DU BESTEMMER: Det kan være vanskelig å kontrollere, men til syvende og sist er det faktisk kun du som bestemmer hva slags tanker du har i hodet- negative eller positive.  Foto: Jürgen Fälchle - Fotolia
DU BESTEMMER: Det kan være vanskelig å kontrollere, men til syvende og sist er det faktisk kun du som bestemmer hva slags tanker du har i hodet- negative eller positive. Foto: Jürgen Fälchle - Fotolia
Selvutvikling

Irriterer du deg mye i hverdagen?

Slik reduserer du stresset og få mer overskudd.

Vi har alle hatt dem. De morgenene alt virker grått og det er vanskelig å være takknemlig for alt det fine vi tross alt har i livet vårt.

Gunvor Marie Dyrdal, psykolog med doktorgrad i positiv psykologi, sier det er lurt å være takknemlig for de små hendelsene i hverdagen.

Krokusen som plutselig lyser i veikanten. Den myke og overraskende klemmen fra barnet vårt. Kollegaen som tok med en kaffe til deg i lunsjpausen da du minst ventet det.

SMIL! ELLERS FÅR DU RYNKER: All tiden du bruker på irritere deg over kjæresten setter seg i kroppen - og mellom øyebrynene! Foto: Wavebreak Media LTD/Wavebrea / All Over Press Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebrea
SMIL! ELLERS FÅR DU RYNKER: All tiden du bruker på irritere deg over kjæresten setter seg i kroppen - og mellom øyebrynene! Foto: Wavebreak Media LTD/Wavebrea / All Over Press Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebrea Vis mer

Å være bevisst slike små opplevelser, gjør at oppmerksomheten vår flyttes, og de gode følelsene som oppstår fra takknemlighet gjør noe med hele den kjemiske balansen i hjernen.

Forskning innen positiv psykologi viser at takknemlighet har mange effekter på helsen vår. Det kan gi oss mer selvtillit, hjelpe oss å takle stress og redusere følelser som sinne, bitterhet og grådighet.

Det vil også gjøre oss mer målbevisste, pliktoppfyllende og åpne.

– Hvis du fokuserer på hva du er takknemlig for noen minutter i uka, viser forskning at både kjemikalieproduksjonen og hormonbalansen i kroppen endres.

Å være takknemlig ser ut til å beskytte mot depresjon, og et fokus på det positive synes uforenelig med den negative tankestilen vi finner hos deprimerte sier Dyrdal.  

LES OGSÅ: Stress ned på 60 sekunder

Du har valget

HALVFULLT GLASS: Det gjelder å nyte øyeblikket! Som et glass vin på en helt vanlig tirsdag. Verdt å glede seg over - og glemt var den kjipe dagen på jobb! Foto: Jordan Lutes/Corbis/All Over
HALVFULLT GLASS: Det gjelder å nyte øyeblikket! Som et glass vin på en helt vanlig tirsdag. Verdt å glede seg over - og glemt var den kjipe dagen på jobb! Foto: Jordan Lutes/Corbis/All Over Vis mer

Psykologen sier vi må være bevisst på at takknemlighet sitter mellom ørene.

– Vi bestemmer selv hva vi velger å være oppmerksomme på og hvordan vi tenker. Mange føler at de ikke har noe valg, fordi de hele tiden legger merke til det som er negativt. Men det har de. Å skifte fokus krever bevissthet og innsats, sier Dyrdal.

Å skrive en takknemlighetsdagbok hver kveld er veldig effektivt, og billig, for å få det bedre og endre innstilling.

Alt som kreves er to minutter hvor du skriver ned hva du har vært takknemlig for i løpet av dagen. En slik bok kan også være god å ha på tunge dager. Da kan du lese det du har skrevet og bruke det som minner.

Psykologen mener takknemlighetens største utfordrer er at vi ofte ikke er til stede der vi er. Tidsklemma fører til at vi løper rundt fra det ene til det andre. Praktiske gjøremål fyller dagene og hodene våre.

FINN ROEN: Stress ned, fokuser på det positive... Hørt det før? Jada, men det funker!Foto: Alamy / All Over Press
FINN ROEN: Stress ned, fokuser på det positive... Hørt det før? Jada, men det funker!Foto: Alamy / All Over Press Vis mer


– Å være takknemlig krever en bevissthet, at du husker på det. Å ha gjøremål hele tiden, snevrer inn oppmerksomheten vår, sier Dyrdal som selv har tre små barn og benytter seg av sine egne råd.

Noen gode tips til hvordan du kan være mer tilstede og takknemlig er å gjøre en ting om gangen. Rett og slett skape mindre stress og mas. Gå litt saktere, senke ambisjonene og fokuserer på at det er de nære tingene som teller.

LES OGSÅ: Smådeppa? Dette gjør deg glad igjen

5 tips for å bli mer takknemlig

1. Vær mer bevisst
på hva du har å være takknemlig for. Prøv å fokusere på de små tingene i hverdagen for eksempel den varme dusjen, kaffekoppen om morgenen eller et smil fra en fremmed på bussen.

2. Skriv en takknemlighetsdagbok
Bruk to minutter hver kveld til å skrive ned hva som har gjort deg glad og takknemlig i løpet av dagen. Les gjerne gjennom det du har skrevet tidligere, for å få ny giv på mer kjipe dager.

3. Si takk oftere
Ha det som en vane å se hva det gjør både for deg selv og andre. Si takk til dama som holdt opp døra for deg eller mannen som lot deg gå foran i kassakøen.

4. Gjør mer av det du trives med og som du savner
Vil du ringe en god venn eller lese et kapittel i boka di, så gjør det i stedet for å sløve foran tv-en. Det koster litt, men er kanskje det som skal til for å øke velværet.

5. Prøv å være mentalt til stede her og nå
Ta imot de øyeblikkene som kommer rett fra hjertet, selv om det ikke alltid er like lett. Nyt den overraskende kosen du får fra barnet ditt, eller katten som smyger seg rundt beina dine.

LES OGSÅ: Fire ting som gjør deg lykkeligere

Denne saken er hentet fra KK 21.

 

Til forsiden