TRENINGSTIPS: Popstjernen Tone Damli Aaberge var blant kjendisløperne under KK-mila lørdag. I denne artikkelen deler hun sine treningstips med deg.  Foto: Adéle Cappelen Blystad
TRENINGSTIPS: Popstjernen Tone Damli Aaberge var blant kjendisløperne under KK-mila lørdag. I denne artikkelen deler hun sine treningstips med deg. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Tone Damli Aaberge

- Jeg er avhengig av trening

Tone Damli Aaberge gir deg sine beste trenings- og motivasjonstips.

Lørdag gikk den aller første KK-mila av stabelen på Aker Brygge i Oslo, og over 3000 spreke og forventningsfulle kvinner fra hele landet var samlet for å delta.

I tillegg de til flere tusen deltagerne, var også en rekke kjente personligheter tilstede for å være med og skape stemning på arrangementet, deriblant popstjernen Tone Damli Aaberge (23).





Se flere bilder fra KK-mila her!

Løp med kneskade

23-åringen, som nylig ble utnevnt som treningstøyprodusent Bavacs nye ambassadør, hadde satt seg mål å løpe én mils-distansen under løpet, til tross for en kneskade hun påførte seg under et annet løp i fjor.

- Jeg er jo Bavacs nye ambassadør da, så det er naturlig å være med på KK-mila, siden KK og Bavac er samarbeidspartnere. Pluss at jeg er jo veldig glad i trening og løping da, så dette er faktisk helt perfekt for meg, sa Tone til KK.no i forkant av løpet:

- Det eneste som er litt kjipt er at jeg løp halvmaraton i fjor, og da ødela jeg kneet mitt litt, så egentlig burde jeg ikke vært her. Men så er jeg litt dumdristig da, jeg lytter ikke alltid til kroppen min. Jeg bare må liksom, og når jeg først skal være med vil jeg jo løpe hele greia.

Tone har lenge vært kjent for sin lidenskap for fysisk aktivitet, og har tidligere deltatt i Oslo maraton og frontet en treningskampanje for sportsgigant Nike.

Ifølge popstjernen hadde hun imidlertid ikke trent noe «spesielt» i forkant av KK-mila.

- Nei, for jeg trener jo jevnt over hele tiden. Jeg løper mye, men oftere litt kortere distanser da, på grunn av kneet. Så egentlig løper jeg mest intervaller. Målet mitt med det her er bare å fullføre, sa hun før start (noe hun også klarte, på godt under én time).

LES OGSÅ: Gikk ned 31 kilo til KK-mila

I MÅL: Tone klarte å fullføre KK-mila, tross kneskaden. Popstjernen løp én mils-distansen på under én time.  Foto: Per Ervland
I MÅL: Tone klarte å fullføre KK-mila, tross kneskaden. Popstjernen løp én mils-distansen på under én time. Foto: Per Ervland Vis mer

- Avhengig av trening

Til tross for at hun har en svært hektisk karriere med mye reising og aktivitet, prøver Tone å få trent så ofte hun kan.

- Trening er veldig viktig for meg. Jeg føler meg som en dass hvis ikke jeg trener, så jeg er nok en av dem som har blitt litt avhengig av trening ja. Ikke fordi jeg er opptatt av vekt og sånn, det handler mer om den indre følelsen av å føle seg i god form og lett i kroppen. Det er det jeg elsker. Det synes jeg er avgjørende for mitt humør, sier hun.

Ifølge 23-åringen er hennes beste motivasjonstips å få treningen overstått på morgenen, i tillegg til å sørge for at du alltid har bra musikk.

- Når det gjelder treningsmotivasjon, så pleier jeg å få i gang treningen tidlig på dagen, slik at jeg har resten av dagen fri. Det synes jeg er veldig bra psykisk. Ellers motiverer jeg meg selv ved å kjøpe masse ny musikk – slik at jeg alltid kan glede meg til å dra på trening og ha noe kult å høre på, forteller hun:

- Ellers er det også veldig motiverende å trene med andre. Det blir jeg glad av. Og så går jeg på en del timer på Elixia. Jeg er mest på step, og for å variere litt går jeg på spinning, styrke og FitnessFusion. Jeg synes det er veldig greit å variere.






LES OGSÅ: - Jeg har ikke blitt treningsnarkoman

Mat har mye å si

Som KK.no tidligere har skrevet, er riktig kosthold viktig dersom du ønsker å få optimal effekt av treningen din.

Tone er også opptatt av dette, og sier til KK.no at hun prøver å spise hver tredje time.

- Ja, jeg er egentlig opptatt av hvordan man spiser når man trener. For det å spise har mye å si for resultatet, og det er viktig å spise riktig i forkant av hver treningsøkt. Det verste er jo å gå på trening og føle at maten kommer opp igjen fordi man har spist et for tungt måltid i forkant, forteller hun:

- Så jeg prøver egentlig å spise hver tredje time, selv om det er kjempevanskelig når man er så travel som jeg er. Jeg tror jeg er ganske flink da, det tør jeg påstå, kanskje litt for flink vil noen av de rundt meg si, humrer hun.

LES OGSÅ: Matplan for deg som trener hardt

Tones beste treningstips til deg

- Mine beste treningstips til andre kvinner er å alltid ha god musikk, prøve å få unna økten tidlig på dagen hvis du har mulighet og kanskje unne seg et par nye joggesko eller litt treningstøy i blant, bare for motivasjonens del. Det hjelper hvertfall for meg, sier hun:

- Og så synes jeg en del mobilapps faktisk er veldig bra, som Nike+. Det kan være veldig motiverende faktisk , for da kan du følge litt med og gjøre litt konkurranse i treningen.

LES OGSÅ: Dette er den beste treningssveisen

Ønsker du å komme i form til et løp som KK-mila? Da har KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe laget et supert treningsopplegg for deg:

Kom i form til KK-mila:

  • Del 1 - Motivasjon
  • Del 2 - Utstyr
  • Del 3 - Skadeforebygging
  • Del 4 - Kosthold
  • Del 5 - Treningsprogram
  • Kom i løpeform på åtte uker

    Noe du lurer på? Spør KK.no


    Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

    Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

    STARTSKUDDET: Her starter KK-mila, som ble avholdt på Aker Brygge lørdag 15. oktober.  Foto: Per Ervland
    STARTSKUDDET: Her starter KK-mila, som ble avholdt på Aker Brygge lørdag 15. oktober. Foto: Per Ervland Vis mer
  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: