VIS MÅTEHOLD: Langvarig bruk av alkohol ødelegger hjerneceller og kan svekke hukommelse og læringsevne. Foto: Jupiterimages.com
VIS MÅTEHOLD: Langvarig bruk av alkohol ødelegger hjerneceller og kan svekke hukommelse og læringsevne. Foto: Jupiterimages.com Vis mer

Alkohol

Ja, du kan drikke deg «dum»

Ny forskning viser at alkohol har negativ innvirkning på hjernecellene.

Publisert
Vi vet jo at alkohol er en substans vi skal være forsiktige med, selv om en del forskning viser at litt alkohol har visse positive effekter på kroppen.

Alt med måte, heter det jo, og det gjelder særlig alkohol. For mye alkohol kan ikke bare gjøre deg overvektig og skade leveren, det er heller ikke bra for hjernen.

Forskere ved Rutgers University i USA fant i en studie at alkohol kan redusere dannelsen av hjerneceller med opptil 40 prosent, skriver Health Today. Og det dreier seg ikke om hvilke som helst hjerneceller - de fant at reduksjonen skjedde i den delen av hjernen der det meste av vår læringskapasitet og langtidshukommelse sitter; hippocampusen.

Det må poengteres at studien ble utført på gnagere, men forskerne mener likevel at funnene kan overføres til oss mennesker.

LES OGSÅ: Aktive personer drikker mer alkohol





Skal lite til

Gnagerne (mus) ble servert alkohol slik at de fikk en promille som tilsvarer et inntak på cirka tre til fire alkoholenheter for kvinner, fem for menn.

Mer skulle faktisk ikke til før nevronaktiviteten i hippocampus ble påvirket.

- Målet med studien var å understreke hvor negativ effekt langvarig alkoholbruk har. En eller to dager med alkohol gjør nok ingen stor skade, men fortsetter det uke etter uke vil du ende opp med mange færre nevroner i hjernen, sa en av forskerne bak studien, professor Tracey J. Shors, hvis spesialitet er nevrosystemet og adferdspsykologi.

LES OGSÅ: Maten som beskytter hjernen din

En gift for kroppen

Vi forbinder alkohol med fest, moro, og sosiale sammenkomster. Men alkohol er faktisk en gift som påvirker nevronene våre. Enten så blir de drept, eller ødelagt.

Dessverre har alkohol også den effekten at den bremser kroppens evne til å reparere seg selv, og forstyrrer både metabolismen og opptaket av viktige næringsstoffer.

Kanskje ikke det hyggeligste å høre i disse førjulstider, når festlighetene kommer tett etter hverandre. Å droppe alkohol er muligens ikke aktuelt for deg, men det er lurt å (på forhånd) bestemme seg for hvor mye alkohol du skal drikke, og holde deg til det.

Det skal bare 14 alkoholenheter i uka til før du regnes som en storforbruker av alkohol. Lurer du på hvor mye dette utgjør i vin, øl eller drinker? Finn det ut i denne artikkelen.

Når du drikker, er det viktig å sørge for at du drikker sakte, og får i deg godt med vann samtidig.

Ha gjerne mat i magen, for det bremser kroppens opptak av alkoholen. Hvis du trass i dette likevel våkner med tømmermenn dagen etter, kan du prøve disse triksene, som hjelper deg å komme til hektene raskere.

LES OGSÅ: Glasset påvirker hvor fort du drikker

FULL FART: Alkohol er en naturlig del av manges sosiale liv, men det er viktig å ha kontroll på forbruket. Vet du hvor mye du drikker i uka? Foto: Colourbox
FULL FART: Alkohol er en naturlig del av manges sosiale liv, men det er viktig å ha kontroll på forbruket. Vet du hvor mye du drikker i uka? Foto: Colourbox Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer