to valg. Du kan velge å flykte fra frykten – eller møte den.

Hun forklarer at angst ofte består av mange hendelser som sakte har bygd seg opp. Den oppstår på bakgrunn av tanker du påfører deg, som spinner i indre, levende filmer. Mange «bader» i fryktfølelse og usikkerhet både under oppveksten og i det voksne liv. Den gode nyheten er at siden frykten er lært atferd, så kan du avlære det!

Hennes råd er å la det gå en f … i deg. Ikke akseptere at angsten tar over livet ditt. Si til deg selv at nok er nok! Jeg skal én vei, og det er framover. Dette SKAL jeg greie! Visualiser utfallet. Se også for deg hva som vil skje dersom du ikke tør å møte angsten.





LES OGSÅ: Jeg utviklet nesten tvangstanker

Hun forklarer videre at det ikke er nødvendig å tolke barndommen eller forstå vonde episoder, men at det er det å tenke annerledes på situasjonen som må til for å snu det.

- Det er ofte små endringer som skal til for å få resultater. Anerkjenn og feir dine små framskritt. Du må jobbe med det. Ville det. Ikke bare tenke det, sier Trine Åldstedt.

(Tekst av:Anne Merete Rodem)

Les også hvordan Carina ble kvitt edderkoppskrekken, og Therese fikk kontroll på taleangsten i KK 26, i salg fredag 28. juni.

LES OGSÅ: Skal jeg ligge her til jeg dør?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer