DÅRLIG NYTT FOR HELSA: Å ha liten kontroll over arbeidshverdagen er ikke bra. Det kan faktisk øke risikoen for hjerteinfarkt, viser ny forskning.  Foto: Colourbox
DÅRLIG NYTT FOR HELSA: Å ha liten kontroll over arbeidshverdagen er ikke bra. Det kan faktisk øke risikoen for hjerteinfarkt, viser ny forskning. Foto: Colourbox Vis mer

Stress

Jobben kan øke risikoen for hjerteinfarkt

Særlig om du har liten innflytelse over egen arbeidshverdag.

Har du en jobb med høyt arbeidspress, men liten mulighet til å tilpasse arbeidsdagen som du vil?

Da har du større risiko for å få hjerteinfarkt, ifølge en ny europeisk studie, hvor nesten 200.000 personer har deltatt. Faktisk er risikoen hele 23 prosent større!


NEI OG NEI: Å hive i seg noe foran pc'en fordi du er travel er dumt. Ta en lunsjpause og få en pause fra arbeidsoppgavene. Foto: Getty Images
NEI OG NEI: Å hive i seg noe foran pc'en fordi du er travel er dumt. Ta en lunsjpause og få en pause fra arbeidsoppgavene. Foto: Getty Images Vis mer

Stress ikke verst

Overraskende nok er det ikke mengden stress som gir høyere risiko for hjerteproblemer. Det er mangelen på kontroll over egen arbeidshverdag som skaper problemene, skriver Independent.co.uk.





Med andre ord - har du en krevende sjef som gir deg liten frihet til å utføre arbeidssoppgavene som du vil, er det større risiko for at det går ut over helsa enn om du har mye å gjøre, men føler at du har en viss frihet til å utføre jobben på din måte.

- Vi vet at å ha en stressende jobb, og ikke være i stand til å endre på situasjonen, øker risikoen for å få hjerteinfarkt. Denne store studien bekrefter dette, sa professor Peter Weissberg, medisinsk direktør ved British Heart Foundation.

Det skal likevel nevnes at det finnes andre faktorer som øker risikoen din for å få hjerteproblemer. Røyker du er risikoen 36 prosent høyere, er du inaktiv øker risikoen med 12 prosent.

LES OGSÅ: Trikset som reduserer stress

PRØV YOGA: Dersom du har vanskeligheter med å roe ned, kan yoga og meditasjon være verdt å prøve. Foto: 6PA/MAXPPP
PRØV YOGA: Dersom du har vanskeligheter med å roe ned, kan yoga og meditasjon være verdt å prøve. Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer

Slik stresser du ned

De fleste av oss opplever stress på jobben. For noen er det snakk om i perioder da det er ekstra mye å gjøre, for andre er arbeidsmengden så stor at arbeidshverdagen mer eller mindre alltid er stressende.

Her er noen tips til hvordan du skal takle stresset på jobben bedre:





  • Lag en plan for hvordan du skal utføre arbeidsoppgavene dine. Når du har oversikt, er det mindre sjanse for at du blir superstressa.
  • Ikke påta deg for mange arbeidsoppgaver. Det burde være lov å si nei hvis timeplanen allerede er full, så lenge du kan forklare sjefen hvorfor du ikke har mulighet til å gjøre ekstraoppgavene akkurat nå. Alternativt sier du ja, men forklarer da at andre oppgaver må forskyves om du skal få det til.
  • Legg inn pauser i arbeidsdagen. Ta en kaffepause med kolleger, og ikke hopp over lunsjen. Hjernen trenger å koble av i løpet av en åtte timer lang arbeidsdag, og næring må til for at du skal tenke klart.
  • Senk skuldrene. Med mindre din rolle på jobb er å sørge for andres liv og helse (du jobber for eksempel i helsetjenesten), er det faktisk slik at verden ikke stopper opp selv om du ikke får til alt du føler du burde. De fleste av oss har ganske «uviktige» jobber om vi ser stort på det, så det er lov å senke skuldrene litt og ikke alltid levere 110 prosent.
  • Bør du se etter noe nytt? Dersom jobben din bare betyr stress og mas, og ikke gir deg noen form for glede kan det være på tide å stikke fingeren i jorda og spørre deg selv om du skal finne deg en annen jobb.

LES OGSÅ: De beste rådene mot stress



Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: