IKKE GRØNN NOK: Isbergsalaten er på ingen måte usunn. Den er bare så mye mindre næringsrik enn storebrødrene spinat og ruccola.  Foto: Getty Images/iStockphoto
IKKE GRØNN NOK: Isbergsalaten er på ingen måte usunn. Den er bare så mye mindre næringsrik enn storebrødrene spinat og ruccola. Foto: Getty Images/iStockphoto
Salat

Isbergsalat inneholder minst næringsstoffer

Spinat derimot, er full av nyttige vitaminer.

Isbergsalaten er verdens mest brukte salat, ifølge Bama.no. Saftig, sprø og mild på smak. Og det er ikke det at den er usunn, det er bare det at andre salater er mye sunnere.

– Jo grønnere farge salaten har, desto sunnere er den, forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Salat er perfekt for deg som ønsker å leve sunt og holde vekten. Uansett hvilken type salatblader du velger, så inneholder det nesten ingen kalorier. Kun omkring 10 kcal per porsjon, ifølge Health.com.

LES OGSÅ: Slik forlenger du holdbarheten på salat

SUPERSUNT: Spinat er den mest næringsrike salatsorten. Foto: Getty Images/iStockphoto
SUPERSUNT: Spinat er den mest næringsrike salatsorten. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Inneholder 96 prosent vann






Hovedårsaken til at isbergsalat ikke inneholder spesielt mye næringsstoffer, er fordi den består av så mye som 96 prosent vann. En annen årsak er at det er i fargestoffene at mange av de gunstige antioksidantene finnes.

– De aller lyseste salatene inneholder lite næringsstoffer. Når det er sagt, så finnes det akkurat nå en del norsk isbergsalat som er ganske grønn og fin i fargen, og dermed også mer næringsrik, forklarer Tine Sundfør.

Isbergsalat inneholder noe folat og vitamin K, men ikke i nærheten av så mye som andre salater.

Folat er spesielt viktig å få i seg mye av dersom du forsøker å bli gravid. Vitamin K er viktig for at blodet vårt skal koagulere, men spiller også en rolle for beinstrukturen vår.

LES OGSÅ: Dette bør du spise når du er gravid

BLAND FLERE SORTER: Blant gjerne samme flere ulike sorter salat - som spinat, ruccola og romano.
BLAND FLERE SORTER: Blant gjerne samme flere ulike sorter salat - som spinat, ruccola og romano. Vis mer

Supersalaten spinat

Det er ikke for ingenting at Skipper'n spiste mye spinat. De grønne bladene er fulle av vitaminer og mineraler. Spinat inneholder nesten dobbelt så mye vitamin K enn det som er anbefalt daglig inntak.





Spinat er også en god kilde til vitamin A. En porsjon salat dekker halvparten av dagsbehovet for vitamin A. I tillegg er denne typen salat en veldig god kilde til B-vitaminet folat.

Spiser du spinat får du også i deg en del vitamin C, faktisk like mye som appelsin. I tillegg inneholder spinat en del jern og kalsium, og dessuten flere andre sunne antioksidanter. Ruccola er også blant de sunneste salatsortene.

LES OGSÅ: Salat er ikke alltid sunt

Bytt til romansalat

Selv om spinat er supersunn, så synes du kanskje at den blir litt for kraftig på smak. Bytt litt på hvilken salat du velger eller bland to forskjellige sorter sammen. Vil du bruke en salat som er mild på smak, så er romanosalaten kanskje det sunneste alternativet.

- Et annet tips er å bruke en oljebasert dressing, det vil runde av smaken litt. Dessuten er det bevist at olje øker opptaket av vitaminer, forteller Sundfør.

Romanosalat er mørkegrønn i farget og et must i cæsarsalaten. Denne salatsorten er spesielt rik på vitamin A og C, men inneholder også en del folat og vitamin K.

Rapidsalat er veldig mild på smak og selv om den ikke er like sprø, så er også den et godt alternativ til isbergsalaten. Rapid er i likhet med romanosalat rik på vitamin A og C.

Vitamin A er først og fremst viktig for beinbygningen, synet og huden.

– Men det aller viktigste synes jeg er at man velger en salat man synes er så god at man har lyst til å spise masse av den, sier Sundfør.

LES OGSÅ: Maten som gir deg finere hud
Til forsiden