Detox

Juicing - er det bra for deg?

Er det sunt å bytte ut vanlige måltid med juice en hel måned? Se hva eksperten mener.

VIKTIG Å TENKE PÅ HVIS DU ER PÅ JUICE-KUR: – Juice egner seg uansett ikke som tørstedrikk og bør ikke erstatte vann, sier ernæringsfysiolog Kari H. Bugge. Foto: Thinkstock.com
VIKTIG Å TENKE PÅ HVIS DU ER PÅ JUICE-KUR: – Juice egner seg uansett ikke som tørstedrikk og bør ikke erstatte vann, sier ernæringsfysiolog Kari H. Bugge. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
I utgangspunktet hører det ut som en veldig bra idé å bare drikke juice i en periode. Ikke bare er det godt, men du får også i deg massevis av vitaminer og antioksidanter, samtidig som at det er sunt.

Men er det bra å rense kroppen med juice og ingenting annet?

I den forbindelse har KK.no spurt Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog og fagsjef ved Grete Roede AS, om hva hun synes om konseptet.

LES OGSÅ: Detox kan være bortkastet

EKSPERTEN: Kari H. Bugge er ernæringsfysiolog og fagsjef ved Grete Roede AS. Foto: Axel Bauer/Grete Roede AS
EKSPERTEN: Kari H. Bugge er ernæringsfysiolog og fagsjef ved Grete Roede AS. Foto: Axel Bauer/Grete Roede AS Vis mer

Kroppen renser seg selv

– Det er ingen vitenskapelige holdepunkter for at en detox-kur har noe for seg. Tanken bak en detox-kur er å hjelpe kroppen med å kvitte seg med avfallsstoffer, men saken er den at kroppen har sine egne godt fungerende avgiftningsmekansimer. Menneskene har gjennom alle tider vært utsatt for giftige stoffer, både fra omgivelsene og fra kroppen selv, uten kroppens egen evne til å kvitte seg med disse hadde det gått dårlig, sier Bugge.



Siden detox-kurer ofte kombineres med svært lite mat eller tarmskylling, kan det snarere svekke kroppens evne til å skille ut giftstoffer enn å styrke den, advarer hun;

– Det vil være bedre å sikre et optimalt inntak av næringsstoffer og på den måten sørge for rikelig av de vitaminene og antioksidantene kroppen trenger for å forsvare seg mot giftstoffene.

Et fiberrikt kosthold vil sikre god og regelmessig fordøyelse, som bidrar til opptak og utskillelse av giftstoffer via avføringen. Det er en viktig del av kroppens eget avgiftningssystem, ifølge ernæringsfysiologen.

LES OGSÅ: Ekspert advarer mot motemat

FULL AV VITAMINER OG ANTIOKSIDANTER, MEN: Kroppen din trenger variasjon for å fungere optimalt. Foto: Colourbox.com
FULL AV VITAMINER OG ANTIOKSIDANTER, MEN: Kroppen din trenger variasjon for å fungere optimalt. Foto: Colourbox.com Vis mer

Kan ikke erstatte mat

Så hva tenker hun om en diett bestående av bare juice?

– Juice er i seg selv både sunt og næringsrikt, og med de nye juicene får man ferske, smakfulle og ekstra næringsrik juice. Juice er likevel ikke et fullverdig måltid og kan ikke erstatte mat, selv om det bidrar med mye vitaminer og antioksidanter og en del mineraler, opplyser Bugge.

Hun forteller at problemet med juice er at du ikke får i deg noe særlig fiber, da disse blir igjen i juicemaskinen.

– Siden energien du får i deg via juicen er fra karbohydrater, vi du få en ganske rask blodsukkerstigning. Juice gir generelt raskere blodsukkerstigning enn om du spiser frukten/grønnsakene, og det er fordi de er findelt og fiberet er for det meste fjernet, forklarer Bugge.







Spis heller variert

En annen ulempe med å bare drikke juice er at du ikke blir mett.

– Juice alene vil nok i beste fall gi kortvarig metthet. Når du drikker juice vil du i hovedsak få energi i form av fruktsukker – rask omsettelig energi, forteller ernæringsfysiologen.

Det som skjer når du bare drikker juice, er at du vil få få en rask blodsukkerstigning med et raskt blodsukkerfall, noe som igjen gjør at sulten melder seg ganske raskt igjen.

– Juice er sunt, men er ikke et fullverdig måltid og er heller ikke anbefalt som tørstedrikk. Et glass juice per dag kan erstatte en frukt, sier Bugge.

LES OGSÅ: Supermaten du ikke bør droppe

Skeptisk til supermat-juicer

Ernæringsfysiologen er også skeptisk til trenden med å optimalisere juicer og smoothies ved å tilsette pulver av gojibær, alger, sjøgress, linfrø og hampfrø - såkalt «supermat».

– Her er ideen at du gjør maten mer næringsrik for å gi kroppen enda mer av de nyttige næringsstoffene. Heller ikke dette er udelt positivt. Kroppen er utrustet sånn at den trenger passe mengder av de forskjellige næringsstoffene, og blir det for høye doser av enkelte stoffer, kan det hindre opptak og utnyttelse av andre, advarer Bugge.

– Så langt har man ikke kunnet se den store fordelen med denne trenden og det samme gamle rådet om at variasjon er viktig gjelder fortsatt, påpeker hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer