<strong>KAN BRUKES TIL MYE MER ENN ISBITER:</strong> Blant annet kan det hjelpe deg ned i vekt, sørge for at du spiser mer grønt og sørge for at du slipper å kaste mat. Foto: Thinkstock.com
KAN BRUKES TIL MYE MER ENN ISBITER: Blant annet kan det hjelpe deg ned i vekt, sørge for at du spiser mer grønt og sørge for at du slipper å kaste mat. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Kosthold

Isbittrikset som kan hjelpe deg ned i vekt

Sjekk hvordan du sparer penger OG kalorier.

Publisert
Sist oppdatert
De forfriskende, små isbitene er gode å ha på en varm sommerdag, og det viser seg at de kan hjelpe deg med både vektnedgang og kviser.

Det er imidlertid god grunn til å droppe dem på feriereisen, ettersom de kan inneholde en del bakterier og er en velkjent kilde til matforgiftning.

Isbitbrettet ditt derimot, bør du ta i bruk langt oftere.

Det har nemlig langt flere funksjoner enn du kanskje var klar over, og kan blant annet spare deg for en rekke unødvendige kalorier, skriver Health.com.

LES OGSÅ: Sukkerfri tyggis kan skade tennene

Bruk det til baking

Hvis du noen gang har laget hjemmelagde brownies eller cookies, så vet du at det er omtrent helt umulig å spise bare én.

I stedet for at du overspiser deg på de delikate småkakene neste gang, kan du heller bake ut halve deigen og fordele resten i isbitbrettet ditt. Neste gang søtsuget sniker seg på, kan du enkelt ta en ut en rute og sette den i ovnen.

Frisk opp vannet

Det kan ikke sies for ofte - vann er den beste tørstedrikken. Det kan imidlertid bli ganske kjedelig enkelte ganger, og da gjelder det å friske det opp litt.

Frys derfor ned ferskpresset saft fra appelsiner, sitroner og lime og putt en kube i et glass med kullsyreholdig eller vanlig vann, for å friske opp.

<strong>FRUKT OG SMOOTHIE:</strong> Hvis du har mye frukt i kjøleskapet kan du for eksempel lage en kjempeporsjon med smoothie og fordele den i isbitbrettet etterpå, så har du raskt en smoothie senere.  Foto: Thinkstock.com
FRUKT OG SMOOTHIE: Hvis du har mye frukt i kjøleskapet kan du for eksempel lage en kjempeporsjon med smoothie og fordele den i isbitbrettet etterpå, så har du raskt en smoothie senere. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Smoothies

Hvis kjøleskapet er overfylt med frukt som snart er overmoden, kan du lage en kjempe-smoothie. Det du ikke orker, fyller du bare opp i isbitbrettet.

Da slipper du å kaste masse mat, i tillegg til at du kan få en smoothie på sekunder ved å ta noen kuber i blenderen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Gjør du en av disse middagstabbene?

Spiser du for lite grønt?

Ikke noe problem. For eksempel er det et genialt triks å lage puré ut av ulike grønnsaker for så å tilsette i matrettene dine.

Lag for eksempel en puré av erter, spinat, søtpoteter, squash eller gulrøtter og bruk det for å tilsette ekstra fiber og vitaminer til dipper, smoothies, havregrøt, pannekakerøre, pastaretter eller andre retter.

Ved å øke innholdet av fiber vil du ikke spise like mye, i tillegg til at du holder deg mett lenger.

Ikke hell ut vin-slumpen

Selv om den siste slumpen i hvitvinflasken sjelden er så fristende dagen etter, er det ikke dermed sagt at du trenger å kaste den.

Det er i hvert fall liten vits å tvinge nedpå de siste slurkene når du egentlig ikke orker - da er vi alle kjent med følgene.

Istedenfor kan du helle resten av det som måtte være igjen på flasken i isbitbrettet ditt og tilsette en kube eller to til neste gang du skal lage en deilig suppe eller saus.

LES OGSÅ: Grønnsaken du helst bør spise rå

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer