Selvutvikling

Irriterer du deg mye i hverdagen?

Slik reduserer du stresset og få mer overskudd.

DU BESTEMMER: Det kan være vanskelig å kontrollere, men til syvende og sist er det faktisk kun du som bestemmer hva slags tanker du har i hodet- negative eller positive.  Foto: Jürgen Fälchle - Fotolia
DU BESTEMMER: Det kan være vanskelig å kontrollere, men til syvende og sist er det faktisk kun du som bestemmer hva slags tanker du har i hodet- negative eller positive. Foto: Jürgen Fälchle - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi har alle hatt dem. De morgenene alt virker grått og det er vanskelig å være takknemlig for alt det fine vi tross alt har i livet vårt.

Gunvor Marie Dyrdal, psykolog med doktorgrad i positiv psykologi, sier det er lurt å være takknemlig for de små hendelsene i hverdagen.

Krokusen som plutselig lyser i veikanten. Den myke og overraskende klemmen fra barnet vårt. Kollegaen som tok med en kaffe til deg i lunsjpausen da du minst ventet det.

Å være bevisst slike små opplevelser, gjør at oppmerksomheten vår flyttes, og de gode følelsene som oppstår fra takknemlighet gjør noe med hele den kjemiske balansen i hjernen.Forskning innen positiv psykologi viser at takknemlighet har mange effekter på helsen vår. Det kan gi oss mer selvtillit, hjelpe oss å takle stress og redusere følelser som sinne, bitterhet og grådighet.

Det vil også gjøre oss mer målbevisste, pliktoppfyllende og åpne.

– Hvis du fokuserer på hva du er takknemlig for noen minutter i uka, viser forskning at både kjemikalieproduksjonen og hormonbalansen i kroppen endres.

Å være takknemlig ser ut til å beskytte mot depresjon, og et fokus på det positive synes uforenelig med den negative tankestilen vi finner hos deprimerte sier Dyrdal.  

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.