IKKE SÅ SUNT: Å drikke juice er ikke så smart som du kanskje tror. Foto: Colourbox
IKKE SÅ SUNT: Å drikke juice er ikke så smart som du kanskje tror. Foto: Colourbox Vis mer

Kosthold

Juice teller ikke som fem om dagen

For mye sukker til at det er sunt, mener forsker.

Publisert
Du har sikkert fått med deg mantraet «fem om dagen». Det henspeiler på at du bør få i deg minst fem porsjoner frukt og grønt daglig for å sikre deg et sunt kosthold.

LES OGSÅ Lur mer grønnsaker inn i maten

Og kanskje regner du med juiceglasset du drikker til frokost eller lunsj som en av de fem porsjonene?

Det skal du ikke, ifølge Hans-Peter Kubis ved Bagnor University i Storbritannia.

Han mener juice inneholder for mye sukker til å være et anbefalt alternativ, skriver Telegraph.co.uk.

VELG RIKTIG: Et eple er bedre enn et glass eplejuice. Foto: Ove Tøpfler
VELG RIKTIG: Et eple er bedre enn et glass eplejuice. Foto: Ove Tøpfler Vis mer

Kan skape søtsug

En fersk studie gjennomført ved universitetet viser at overvektige har en dårligere smakssensitivitet for søtt; altså at de ikke merker hvor søtt ting faktisk er. I tillegg foretrekker de helt underbevisst søtere ting enn normalvektige gjør, skriver Daily Mail.

Dermed mener Kubis at juice ikke skal fremmes som en sunn drikke, fordi den er såpass søt, og er med på å forsterke «nummenheten» overvektige har mot søte ting.

- Studien viser hvor lite av søte matvarer som skal til før vår smaksoppfatning endres, og hvor stor effekt produkter som smaker søtt faktisk har, sa Kubis.

Også tidligere studier har vist at for mye juicedrikking har negativ effekt på helsa.

Tenkt deg bare at et glass appelsinjuice inneholder saften av tre appelsiner. Da blir du kanskje ikke så overrasket over at studien viser at et glass juice kan inneholde opptil fem teskjeer sukker, eller omtrent to tredjedeler av hva vanlig brus inneholder.

I stedet for å drikke et glass appelsinjuice, og altså få i deg sukkeret fra tre appelsiner, bør du heller spise en appelsin. Da blir du mettere, og får også i deg en del fiber, noe som er bra for fordøyelsen. Alternativt kan du vanne ut juicen.



Du kan venne deg av med sukker

Er du en av dem som har to teskjeer sukker i teen, og trenger et godt dryss med sukker på grøten før du er fornøyd? På samme måte som vi kan bli saltmennesker, som har vent oss til at all mat må være veldig salt, kan vi være sukkermennesker, som har vendt oss til at hvis maten først skal være søt, må den være veldig søt.

Det går heldigvis an å venne seg av med dette. Enten kan du gå drastisk til verks og kutte så og si alt sukker fra kosten, eller du kan trappe ned gradvis slik at overgangen ikke blir så brå.

Her er noen tips:



Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer