KAFFE: En ny rapport fra Danmark viser at det er sunt å drikke kaffe. Drikken kan redusere risikoe for en rekke sykdommer. Forskerne er imidlertid litt usiker på hva som er den konkrete årsaken til at drikken er så fordelaktig.  Foto: Fotolia
KAFFE: En ny rapport fra Danmark viser at det er sunt å drikke kaffe. Drikken kan redusere risikoe for en rekke sykdommer. Forskerne er imidlertid litt usiker på hva som er den konkrete årsaken til at drikken er så fordelaktig. Foto: FotoliaVis mer

Kaffe

Ja, det er sunt med kaffe

Ny danske rapport avslører fordelene og ulempene med drikken.

Hvor mye kaffe drikker du?

Nordmenn ligger faktisk på verdenstoppen når det kommer til inntak av kaffe, med våre fire kopper om dagen.

Kaffe har en unik effekt på morgentrøtte tryner, men den har også noen andre effekter.

Det dukker stadig opp nye studier som viser både ulemper og fordeler ved de mørkebrune dråpene. Men veier fordelene opp for ulempene? Eller er det omvendt?

LES OGSÅ: Slik påvirker energidrikker hjertet ditt

NYT EN KOPP: Kaffe kan blant annet redusere risikoen for Alzheimer og Parkinson, i tillegg til at drikken kan senke risikoen for blodpropp og blødninger i hjernen.  Foto: Es75 - Fotolia
NYT EN KOPP: Kaffe kan blant annet redusere risikoen for Alzheimer og Parkinson, i tillegg til at drikken kan senke risikoen for blodpropp og blødninger i hjernen. Foto: Es75 - Fotolia Vis mer

Kaffe er sunt!

Vi kan starte med den gode nyheten - kaffe er sunt!

Denne konklusjonen kom frem da et team ved Vidensråd for Forebyggelse i Danmark bestemte seg for å se nærmere på tidligere studier gjort på kaffe, for å se hvordan drikken er koblet opp mot en rekke folkesykdommer (les hele rapporten her!).

– Det var viktig for oss å avkrefte noen av mytene som har vært rundt dette med kaffe, og det har vi også gjort. For eksempel gir ikke kaffe kreft eller problemer med hjertet, sier professor og overlege Kjell Hermansen til Videnskab.dk.





Men, det er naturligvis et men.

– Det er situasjoner og tilstander hvor du du skal være litt forsiktig med inntaket, forteller Hermansen.

Det gjelder blant annet for gravide, personer som sliter med angst og personer som får i seg for lite kalsium.

Det er anbefalt at gravide drikker maks tre kopper kaffe om dagen, ettersom for mye kan være skadelig under graviditeten. Studier har også indikert at kaffe kan forårsake angst, som er grunnen til at de som lider av denne tilstanden bør begrense inntaket.

Kaffe øker også utskillelsen av kalsium i urinen, og kan dermed øke mangelen på kalsium hos de som allerede får i seg for lite av mineralet.

LES OGSÅ: Trikset som gjør baksten sunnere

Kan redusere risikoen for en rekke sykdommer

Men tilbake til fordelene igjen - for det er faktisk mange fordeler ved å drikke kaffe.

Studier viser blant annet:

  • Kaffe reduserer risikoen for å utvikle diabetes type 2 og Parkinson-sykdom med hele 25 prosent.
  • Kaffe kan i tillegg senke risikoen for blodpropp og blødning i hjernen med 10 prosent.
  • Sist, men ikke minst, ser det ut til at kaffe kan ha en gunstig effekt på Alzheimers og depresjon.

  • – I rapporten kommer det frem at flere studier antyder at noen kreftformer ikke utvikles i samme grad hos personer som drikker kaffe, som hos de som ikke gjør det, sier Hermansen.

    I en tidligere studie viste det seg at dette spesielt gjelder for kvinner.

    Etter å ha sett på mer enn 67.000 tilfeller av kreft hos kvinner mellom 34 og 59 år, oppdaget forskere ved Harvard School of Public Health at fire kopper kaffe eller mer om dagen kan redusere risikoen for livmorkreft med 25 prosent, sammenlignet med de som drikker en kopp eller mindre.

    Hermansen understreker likevel at det er behov for flere studier på dette området.

    KOFFEIN: Forskerne kan ikke med sikkerhet si om det er koffein eller antioksidanter som er bakgrunnen for de fordelaktige effektene, men når det gjelder blant annet å senke risikoen for diabetes, er det koffeinfri kaffe som er mest effektivt.  Foto: fotomaniax - Fotolia
    KOFFEIN: Forskerne kan ikke med sikkerhet si om det er koffein eller antioksidanter som er bakgrunnen for de fordelaktige effektene, men når det gjelder blant annet å senke risikoen for diabetes, er det koffeinfri kaffe som er mest effektivt. Foto: fotomaniax - Fotolia Vis mer

    Skyldes det koffein eller antioksidanter?

    At det er behov for flere studier er kanskje ikke så rart. Foreløpig er nemlig ikke forskere helt sikre på hva som er årsaken til at kaffe har disse positive effektene.

    Er det koffein-innholdet? Eller kan det skyldes de hundrevis av bioaktive stoffene (antioksidanter) som finnes i drikken?

    – Det er viktig å huske på at kaffe er en drikk som inneholder mange stoffer. Hvilke stoffer, eller hvilke kombinasjoner av stoffer som som har den positive effekten vet vi faktisk ikke, sier Hermandsen.

    I enkelte tilfeller kan det tyde på at det skyldes andre ingredienser enn koffein.

    For eksempel oppdaget forskere at selv koffeinfri kaffe reduserer risikoen for diabetes type 2, som tyder på at det ikke er koffeinen som er årsaken til helsefordelene.





    Ifølge Hermandsen er det likevel vanskelig å finne bevis for dette, siden det krever store studier og kontrollgrupper på hvert enkelt av stoffene, som ikke overraskende er veldig tidskrevende og dyrt.

    – De studiene som er gjort foreløpig er såkalte observasjonsstudier, hvor det er vanskelige å si noe om årsak og virkning, sier overlegen.

    LES OGSÅ: Ingrediensene du alltid bør ha i skapet

    Derfor bør du velge filterkaffe

    Uansett hvor mye eller lite du drikker, gjelder det imidlertid å velge riktig.

    I motsetning til kokekaffe, espressokaffe og presskannekaffe, har tidligere studier vist at filterkaffe er forbundet med 10 prosent lavere sykdomsrisiko.

    Enkelte undersøkelser viser faktisk at kokekaffe, espressokaffe og presskannekaffe kan øke LDL-kolesterolet, som igjen kan øke risikoen for hjertekarsykdommer. Har du høyt kolesterol, bør du altså drikke filterkaffe.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: