SØTSUG: I denne saken gir eksperten sine beste tips til hvordan man kan lære å overvinne søtsuget.  Foto: Knut Wiarda - Fotolia
SØTSUG: I denne saken gir eksperten sine beste tips til hvordan man kan lære å overvinne søtsuget. Foto: Knut Wiarda - Fotolia Vis mer

Søtsug

- Jo mer søtt og salt du spiser, jo mer vil kroppen ha

Det er ikke bare viljestyrke som må til for å bli kvitt søtsuget. Her er ekspertens råd!

KK.NO: Søtsug er noe de fleste kjenner til - for noen ganger så  man jo bare ha sjokolade!

For personer som ønsker å gå ned i vekt, eller prøver å kutte ned på sukkerinntaket, kan imidlertid søtsuget være noe av det vanskeligste å få bukt med. 

Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS, får ofte spørsmål fra lesere om søtsug, og siste hun holdt nettmøtet på KK.no var intet unntak. 

En innsender som kaller seg «Lille My» forteller at hun sliter fryktelig med å bli kvitt søtsuget. Hun klarer å spare godterispising til helgene, men klarer rett og slett ikke å begrense seg når hun først har satt i gang. 

EKSPERTEN: Jeanette Roede.
EKSPERTEN: Jeanette Roede. Vis mer

«Det går fort en hel pose smågodt eller potetgull, og gjerne da i kombinasjon med sukkerfri brus. Spørsmålet mitt er hvor skadelig det er for helsa å holde på slik? Og hvordan kan jeg klare å mette søtsuget før jeg har spist en hel pose med potetgull?». 
 
LES OGSÅ: Alt du bør vite om sukker

Blir nesten umulig å stoppe 

Roede forteller at suget etter noe søtt og salt er en utfordring for mange av oss. 

- Hvis du spiser for mye søtt og salt, er det viktigste rådet jeg kan gi at du faktisk bestemmer deg for å gjøre noe med det- for jo mer slikt du spiser, jo mer vil kroppen ha. Det blir rett og slett en ond sirkel. 

Det er nemlig slik at effekten av snacks, godterier og brus - både det salte og fete, det søte og fete eller kombinasjonen av alle tre - går rett til hjernens belønningssenter

- Når dette skjer blir det nesten umulig å stoppe, enda du sier til deg selv at du ikke skal ha mer. Det beste våpenet mot dette er å ha denne kunnskapen, og å vite at dette faktisk skjer med deg. 

- Det handler ikke bare om viljestyrke, du må rett og slett anerkjenne at du ikke kan ha den typen snacks i skapet.

UMULIG Å STOPPE: Det er slik at effekten av snacks, godterier og brus - både det salte og fete, det søte og fete eller kombinasjonen av alle tre - går rett til hjernens belønningssenter, og gjør det vanskelig å stoppe.  Foto: Bernhard Classen / Alamy/All Over Press
UMULIG Å STOPPE: Det er slik at effekten av snacks, godterier og brus - både det salte og fete, det søte og fete eller kombinasjonen av alle tre - går rett til hjernens belønningssenter, og gjør det vanskelig å stoppe. Foto: Bernhard Classen / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Spiser du litt godteri hver dag?

Kan bli en utfordring for vekten 

Eksperten mener at det ikke er skadelig for helsen å spise godterier og snacks en gang i blant. 

Hvor ofte spiser du sjokolade eller noe søtt? (Avsluttet)

- Det kan imidlertid bli en utfordring for vekten hvis du spiser store mengder – og det selv om det bare er én gang i uken. 

Derfor anbefaler hun deg å stille deg selv noen kontrollspørsmål neste gang du føler for å hiver innpå søtsaker. 

- Spør deg selv om følgende: Har du lyst på dette? Ta deg tid til å tenke etter om du egentlig er sulten eller om du bare har lyst på noe. Avled deg selv ved å finne på noe annet å gjøre, det hjelper å få tankene over på noe nytt. 

- Hvis det bare er at du har lyst på noe, må du må bruke en porsjon viljestyrke til å styre unna de søte fristelsene. Trøsten er at du allerede etter noen dager vil oppdage at behovet for noe søtt avtar, sier hun. 

VELG SUNN SNACKS: Hva med å spise en skal yoghurt med friske bær neste gang søtsuget melder seg?  Foto: Syda Productions - Fotolia
VELG SUNN SNACKS: Hva med å spise en skal yoghurt med friske bær neste gang søtsuget melder seg? Foto: Syda Productions - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Snacksen som hjelper deg å holde sommerformen

Finn sunne erstatninger 

Hvis du, i likhet med «Lille My», sliter med at hele posen med potetgull eller sjokolade forsvinner når du først setter i gang, kan det ifølge Roede være lurt å ikke sette frem alt snopet på en gang. 

- Sett frem så mye du vil spise og stift igjen posen. Et annet godt tips kan være å kjøpe snacks i løsvekt slik at du ikke har mulighet til å spise mer enn du skal. 

Det er heller ikke dumt å finne frem noen sunnere alternativer når søtsuget er som verst. Her er noen forslag: 

  • Frukt og grønt
  • En liten neve usaltede nøtter
  • Yoghurt naturell med friske bær
  • Hjemmelaget smoothie
  • Oppskåret frukt med vaniljekesam
  • Grønnsaker og dipp
  • Hjemmelaget grønnsakschips
  • Bakt eple med kanel
  • Sorbét av frukt eller bær
     

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: