BØNNER: Super mat om du er opptatt av vekten - og helsen. Foto: All Over Press
BØNNER: Super mat om du er opptatt av vekten - og helsen. Foto: All Over Press Vis mer

Bønner

Ingrediensen som kan hjelpe deg ned i vekt

Mager mat som metter - og supert å ha i taco!

Publisert

Britene får sjelden skryt for kostholdet sitt, men én ting gjør de riktig.

De spiser mye bønner, og det burde vi også gjøre.

Bønner har nemlig en rekke gunstige effekter på kroppen og helsen.

LES OGSÅ: Maten du bør spise daglig

Fiber og proteiner

Enten du velger hvite, røde eller brune bønner, så har de et ganske likt næringsinnhold.

I TACO: Bønner er perfekte å bruke i tacos - og setter en ekte meksikansk smak på retten.  Foto: M.studio - Fotolia
I TACO: Bønner er perfekte å bruke i tacos - og setter en ekte meksikansk smak på retten. Foto: M.studio - Fotolia Vis mer

Prøver du å gå ned i vekt eller er opptatt av at den ikke skal gå opp, så kan bønner hjelpe deg på veien.

Bønner inneholder relativt få kalorier, og består av mye proteiner og lite fett, ifølge Norsk helseinformatikk.

I tillegg gir de deg en del fiber, og solide doser av mineralene jern og folat.

Kombinasjonen av lite kalorier, mye proteiner og fiber, gjør at bønner er mat som ikke så lett legger seg på hoftene og dessuten gjør deg ordentlig mett.

- Bønner er også en matvare som setter fart på magen, har Jeanette Roede, konseptsjef i Grete Roede AS, tidligere fortalt til KK.no.

LES OGSÅ: Ned i vekt? Spis mer proteiner

SUPERMAT: Bønner inneholder store mengder antioksidanter. Foto: All Over Press
SUPERMAT: Bønner inneholder store mengder antioksidanter. Foto: All Over Press Vis mer

Bytt ut ris og pasta

Bønner passer godt både i salater, gryteretter og som tilbehør til kjøtt og fisk.

En studie fra Harvard School of Public Health, utført på 2000 menn og kvinner, har tidligere vist at de som bytter ut et daglig rismåltid med bønner, har 35 prosent lavere risiko for å få symptomer på diabetes.

Grunnen mente forskerne er denne:

- Bønner inneholder langt større mengder fiber, mye mer protein og har en lavere glykemisk indeks. Det betyr at bønner stimulerer insulinproduksjonen i langt mindre grad enn ris, forklarte ernæringsprofessor Frank Hu ifølge Reuters Health.

Professoren var en del av teamet som utførte studien.

Bønner inneholder dessuten mye antioksidanter, som kan bidra til å beskytte kroppen mot alvorlig sykdom.

Ifølge Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, har en rekke studier vist at de som spiser mye bønner, har lavere risiko for å utvikle hjertesykdom.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer