KK.NO TESTER: Sist ut på treningstest-listen er Elixias beinharde time "Fit for Beach", som skal gi stram kropp til sommeren. Mer info om timen og vår vurdering finner du i denne saken! Foto: Per Ervland
KK.NO TESTER: Sist ut på treningstest-listen er Elixias beinharde time "Fit for Beach", som skal gi stram kropp til sommeren. Mer info om timen og vår vurdering finner du i denne saken! Foto: Per Ervland Vis mer

Treningskonsept

Ja, dette kan gjøre deg «Fit for beach»

KK.no har testet sommerens hotteste treningskonsept på Elixia. Får terningkast 5!

Treningskjeden Elixia har gått kallhardt ut denne våren og sommeren – med treningskonsept som «lover» gode resultater og høy treningseffekt.

Først ut var gruppetimen «500 kcal», som fikk terningkast 4 av undertegnede journalist. Og sist ut av nylanseringene var «Fit for beach», som skal få kroppen i sommerform før strandsesongen for alvor inntar landet.

«Tøft», «slitsomt», «morsomt», «effektivt» og «jæskla smertefullt» er blant ordene jeg har hørt folk beskrive denne timen med. Og derfor var jeg – naturlig nok, enormt spent på hvordan opplegget egentlig ville være.






LES OGSÅ: Ikke spoler sommerkroppen

OPPSTRAMMENDE: Øvelsene som gjennomføres har fokus på både rumpe, mage, lår, rygg, armer og kjernemuskulatur. Her viser instruktør Ellen Moen frem en av øvelsene.  Foto: Per Ervland
OPPSTRAMMENDE: Øvelsene som gjennomføres har fokus på både rumpe, mage, lår, rygg, armer og kjernemuskulatur. Her viser instruktør Ellen Moen frem en av øvelsene. Foto: Per Ervland Vis mer

Én til to ganger i uka

«Fit for beach er timen for deg vil komme i form til sommeren! Vi gir deg en time med blanding av kondisjons– og styrketrening, en effektiv kombinasjon for å sikre synlige resultatet. Svette og hardt arbeid sikrer at du når ditt mål til sommeren!», står det i omtalen på Elixias nettsider (ekstern lenke).

Og ifølge instruktør Ellen Moen (KK.no testet timen på Elixia Colosseum) er det akkurat dette – verken mer, eller mindre, du får i løpet av de 55 minuttene timen varer.

- Dette er rett og slett en treningsøkt hvor vi kombinerer kondisjon og styrke i en form for sirkeltrening, med ulike stasjoner. Målsettingen er at vi skal ta tak i det du er interessert i å jobbe med, slik at du skal bli enda mer klar for sommeren, forklarer Moen til KK.no.






For å få maks effekt frem mot sommeren, råder hun deg også til å gå på timen én til to ganger i uka, kombinert med annen trening.

- Vi anbefaler jo å variere treningen, men jeg tror kanskje én gang eller to i uka med «Fit for beach», kombinert med annen trening, vil gi gode effekter. Det er hvertfall en veldig god start, sier hun.

LES OGSÅ: Brenn fett i 24 timer etter trening

GI ALT: Nøkkelen til maks treningseffekt på denne timen er å gi maksimalt hele veien. Ta kun pauser når det faktisk er pauser, ellers vil pulsen synke.  Foto: Per Ervland
GI ALT: Nøkkelen til maks treningseffekt på denne timen er å gi maksimalt hele veien. Ta kun pauser når det faktisk er pauser, ellers vil pulsen synke. Foto: Per Ervland Vis mer

Økt forbrenning og oppstramming

Ifølge instruktøren har flesteparten av deltagerne på denne timen, naturlig nok, som mål å få opp forbrenningen og stramme opp litt til bikinisesongen.

- Jeg tror de fleste er interessert i å få opp forbrenningen mot sommeren, og det gjør man ved å jobbe med kontinuitet og høy intensitet under timene. I tillegg jobber vi med rumpe, lår og mage, og så legger vi selvfølgelig vekt på å få med armer, rygg og kjernemuskulatur – som er kjempeviktig for holdningen, sier hun:

- Uansett hvor mye du har trent før du tar på bikinien, så vil den ikke se bra ut hvis du har dårlig holdning. Bare det å bli flinkere til å rette deg opp, vil ha enormt mye å si.






LES OGSÅ: Så ofte bør du trene rumpa

Trene ut fra eget nivå

«Fit for beach» er altså et konsept som er basert på sirkeltrening. På timen vi testet var det seks ulike stasjoner, med to ulike øvelser på hver stasjon. Øvelsene gjennomføres i 40-sekundersintervaller, med korte pauser, før du bytter stasjon.

Og deltagerne må gjennom alt fra krabbende catslide-øvelser for mage, rumpe og rygg, til mer basisøvelser, som spensthopp med ball, push-ups, knebøy, jogging på stedet og ulike plankeøvelser. Tøft og slitsomt med andre ord, men likevel noe Elixia mener passer for de fleste.

- Dette er et konsept som passer for de fleste – siden du kan trene ut fra ditt eget nivå. På timen jobber vi med 40 sekunders intervaller, og så har vi forskjellige typer alternativer på hver eneste øvelse. Du har ett alternativ som er tungt avansert for de mest trente, og så har du et middels alternativ, som er enklere. Så alle kan være med, uavhengig av form og kjønn.

LES OGSÅ: Slik får du sexy singlet-armer

«Snik-pauser» minsker treningseffekt

Som med det meste annen gruppetrening, er det viktig at du innstiller deg på å gi alt når du kommer på «Fit for beach».

Dette vil si at du ikke tar pauser, bortsett fra under de reelle pausene, og at du presser deg selv maksimalt når du kan.

- For å få best effekt, bør du ha bestemt deg for at når du skal jobbe, så skal du virkelig jobbe. Bruk heller pausene som faktisk er pauser til å rette på t-skjorta, drikke vann og sånne ting, sier Moen:

- Det er veldig fristende å ta seg en liten pause når det blir veldig tungt, men da blir øvelsen og effekten veldig mye lettere. Så du bør ha bestemt deg for å trene skikkelig og gi maks innsats.

Se flere bilder fra da KK.no testet «Fit for beach» nedenfor:


KJERNEMUSKULATUR: I tillegg til mage, rumpe, lår og overkropp, er kjernemuskulatur noe du får trent mye i denne timen. Foto: Per Ervland
ULIKE ØVELSER: Stasjonene varierer mellom øvelser som baserer seg på styrke, kondisjon og bevegelighet. Her er det magen som får svi. Foto: Per Ervland
CATSLIDE: Catslide-matter, som de Moen har under føttene, er mye brukt. Foto: Per Ervland
GI ALT: Instruktørene kjører på med høy musikk og mye entusiasme for å få deltagerne til å gi alt. Foto: Per Ervland
OPPVARMING: Timen starter med generell oppvarming - hvor man løper rundt i ring i salen. Foto: Per Ervland
IKKE TA PAUSER: Her tar undertegnede journalist seg tydeligvis en ufortjent mini-pause. FY! Foto: Per Ervland
TRENINGSBALLER: Også treningsballer er brukt i de ulike øvelsene. Her i den klassiske planken, men med beina på ball fremfor bakke. Foto: Per Ervland





LES OGSÅ: Smertene du ikke bør ignorere

KK.no TESTER



Utgangspunkt:
Jeg var veldig spent på denne timen på forhånd, ikke minst fordi den heter nettopp «Fit for beach». I hodet mitt så jeg for meg mye oppstrammende øvelser, med særlig fokus på rumpe, mage og lår, samt tøff kondisjonstrening med høy puls. Jeg forventet ikke å se effekter av én enkelt økt, men håpet at jeg ville merke det i muskler og ledd dagen derpå.

Totalinntrykk:
Jeg ble ganske overrasket over at dette var et sirkelbasert konsept, og kanskje bittelitt skuffet, siden jeg ikke er spesielt stor fan av sirkeltrening. Likevel kan jeg konkludere med at dette var en tøff time, som jeg kjente godt i kroppen både rett etter og dagen etter trening. Her får du både kondisjon, oppstramming og styrketrening i ett. Et veldig komplett treningsopplegg med andre ord. Moen var også instruktør da jeg testet «500 Kcal» på Elixia Colosseum tidligere i år, og i likhet med den gang var hun også nå veldig flink, engasjert og tydelig, noe som gjorde det enkelt å følge med og gjøre øvelsene riktig. Øvelsene på denne timen var også såpass enkle at de fleste kan følge dem – uavhengig av fysisk form og alder, og du kunne moderere eller øke vanskelighetsgrad slik du følte for selv.

Treningseffekt:
Kan «Fit for beach» gjøre deg Fit for beach? Ja, så fremt du trener ofte nok og gir maksimalt i hver økt, tror jeg det. Denne timen er tøff både i forhold til kondisjon og styrke, og du merker det godt i hele kroppen. Siden timen er basert på intervaller får du også opp pulsen, men her er det viktig at du ikke tar deg små pauser underveis. Problemet med sirkeltrening er nemlig det at det er fort gjort å bruke litt lang tid på å komme inn i en øvelse, reise deg opp og lignende, og dermed tar du «ubevisst» små pauser som får pulsen til å synke, og som igjen reduserer treningseffekt. I denne timen må du altså – som Moen sier, gi absolutt alt av deg selv gjennom hvert eneste intervall. Ikke sluntre unna underveis. Bruk heller de pausene som faktisk er pauser aktivt for å restituere deg. Husk også at for å få maks treningseffekt så lønner det seg å kombinere denne timen med andre treningsformer. Varier mellom styrke, kondisjon og bevegelighet, og husk å ha fokus på kjernemuskulatur. Sterk kjernemuskulatur og god holdning vil hjelpe deg se finere ut i den nye bikinien din!

Hvem passer det for:
Dette er et konsept som passer for personer som liker å trene hardt, og som synes det er greit med tøffe intervaller. Timen er hard, men samtidig relativt enkel. Som nevnt lenger oppe i artikkelen går det mye i basisøvelser, som push-ups, knebøy og spensthopp, og det hele er sirkelbasert – med ulike stasjoner. Fordi dette er en klassisk sirkeltreningstime, kan den kanskje bli litt kjedelig for de som foretrekker konsepter med koreografi og danselignende bevegelser. Husk også at det er lett å sluntre unna, så hvis du faktisk skal få god treningseffekt og bli «Fit for beach», så er du avhengig av å gi alt. Oppsummert tror jeg dette er en time som er helt topp for de som liker å trene hardt, uten koreografi, og som vil ha kjapp oppstrammende effekt og økt forbrenning. Kombiner med annen trening – og du vil få knallgod treningseffekt.

Karakter:
kkkkkk (5/6)

Se video fra treningstesten her:


[obj:media:11305]



LES OGSÅ: Maten du bør droppe før strandturen

- Vær oppmerksom på instruktøren

I og med at dette er en sirkeltreningstime – hvor instruktøren løper litt rundt på de ulike stasjonene, er det viktig at du følger med på gjennomgangen i begynnelsen av timen.

Og merker du at du får smerter underveis i noen av øvelsene lønner det seg å stoppe opp og spørre om assistanse, ellers risikerer du overbelastning eller skader.

- Når vi jobber i stasjoner er det ekstra viktig å følge med, fordi instruktøren ikke får tid til å følge med på alle på én gang. Så vær observant når instruktøren forklarer underveis, og vær klar for å spørre hvis du lurer på noe. Ikke gjør noe hvis det gjør vondt. Vi vil mye heller at man sier fra, så vi kan hjelpe til med å finne øvelser som passer, forklarer Moen.






OBS: Hvis du ønsker å få mest mulig utbytte av treningstimene dine, kan det også være lurt å bruke pulsklokke, slik at du selv kan holde øye med hva slags intensitet/puls du er på, og kan trappe opp (eller eventuelt ned) tempo ut fra det.

En annen fordel med pulsklokke er at du kan se hvordan du forbedrer deg underveis - særlig i forhold til kaloriforbrenning, og det kan være ekstra motiverende.


LES OGSÅ: Få maks ut av intervalløkten

Mer info

«Fit for beach» tilbys på utvalgte Elixia-sentre.

Mer info om Elixias nyheter og gruppetimer, samt treningsprogram finner du på kjedens hjemmesider (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Triksene som gjør trening til en vanesak

Flere treningstester

Interessert i gruppetrening og nye, spennende treningskonsepter? Følg med på KK.no!

Vi har testet flere av de hotteste treningsnyhetene denne sesongen, og nye artikler og vurderinger kommer fortløpende.

Tidligere har vi testet følgende konsepter:
• Chairtease - Nike Blast
• PowerStep - SATS
• Powerstrip - Nike Blast
• Shape - SATS convention
• Zumba - Treningshuset
• Parkour - SATS convention
• Boot Camp - Fitness.xpress
• RåSterk – Treningshuset
• Waterball - Elixia
• SH’BAM – SATS
• FightCircuit - SATS
• IntervallFlex - Friskis&Svettis
• Budokon - Elixia
• Nike Get Fit - SATS
• Burlesque - Elixia
• Cardio Step Interval - Elixia
• Catslide - NIH Fitness Convention
• Pilates Reformer – Pilates Room
• CrossFit – NIH Fitness Convention
• Poledancing – Sometimes poledancing studio
• Kinesis – StudioDay
• ViPR – SATS
• 500 Kcal – Elixia

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av treningen

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening?

LES OGSÅ: Les dette før du melder deg inn på treningssenter

PÅ ELIXIA: Ellen Moen var instruktør under "Fit for beach"-timen KK.no testet på Elixia Colosseum. Her fra da vi testet "500 Kcal" tidligere i år.  Foto: Per Ervland
PÅ ELIXIA: Ellen Moen var instruktør under "Fit for beach"-timen KK.no testet på Elixia Colosseum. Her fra da vi testet "500 Kcal" tidligere i år. Foto: Per Ervland Vis mer
SIRKELTRENING: Timen er sirkelbasert med ulike stasjoner hvor du skal gjennomføre forskjellige styrke - og kondisjonsøvelser i 40-sekundersintervaller.  Foto: Per Ervland
SIRKELTRENING: Timen er sirkelbasert med ulike stasjoner hvor du skal gjennomføre forskjellige styrke - og kondisjonsøvelser i 40-sekundersintervaller. Foto: Per Ervland Vis mer