DU KAN GJERNE SPISE MER ENN ETT: Jordbær kan beskytte mot hjertesykdom og diabetes, og spis gjerne en halv kilo om dagen! Foto: Getty Images/Comstock Images
DU KAN GJERNE SPISE MER ENN ETT: Jordbær kan beskytte mot hjertesykdom og diabetes, og spis gjerne en halv kilo om dagen! Foto: Getty Images/Comstock Images Vis mer

Jordbær

Jordbær for sunne blodårer

Vår sommervenn jordbæret gir oss lavere kolesterol.

En bolle jordbær får kroppen til å lage et protein som gir lavere kolesterol og redusere andre skadelige fettstoffer i blodet.

I tillegg byr jordbæret på store mengder helsefremmende antioksidanter.

Engelske forskere har for første gang funnet denne spesielle mekanismen som kan forhindre utvikling av hjertesykdom og diabetes 2, skriver Warwick Medical School på sine hjemmesider.

Mot kolesterol

Forskere ved universitetet i Warwick har studert de gode effektene jordbæret har på hjertehelsen, og oppdaget at ekstrakter i jordbær aktiverer et protein i kroppen som øker beskyttende aktiviteter i kroppen. Proteinet jobber mot kolesterol og lipider - akkurat det som kan føre til hjerte- og karsykdommer.

Som om ikke det var nok, så kanjordbær holde hjernen frisk.

Dette er første gangen forskere har funnet ut at jordbær aktivt stimulerer proteiner som gir oss beskyttelse mot sykdom. Bæret beskytter også magen mot alkohol.

LES OGSÅ: Spis gjerne et halvt kilo daglig

Forsker videre

Forskerne ser nå videre på hvilke jordbær som er best, og hvordan de skal serveres for best effekt på helsen. Vi andre får vente i spenning på om syltet eller rørt, ferskt eller fryst er best.

Enn så lenge: fyll opp skåla med jordbær - selv om du godt kan kutte litt ned på fløten, sukkeret og iskremen.

LES OGSÅ: Jordbær må vaskes rene

Gode måter å nyte bærene på

Kyllingsalat med jordbær
Slik gjør du det:
Bland sammen to teskjeer olivenolje og én teskje eddik i en middels stor bolle.
Tilsett rundt 400 gram kokt kyllingbryst, to kopper med oppdelte jordbær, én kopp karseblader og 1/8 teskje med salt og pepper.
«Rist» sammen forsiktig.

Ostesmørbrød med jordbær
Slik gjør du det:
Bland to kopper oppdelte jordbær med syv teskjeer fettfri kremost (ala Philadelphia – eventuelt cottage cheese), tre teskjeer med lettrømme, én teskje frisk basilikum og 1/8 teskje salt og pepper.
Del denne blandingen jevnt over 12 ristede baguett-skriver.

Jordbær- og banansmoothie
Slik gjør du det:
Ha én kopp oppdelte jordbær, én liten banan, én kopp isbiter, en halv kopp skummet- eller lettmelk og to teskjeer med honning i en blender.
Miks, og vips – du har en fantastisk smoothie.

Grillede jordbær med balsamico, pepper og basilikum
Slik gjør du det:
Varm opp grillen.
Legg to kopper oppdelte jordbær på sølvfolie.
Grill jordbærene i rundt fire minutter.
Legg i en bolle og bland med to teskjeer sukker og to teskjeer balsamicoeddik.
Smak til med pepper.
Server på kjeks med basilikumblader og gjerne litt chèvre.

Jordbærsalsa
Slik gjør du det:
Bland én og en halv kopp oppdelte jordbær, to teskjeer koriander, én og en halv teskje limesaft, én teskje oppkuttede jalapenos, to teskjeer sjalottløk og en halv teskje agavenektar.
Rør sammen og server med grillet/ristet brød eller tortillachips.

LES OGSÅ: Reagerer du på denne maten?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: