FEM OM DAGEN: Både frukt og grønnsaker gir deg en god kickstart på morningen.  Foto: Thinkstock.com
FEM OM DAGEN: Både frukt og grønnsaker gir deg en god kickstart på morningen. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Grønnsaker

Ja, du bør spise grønnsaker til frokost!

Viktig for at kroppen din skal kunne yte maksimalt utover dagen.

Det er en kjent sak at frukt og grønnsaker inneholder mange viktige næringsstoffer kroppen er avhengig av. Og ekspertene sier at minst tre av de anbefalte «fem om dagen» bør være grønnsaker, mens de to andre bør bestå av frukt.

Ifølge 5omdagen.com, får vi nordmenn i oss mesteparten av grønnsakene våre gjennom middagen. Men - hvis du skal klare målet om fem om dagen, bør du øke inntaket.

En måte å gjøre dette på er å spise grønnsaker til alle dagens måltider, også frokost.

Høres det ekkelt ut med brokkoli, løk eller bønner på starten av dagen? Ikke fortvil. Det finnes flere gode måter å «lure» mer frukt og grønt inn i frokostmåltidet på, uten at det skal påvirke smak. Og du kan jo velge de fruktene og grønnsakene som faktisk passer best!

Noen gode tips får du nedenfor!

LES OGSÅ: Mer frukt og grønt gjør deg penere

Si ja til salat!

Er du lei av å spise frokostblanding, knekkebrød eller brødskiver til frokost, kan en frisk salat med sunt tilbehør være en god løsning.

Det finnes utallige oppskrifter på hvordan du kan lage en sunn salat. De aller fleste kjenner for eksempel til grønn salat, cæsarsalat, skalldyrsalat og gresksalat. Disse er alle sunne og lette å lage.

Skal du lage deg en sunn frokostsalat bør den være av den grønne typen - med fargerike grønnsaker, olivenolje og kanskje noen krutonger på toppen.

Havregrøt med banan

Frokosten gir deg ikke bare en kickstart på dagen, den forbedrer også innsatsen din på jobben eller skole betraktelig.

Ønsker du et skikkelig energiboost er havregrøt med oppkuttede bananer noen for deg.

Havregrøt er fantastisk som frokost fordi den inneholder mange sunne næringsstoffer og har høyere metthetsverdi enn noen annen matvare. Kroppen vår bruker nemlig lang tid på å fordøye havregryn, noe som gjør blodsukkerpåvirkningen minimal.

Topper du dette med bananbiter - som har god smak, er mettende og svært sunt, kan det lett kalles en superfrokost. Det er også kjempegodt med rosiner og kanel på.

LES OGSÅ: Her er maten du bør spise daglig

Frokostsmoothie

Smoothies er en fin og velsmakende måte å få i seg nok frukt og grønt i løpet av en dag. Så hvorfor ikke prøve denne vitaminbomben til frokost?

Det som er så genialt med smoothies er at du kan være kreativ når du lager dem. Du er din egen sjef. Du kan for eksempel prøver noe nytt som papaya, mango eller til og med agurk og paprika. Bland dine favorittfrukter og grønnsaker, og lag en kjempegod frokost.

Nøkkelen til en sunn frokostsmoothie er at du ikke må bli forvirret og blande ordet smoothie med milkshake. En smoothie skal være sunn og oppfriskende, ikke en kaloribombe bestående av melkeprodukter.

Det er også lurt å passe på at du ikke bruker for mye fruktjuice, som for eksempel eple, appelsin-eller annanasjuice. For mye fruktsaft kan fort tilføye unødvendige kalorier.

Derfor er det viktig at du bruker mest mulig frukt og grønt, og heller har i juice som en liten ekstra smaksopplevelse.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: