Mat

Ingrediensene du alltid bør ha i skapet

Kan redde enhver middagskrise og er veldig sunt.

RYDD PLASS TIL BØNNER: Bønner er blant de mange ingrediensene du alltid bør ha i skapet. Ikke bare er de en god kilde til proteiner, men de passer også til en rekke forskjellige rette.  Foto:  Fotolia
RYDD PLASS TIL BØNNER: Bønner er blant de mange ingrediensene du alltid bør ha i skapet. Ikke bare er de en god kilde til proteiner, men de passer også til en rekke forskjellige rette. Foto: Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hva har du i kjøkkenskapene dine?

Hos de fleste av oss er kjøkkenskapene fylt opp til randen - som regel uten at du i det hele tatt vet hva som er i dem.

Og etter en rask gjennomgang vil du kanskje finne en boks med tomatpuré som gikk ut på dato en gang på begynnelsen av 2000-tallet.

Det viser seg imidlertid at det er god grunn til å ha orden i skapene, og det er enkelte matvarer det er spesielt god grunn til å rydde plass til.

Ikke bare er de sunne, men de smaker godt og holder seg lenge.

LES OGSÅ: Trikset som gjør baksten saftigere

TUNFISK: Det er en god kilde til omega-3 fettsyrer og kan enkelt tas frem hvis du ikke vet hva du skal lage. Men velg den som er i vann.  Foto: Fotolia
TUNFISK: Det er en god kilde til omega-3 fettsyrer og kan enkelt tas frem hvis du ikke vet hva du skal lage. Men velg den som er i vann. Foto: Fotolia Vis mer

Tunfisk

Et kjøkkenskap er ikke et kjøkkenskap uten noen bokser med tunfisk i vann.






Det er en god kilde til sunne omega-3 fettsyrer og proteiner, i tillegg til at tunfisk passer til en rekke andre matvarer, som salat, pasta, omelett og enchiladas. Det kan derfor bli en sunn og smakfull middag på kort tid, hvis du ikke orker å gå innom butikken en dag.

Men hold deg til tunfisk i vann, ettersom mye av fettsyrene kan forsvinne ut i oljen, og dermed gå i vasken hvis du velger den andre varianten.

Bønner

Enten du velger de som er tørket eller de som kommer på boks, er bønner et veldig rimelig alternativ til proteiner.

De er også en super kilde til kostfiber. Server dem som en siderett ved siden av supper, omeletter, taco, gryteretter eller salaten.

Ved å skylle bønnene godt etter å ha ligget i lake, kan du også redusere saltinnholdet med omkring 40 prosent, skriver helsenettstedet WebMD.com.

LES OGSÅ: Ja, du kan spise denne delen også

PEANØTTSMØR: Det er kjempepopulært i USA, men begynner også å bli mer populært her til lands. Faktisk er peanøttsmør en god kilde til sunt fett.  Foto: Thinkstockphotos
PEANØTTSMØR: Det er kjempepopulært i USA, men begynner også å bli mer populært her til lands. Faktisk er peanøttsmør en god kilde til sunt fett. Foto: Thinkstockphotos Vis mer

Panøttsmør

Dette er en stor favoritt spesielt i USA, og er best kjent for å bli kombinert med syltetøy. Selv om det ikke er det aller sunneste du kan ha på brødskiva, er det likevel en god kilde til proteiner og sunne fettstoffer.

Ikke minst er det en super snack.






I tillegg til at du kan bruke den på smørbrød eller sammen med grønnsaker, kan du også tilsette litt i en smoothie - for eksempel etter trening, eller blande det sammen med varmt vann og soyasaus, og du har raskt en asiatisk dressing eller saus.

Pasta

Pasta passer naturligvis godt til både kjøtt og grønnsaker, og i tillegg kommer det i de fleste former, farger og varianter.

Få i deg enda mer fiber ved å velge de som er av fullkorn, lag det som et tilbehør til både supper, gryteretter, salater og andre middagsretter.

Hermetiske tomater

Du dropper vel ikke tomatene dine? Tomater er kilde til en rekke sunne næringsstoffer, og er faktisk kategorisert som «supermat»!

Tomater inneholder massevis av lykopen, i tillegg til vitamin A og C. Derfor er det god grunn til å ha hermetiserte tomater i kjøkkenskapet. I tillegg kan de gjøre livet litt lettere når du skal lage et kjapt og sunt måltid.

Bland dem sammen med litt basilikum og andre urter, og du har raskt en deilig saus til pizza, kjøtt, pasta eller andre fullkornsprodukter.

LES OGSÅ: Hørt om smartkarbo og grovkarbo?

NØTTER: Ja, nøtter inneholder en del kalorier, men er en super kilde til sunne fettsyrer og kan faktisk redusere risikoen for hjertesykdom.  Foto: Stock Connection/All Over Pr
NØTTER: Ja, nøtter inneholder en del kalorier, men er en super kilde til sunne fettsyrer og kan faktisk redusere risikoen for hjertesykdom. Foto: Stock Connection/All Over Pr Vis mer

Nøtter

Ja, nøtter kan inneholde en del kalorier, MEN - og det er definitivt et men her, nøtter er også en super kilde til sunne proteiner og fett.






Studier har i tillegg vist at regelmessig inntak kan bidra til å redusere risikoen for hjertesykdom.

Bruk usaltede nøtter sammen med frokostblandingen, som et alternativ til kjøtt ved siden av pasta, fullkorn, salater og grønnsaker. Prøv dem også med yoghurt, i desserter eller som et lite mellommåltid.

Kraft og buljong

Spesielt i USA blir det brukt mye kraft som du kan kjøpe ferdig på boks i butikken.

Også her i landet kan du få kjøpt ferdig kraft på boks. Et alternativ er buljongterninger som du blandet ut med vann, og som også varer litt lenger.

Buljong og kraft er et supert utgangspunkt for både supper, sauser og gryter, og kan smaksette stort sett hva du vil, enten du ønsker en asiatisk smak eller noe litt mer tradisjonelt.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer