Både juice og smoothie er sunt. Men hva er det aller beste valget?  Foto: All Over PressAll Over Press
Både juice og smoothie er sunt. Men hva er det aller beste valget? Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Juice

Juice eller smoothie?

- Det kommer an på hvor sulten du er, sier eksperten.

Publisert
Sist oppdatert


Si din mening:

Hva foretrekker du?





Smoothie
 
122 (71%)
Juice
 
37 (21%)
Jeg drikker ingen av delene
 
14 (8%)

DETTE ER PERSONLIGTRENING.no

  • Personligtrening.no er en nett-tjeneste for deg som ønsker bedre helse, flottere kropp og bedre prestasjoner.
  • Personligtrening.no har som mål å inspirere, motivere og gi deg som vil råd og veiledning til å nå dine mål.
  • Personligtrening.no baserer all sin virksomhet på langvarig erfaring og norske og internasjonale studier fra Norges idrettshøgskole, Olympiatoppen, Rikshospitalet og andre anerkjente institusjoner.
  • Personligtrening.no lover ingen raske løsninger, men gir deg de enkle grepene som er nødvendig i hverdagen for at du skal nå dine mål.
  • Personligtrening.no eies delvis av Aller Media. Det er moderselskapet til Aller Internett, som utgir KK.no
  • Idrettsfysiolog Sigmund B Apold-Aasen er daglig leder i Personligtrening.no og journalist og personlig trener Irene Mårdalen er ansvarlig redaktør.



  • - Hva som er sunnest kommer an på hva slags juice eller smoothie man velger, sier Irene Mårdalen, ansvarlig redaktør i Personlig Trening.

    - Gjør det selv

    Derfor gjør du lurt i å lese varedeklarasjonen nøye når du er ute og handler. Det kan være du får deg en overraskelse.

    - Du får juice laget av ferskpresset frukt og uten tilsatt sukker og du får smoothie med tilsatt sukker. Så du bør være bevisst når du velger. Hvis du lager smoothies selv, vet du hva du putter i og har da full kontroll, sier Irene Mårdalen, ansvarlig redaktør i Personlig Trening.

    Hun påpeker at smoothie ofte inneholder en del kalorier.

    Velg renest

    Men også juicen kan fort komme med en del sukker på kjøpet.
    - Velg en som inneholder 100 prosent frukt og ikke tilsatt sukker, er rådet fra helseekspert Irene Mårdalen, ansvarlig redaktør i Personlig Trening.

    Derfor er juice så bra:



    1. Juice er mer høykonsentrert, slik at du får i deg en større mengde av de sunne næringsstoffene som finnes i frukten. Dette gjelder særlig hvis du velger en ferskpresset juice. Juice gjør det lettere å få i seg fem om dagen..

    2. Næringsstoffene tas lettere opp i kroppen. Frukt inneholder en del fiber, når frukten presses sitter man igjen med vitaminene, ineralene og vannet. I noen tilfeller tas væske lettere opp av kroppen, siden fiber kan være hardt fordøyelig for enkelte.

    Les også: Får du i deg nok frukt?

    3. Mer av det gode. Siden det kreves mye frukt for å lage ekte juice, får du i deg mye mer av godsakene. Å drikke et glass appelsinjuice er enkelt, men å spise fem appelsiner er litt mer krevende. Velger du juice får du altså mer av det beste frukten har å by på. For eksempel inneholder et glass med cirka 2,5 desiliter ren appelsinjuice 100 mg vitamin C.

    En appelsin inneholder 75 milligram vitamin C.Men er juice like bra som ren frukt? Det får du vite her.

    4. Juice inneholder 100 prosent frukt, ikke noe annet. Du har dermed god kontroll på hva du faktisk får i deg.

    5. Enten du kjøper juicen ferdig eller lager den selv, gir juice mulighet til å blande en hel rekke ulike frukttyper. Du får en større variasjon i hvilke frukttyper du får i deg, og dermed enda flere ulike typer gode vitaminer, antioksidanter og andre næringsstoffer. Bruk for eksempel denne superfrukten.

    Fordelen med smoothie er at den inneholder fiber, antioksidanter, vitaminer og mineraler som er bra for oss, sier Irene Mårdalen, ansvarlig redaktør i Personlig Trening.

    Derfor bør du velge smoothie:


    1. Smoothies kan gjøre nytten som et måltid. Det er lett å tilsette proteinrike ingredienser slik at du får et mer balansert måltid.

    2. Smoothie gir en lavere blodsukkerstigning, og gir mer stabil energi. Og smoothie er også et smart valg når du er lysten på litt godis.

    3. Du kan tilsette en smoothie alt fra havregryn til yoghurt. Den er tykkere i konsistensen, og fiberinnholdet gjør at den holder deg mett lenger. Men slik kan smoothien bli en ekte kaloribombe.

    4. Konsentrasjonen av ren fruktjuice er ofte mindre i smoothie enn i en juice. Men som en følge av dette har smoothie ofte et lavere sukkerinnhold enn juice.

    5. Fiberet i frukten bidrar til å holde fordøyelsen aktiv.

    Ja takk begge deler?

    Men trenger du egentlig velge? En tommelfingerregel fra eksperten er å drikke juice når du vil ha væske, og tenke på smoothie som mat eller sunn kos.

    - Juice brukes som drikke, smoothie bør ikke brukes som drikke, men som et mellommåltid, råder Irene Mårdalen, ansvarlig redaktør i Personlig Trening.





    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer