Grønnsaker

Ja, du kan spise denne delen også

Sjekk helsebombene du garantert ikke har hørt om.

GULROT: Du har helt sikkert fått med deg at dette er en sunnhetsbombe, men visste du at du også kan spise stilken? Ifølge ekspertene er også denne delen en god kilde til sunne næringsstoffer.  Foto: Fotolia
GULROT: Du har helt sikkert fått med deg at dette er en sunnhetsbombe, men visste du at du også kan spise stilken? Ifølge ekspertene er også denne delen en god kilde til sunne næringsstoffer. Foto: Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det finnes en rekke grønnsaker du bør spise hver dag.

Studier har blant annet avdekket at brokkoli kan redusere risikoen for Alzheimers, og rødbeter kan øke ytelsen din på trening.

Men det finnes også en rekke grønnsaker som ikke er fullt så kjent, som kan være like - hvis ikke mer, fordelaktige for kroppen din, skriver Huffington Post.

Har du for eksempel hørt om vassarve?

Eller visste du at stilken på gulrøttene også har store helsefordeler for kroppen din?

LES OGSÅ: Tomatsausen som redder hjertet ditt

IKKE GLEM STILKEN: Det er antatt at også denne er en god kilde til viktige næringsstoffer.  Foto: Image Source
IKKE GLEM STILKEN: Det er antatt at også denne er en god kilde til viktige næringsstoffer. Foto: Image Source Vis mer

Ikke glem stilken på gulrøttene






Gulrøtter er blant annet en super kilde til betakaroten, og det viser seg at du gjerne kan spise stilken på gulrøttene også.

Ifølge Huffington Post er disse en god kilde til en rekke vitaminer - blant annet vitamin C, vitamin A, vitamin B6 og K, i tillegg til folat, kalium, mangan, tiamin og niacin.

Smaken på stilkene er ganske bitter og urteaktig med et hint av sødme, som kan minne litt om stangselleri. De er ofte blitt brukt som en erstatning for andre urter i matlagingen, for å unngå å kaste noe av gulrøttene.

VASSARVE: For mange er den en pest og en plage i blomsterbeddet, men faktisk kan du spise den, og den er proppet med næringsstoffer.  Foto: PhotoSG - Fotolia
VASSARVE: For mange er den en pest og en plage i blomsterbeddet, men faktisk kan du spise den, og den er proppet med næringsstoffer. Foto: PhotoSG - Fotolia Vis mer

Vassarve






Vassarve er kanskje best kjent som et ugress, men når du først har fått luket det bort fra blomsterbedet ditt, er det faktisk en god kilde til flere næringsstoffer.

Bladene er myke og delikate, mens smaken er urteaktig og kan minne litt om spinat.

Blomstene og stilkene har en litt mer nøtteaktig smak, med en litt mer bitter avslutning. Når du koker dem derimot, vil bladene få en litt mildere smak av spinat, og kan gi assosiasjoner til te.

Selv om det ikke finnes detaljerte undersøkelser på næringsstoffene i planten, mener ekspertene at det kan være en god kilde til vitamin C, kalsium, jern, magnesium, niacin, kalium, riboflavin, tiamin og sink.

LES OGSÅ: Tre grønnsaker du alltid bør velge

KAMELEONPLANTEN: Planten er godt kjent innen kinesisk urtemedisin, men er også en kilde til mange næringsstoffer.  Foto: bigemrg - Fotolia
KAMELEONPLANTEN: Planten er godt kjent innen kinesisk urtemedisin, men er også en kilde til mange næringsstoffer. Foto: bigemrg - Fotolia Vis mer

Kameleonplanten






Kameleonplanten er kanskje best kjent innenfor kinesisk urtemedisin, men det er også fullt mulig å få tak i den her i Norge - blant annet på helsekostbutikker på nett.

Innenfor kinesisk urtemedisin er den blant annet blitt brukt mot hudplager, betennelser og infeksjoner. I østen spises den også som grønnsak.

Smaken på den er imidlertid noe omdiskutert. Noen elsker den, mens andre hater den. Bladene er riktignok myke, men smaken gir smaksløkene et lite sjokk. Den skal visstnok minne litt om fisk og sjø.

Likevel skal den være en kilde til vitamin A og C, kobber, mangan og fosfor, i tillegg til at den har et relativt høyt innhold av fiber.

JUTEPLANTEN: Kjenner du igjen strisekken? Vel, planten den er laget av kan faktisk spise.  Foto: TwilightArtPictures - Fotolia
JUTEPLANTEN: Kjenner du igjen strisekken? Vel, planten den er laget av kan faktisk spise. Foto: TwilightArtPictures - Fotolia Vis mer

Juteplanten






Her i landet er jute kanskje best kjent for å ligge utenfor inngangsdøren din?

De strie mattene vi har foran inngansdøren er nemlig ofte laget av juteplantens stilker, som også gjør at den får en spesiell lukt.

Men det viser seg at det er mer til planten enn bare dette. Blant annet er den en god kilde til vitamin C, B6 og C, kalsium, kobber, folat, jern, mangan, magnesium, niacin, kalium, thiamin og sink.

De rå bladene blir beskrevet som veldig bitre, men de får en mye mildere smak når de fryses ned og deretter tines. Da kan de minne litt om spinat. Teksturen kan imidlertid gjøre det litt utfordrende å spise dem. de blir nemlig beskrevet som «slimete» av de som ikke liker det.

LES OGSÅ: Trikset som gjør pizzaen perfekt

KOMATSUNA: En super kilde til vitamin A, B6 og C, kalsium og jern, for å nevne noe. Foto: yd9000 - Fotolia
KOMATSUNA: En super kilde til vitamin A, B6 og C, kalsium og jern, for å nevne noe. Foto: yd9000 - Fotolia Vis mer

Komatsuna






Komatsuna er like vanlig for japanske matelskere som salat for oss. Du kan helt sikkert finne den i enkelte grønnsaksforhandlere, eller så kan du også dyrke den selv.

Planten har en smak av spinatkål med et hint av sennep, og kan brukes omtrent som du ville brukt spinat, og er bedre stekt enn kokt.

I tillegg er den en god kilde til vitamin A, B6 og C, kalsium, kobber, folat, jern, mangan, niacin, kalium, riboflavin og tiamin. Den inneholder også store mengder fiber.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer