GJETT DA VEL: Hva er mest kaloririkt? Øl eller appelsinjuice? Foto: Fotolia
GJETT DA VEL: Hva er mest kaloririkt? Øl eller appelsinjuice? Foto: Fotolia Vis mer

Kalorier

Juice eller øl - hva er verst for vekta?

Se hvor kaloririke forskjellige drikker er - du vil bli overrasket.

Å få i seg nok væske i løpet av dagen er viktig. Bare et snev av dehydrering merkes på formen. Og som du vet er selvsagt vann den beste tørstedrikken. Det er fordi vann er pH-nøytralt og helt uten kalorier.

Selvsagt drikker vi ikke bare vann, da ville livet bli kjedelig. Men vet du egentlig hvor mange kalorier du heller i deg i form av væsken du drikker? Fasiten vil kanskje overraske deg.

LES OGSÅ: Vanntrikset som får deg til å drikke

MER KALORIRIKT ENN DU TROR: Juice inneholder gjerne langt mer kalorier enn det de fleste av oss er klar over... Foto: Alliance - Fotolia
MER KALORIRIKT ENN DU TROR: Juice inneholder gjerne langt mer kalorier enn det de fleste av oss er klar over... Foto: Alliance - Fotolia Vis mer

Juice mer kaloririk enn øl

Det er nemlig slik at appelsinjuicen du drikker om morgenen inneholder flere kalorier per deciliter enn ølen du tar med kollegene etter jobb på fredag. Mens 100 gram appelsinjuice (dvs. cirka 1 dl) inneholder cirka 46 kalorier, inneholder samme mengde øl 39 kalorier. Snakker vi om alkoholfritt øl er vi nede i 18 kalorier per dl.





Appelsinjuice inneholder såpass mye fruktsukker at dette er en ganske kaloririk drikk. Men det er viktig å huske at hvor mye vi får i oss avhenger av mengden vi drikker. Et typisk frokostglass med juice rommer rundt 0,2 l, altså får vi i oss 92 kalorier. En ølflaske rommer 0,33 l, og dermed får vi i oss 129 kalorier totalt. Er det snakk om et ølglass på 0,4 l blir totalen 156 kalorier.

Slik sett har en øl mer innvirkning på vekta enn et glass appelsinjuice, fordi vi ofte drikker en større menge øl enn juice (og som regel blir det gjerne mer enn én øl når vi først setter i gang ...)

Likevel - om du veier litt for mye, og drikker et glass juice hver dag, kan du ved å bytte det ut med vann, kaffe eller usukret te spare 650 kalorier i uka, eller omtrent en middagsporsjon.

LES OGSÅ: Syv grunner til å drikke te

IKKE SÅ ILLE: Et glass appelsinjuice til frokost gir deg c-vitamin og tilfører væske. Men hold deg til ett glass. Foto: seralex - Fotolia
IKKE SÅ ILLE: Et glass appelsinjuice til frokost gir deg c-vitamin og tilfører væske. Men hold deg til ett glass. Foto: seralex - Fotolia Vis mer

Hvor kaloririk er drikken?

Under ser du en oversikt over kaloriinnholdet i forskjellige typer drikke. Det kan være greit å vite hvor mange kalorier du heller i deg - det er jo dessverre slik at væske ikke gir særlig varig metthetsfølelse, og dermed er det fort gjort at vi får i oss mange kalorier via det vi drikker.



  • Vann med/uten kullsyre: 0 kcal
  • Te, svart eller grønn, u. sukker*: 1 kcal
  • Svart kaffe u. melk el sukker*: 0 kcal
  • Enkel latte med lettmelk, u. sukker*: 135 kcal
  • Dobbel latte med lettmelk, u. sukker*: 120 kcal
  • Appelsinjuice: 43 kcal
  • Eplejuice/eplemost: 43 kcal
  • Saft, utblandet: 42 kcal
  • Brus: 40 kcal
  • Lettbrus: 0kcal
  • Pils, 4,7% alkohol: 39 kcal
  • Lettøl, 2,5% alkohol: 25
  • Alkoholfritt øl: 18 kcal
  • Hvitvin, tørr, 12% alkohol: 67 kcal
  • Rødvin, 12% alkohol:70 kcal
  • Alkoholfri vin: 29 kcal
*for hver sukkerbit eller teskje med sukker øker kaloriinnholdet med 16 kcal.

Kilde: Matvaretabellen

LES OGSÅ: Slik drikker du bort ekstrakiloene

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: