TRØTT OG SULTEN: Er du trøtt, spiser du mer uten å tenke over det. Foto: Colourbox
TRØTT OG SULTEN: Er du trøtt, spiser du mer uten å tenke over det. Foto: Colourbox Vis mer

Trøtt

Jo trøttere du er, jo mer spiser du

Nok søvn er viktig for å ikke gå opp i vekt.

Sover du dårlig? Har du merket at kiloene har sneket seg på?

Det er en sammenheng mellom lite søvn og vektoppgang, mener forskere.

En studie ved Mayo Clinic i Minnesota viste at personer som led av søvnmangel spiste 550 ekstra kalorier hver dag, skriver Daily Mail (ekstern lenke).

En gjeng unge og friske menn og kvinner ble delt i to. Den ene gruppa fikk sove som normalt, den andre fikk bare sove 2/3 av det som var vanlig for dem. De fikk alle spise det de ville i løpet av det åtte døgn lange forsøket.

Gjengen som sov mindre, spiste 549 kalorier mer enn de som sov som normalt. Aktivitetsnivået til de to gruppene var det samme, så det var ikke slik at den trøtte gruppa var mer i bevegelse.

LES OGSÅ: Spis fiber for å stagge sultfølelsen



Forstyrrer appetitten

Det viste seg at gruppa som fikk for lite søvn fikk forstyrrelser på nivåene av appetitthormonene leptin og ghrelin. Og det var ikke så mye mindre søvn det var snakk om - bare 1 time og 20 minutter per natt.

Det skal understrekes at studien ble utført på en liten gruppe mennesker, bare 17 personer, men funnene var såpass interessante at forskerne som sto bak mener det bør gjøres større studier på dette området.

Enn så lenge kan vi jo prøve å passe på at vi får i oss nok søvn. Kroppen trenger mellom syv og ni timer søvn i døgnet. Under søvn repareres celler, og hjernen rydder opp i inntrykk og tanker.

LES OGSÅ: Sjekk ut disse knepene hvis du sover dårlig

MER MAT: Får du ikke nok søvn, spiser du mer enn normalt, vier studien. Foto: Colourbox
MER MAT: Får du ikke nok søvn, spiser du mer enn normalt, vier studien. Foto: Colourbox Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop