Sexliv

Ja- og nei-mat for sexlivet

Glem østers og malt horn av neshorn. Med enkle kostholdsgrep får du et bedre sexliv.

En velbalansert frokost og plenty med drikke tar deg langt på vei mot et bedre sexliv. Foto: Panther Media
En velbalansert frokost og plenty med drikke tar deg langt på vei mot et bedre sexliv. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
En av de beste tingene du kan gjøre for å ha et sunt sexliv er å spise velbalansert og godt. Ja-mat og nei-mat kan ikke bare forbedre sexlivet ditt, men ha en positiv effekt på helsen din også, skriver helseekspertene på Prevention.com.

Ja: Spis en balansert frokost

Måltidet ditt burde inkludere både protein og fiber. Prøv en yoghurt med friske bær eller grovt brød med peanøttsmør, foreslår forfatteren av Power Eating, kostholdsekspert Susan Kleiner.
- Kombinasjonen gjør at det tar lenger tid å fordøye maten, og energinivået ditt vil ligge stabilt hele morgenen.
Mer energi gjør at du ikke er i dårlig humør når du kommer hjem, og du kan nyte ettermiddagen med kjæresten din.

Nei: Hiv innpå med karbohydrater

Å spise mat med mye karbohydrater, som en bagel med smøreost foreksempel, er krise. Blodsukkeret vil skyte i været, for så å stupe like raskt som det steg. Det vil gjøre deg slapp og i dårlig humør. Det eneste du vil ha lyst til å gjøre i sengen er å sove.

Ja: Drikk mye

Unngå å bli dehydrert. Med nok væske i kroppen vil du holde deg mentalt og fysisk våken hele dagen, og det vil hjelpe deg langt på vei på kvelden også.
- Hvis du er dehydrert, har du også mindre av de viktige væskene i kroppen når det gjelder seksuell opphisselse, sier Kleiner.
- Drikk et par glass vann når du står opp, etter nattens faste er du på ditt mest dehydrerte.
Pass på å spise vannholdig mat, og velg drikke uten så mange kalorier.

Nei: For mange kaffe latte

Kaffe og te om morgenen kan få motoren i gang og hjelpe deg til å fokusere, men å hive innpå med koffeinholdig brus, kaffe og te hele dagen kan gjøre deg urolig når kvelden kommer, og ikke i humør for sex.
- For mye kaffe stimulerer sentralnervesystemet, advarer Leslie Bonci, kostholdsekspert ved University og Pittsburg Medical Center.
- Det hele kan ende med at dere bare jager hverandre rundt sengen, og aldri kommer til poenget...

Les også: Dårlig mage dreper sexlivet

Ja: Smakssett grønnsaker med olivenolje

Fett er nødvendig for å produsere sex-hormonene testosteron og østrogen, sier doktor Beverly Whipple, professor emeritus ved Rutgers University, medforfatter av Science of Orgasm og The Orgasm Answer Guide. Hvis du går på en diett nesten uten fett, vil du etterhvert ha mindre av hormonene. Både testosteron og østrogen er viktige hormoner for kvinner, og uten dem vil lysten legge inn årene. Men husk å spise umettet fett, som i olivenolje, fet fisk og valnøtter. Omega 3-fettsyrer hjelper i tillegg på humøret, og ifølge en ny fransk undersøkelse kan omega 3 hjelpe mot PMS og hetetokter - som definitivt legger en demper på sexlysten.

Nei: Spis for mye rødt kjøtt og kjeks

Usunt fett og transfett bidrar til å blokkere arteriene og fører til at blodet ikke strømmer like fritt i årene. Whipple minner oss på at dette ikke bare gjelder blodet til hjertet, men også til genitaliene våre.
- Kvinner vil få mindre følelse av opphisselse, sier Whipple.
Også menn vil slite med ereksjonen. Høyt kolesterol er en risikofaktor for ereksjonssvikt.

Ja: Spis kylling, fisk og annet magert protein

Hvis du ikke spiser nok protein synker nivået av dopamin i hjernen. Stoffet dopamin er en signalsubstans, et stoff som overfører kjemiske signaler fra en nervecelle til en annen, som er knyttet til følelser som lykke og romantikk. Dopamin kan også hjelpe mot ereksjonsproblemer hos menn, sier kostekspert Leslie Bonci.

Nei: Spis junkfood fullstappet med kalorier

Det er selvsagt ikke bra for deg, og hvis du ikke føler deg attraktiv etter måneder med junk på menyen, får du selvsagt heller ikke lyst til å rive av deg klærne og forføre en mann.
- Mange kvinner sier de ikke føler seg sexy nok til å ha sex, sier Judith Reichman, gynekolog og forfatter.
Kroppsbildet vårt har mye å si for sexlysten vår. Spis bra, og spis passe mye.

Les også: Få lyst på lyst

Ja: Nyt et glass vin til maten

- Et lite glass vin eller en snill drink på kvelden, kan gjøre deg rolig og avslappet, og hjelpe deg inn i modus for intimitet, sier Reichman.

Nei: Drikk to eller flere alkoholenheter

For mye vin, øl eller sprit kan slå tilbake på deg. Du kan bli trøtt, og det hjelper ikke på lysten, sier Reichman.
Bare innse det, det er vanskeligere å yte maks i sengen når refleksene dine blir trege. Og når alkoholen er ute av blodet, kan du risikere å våkne og ikke klare å sovne igjen. Vi vet alle at en urolig sengekamerat ikke er mye morsomt midt på natten.

Ja: Spis en bit mørk sjokolade etter middag.

Sjokolade gjør deg lykkelig, helt alvorlig talt! Et par ruter på kvelden kan være den perfekte innledning til en hyggelig kveld under dyna. En tysk studie målte humøret til kvinner som enten ble gitt et eple, en sjokoladebit eller ingenting. Etterpå måtte de oppgi hvordan de følte seg. Forskerne fant ut at de som spiste sjokolade opplevde et oppsving i humøret, mye raskere enn de som spiste eplet. Og humøret forble på topp i minst 90 minutter.
Pass på å ha en mørk sjokolade i nattbordsskuffen.
- En av fordelene med å være menneske, er sex, sier Reichman.
- Hvis du vil ha sex, hjelper det å være i godt humør.

Nei: Spis deg god og mett rett før sengetid

Et stort måltid gjør at blodstrømmen ledes mot magen, som er helt feil organ å gi oppmerksomhet til hvis du vil ha sex.
- Hvis du føler deg mett og tjukk, er det ikke lett å føle seg romantisk, sier Bonci.
Men du må ikke sulte deg selv heller, for å oppnå flat mage. En knurrende mage er ikke romantisk det heller, og uten mat og drikke, duger helten ikke...

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer