Trening

Jo - trening gjør deg gladere

Nå finnes det ingen unnskyldning lenger.

SNØR PÅ DEG JOGGESKOENE: Det er nå bevist at trening bedrer humøret ditt - i tillegg til å gjøre deg sprek. Foto: thinkstock.com
SNØR PÅ DEG JOGGESKOENE: Det er nå bevist at trening bedrer humøret ditt - i tillegg til å gjøre deg sprek. Foto: thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Folk som er fysisk aktive blir mer oppglødde og entusiastiske enn de som ikke rører noe særlig på seg.

Det er konklusjonen i en studie forskere ved Penn State i USA har gjennomført.

- Du trenger ikke være i superform og trene hver dag for å få den gode humør-effekten av trening, sier professor David Conroy i en pressemelding.

- Det handler om å ta en dag av gangen og prøve å være litt aktiv så ofte du har mulighet. Belønningen er at du føler deg skikkelig bra etterpå.

Conroy mener «en dag av gangen»-metoden er best, fordi mange føler det å slavisk skulle følge et treningsprogram blir for overveldende.

LES OGSÅ: Her er vinterens hotteste treningsnyheter

Trening er en humørpille

Professoren og kollegene hans fikk 190 studenter til å skrive treningsdagbok. De skulle notere det hver gang de holdt på med fysisk aktivitet i femten minutter eller mer, og de skulle spesifisere hvorvidt treningen var lett, moderat eller tung.

Dagboken skulle også inneholde opplysninger om fritidsaktivtiviteter, søvnkvalitet, samt mental og emosjonell tilstand. Særlig den emosjonelle tilstanden måtte beskrives nøye.

Forskerne avdekket at de som var mest fysisk aktive i størst grad opplevde glede. Gleden kunne knyttes til tilfredsstillelsen de følte de dagene de var fysisk aktive.

- Trenger du et lite boost en dag bør du ta en liten økt med moderat til intens trening, sier Amanda Hyde, en av de andre forskerne bak studien.

Som følge av forskningsresultatene mener folkene bak studien at trening kan være spesielt gunstig for de som sliter med depresjon.

Slik trener KK.no-ekspert Ina Garthe

Tre økter utholdenhet i uken. Jeg varierer mellom å jogge med hunden og sykle foran tv'n om kvelden.

Videre tar jeg to-tre styrkeøkter. Jeg trener rundt 40-60 minutter hver gang.

I tillegg gjør jeg ofte 15 minutter med yoga på kvelden for å roe ned før jeg legger meg.

LES OGSÅ: Superøvelsene kvinner dropper

Slik spiser Ina

- Når det gjelder maten er jeg et typisk vanedyr, sier eksperten:
  • Havregrøt til frokost.
  • Grove skiver til lunsj, med proteinrikt pålegg og juice.
  • Knekkebrød og frukt til mellommåltid.
  • Middagen består gjerne av ris, pasta eller potet og kylling, - eller fisk, karbonadedeig, magre pølser eller omelett.
  • Til kveldsmat blir det som oftest brød eller knekkebrød og varm sjokolademelk.
  • I helgene er det pizza, hamburger, lasagne eller mexikansk mat. Og jeg spiser godteri og drikker innimellom litt vin. Jeg tillater mye kos egentlig, så lenge jeg er så aktiv som jeg er.
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer