Skjønnhet

Julia-annonse måtte trekkes i England

Roberts ser rett og slett for perfekt ut.

FOR PERFEKT: Denne annonsen med Julia Roberts kan ikke lenger brukes i Storbritannia. Foto: L'Oreal
FOR PERFEKT: Denne annonsen med Julia Roberts kan ikke lenger brukes i Storbritannia. Foto: L'Oreal Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vi vet jo at ikke damene som figurerer i sminkereklamene ser like prikkfrie ut i virkeligheten. Huden er ikke så rynkefri og jevn, øyevippene er ikke så lange, leppene ikke så fyldige ...

Slik får du foundation til å sitte

Men i de to annonsene fra L'Oreal der Julia Roberts reklamerer for en foundation fra Lancôme, og Christy Turlington reklamerer for en foundation fra Maybelline, mener britiske Advertising Standards Authority at det har gått for langt.

Dermed får ikke L'Oreal lov til å bruke disse annonsene i Storbritannia.

Ikke kast bort unødige penger på produkter

Klagen kom fra Jo Swinson i Liberal Democrats, som har varslet at partiet vil ha en innskjerping på bruken av retusjering for å selge sminkeprodukter. Partiet mente at bildene lovte helt urealistiske resultater ved bruk av produktene.



Hva mener du? Er det bra at annonsene ble forbudt?



Ja, bildene er helt urealistiske
 
(51%)
Tja, de har retusjert litt for mye
 
(26%)
Nei, de overreagerer. Ingen tror på sminkereklamene, uansett
 
(23%)

Skal være inspirasjon

L'Oreal mener på sin side at retusjeringen ikke er for drøy, og at bildene er ment være inspirerende, og ikke rent konkret vise hvordan huden blir ved bruk av produktene. Selskapet ville ikke vise Advertising Standards Authority de originale bildene av de to stjernene før retusjering, og skyldte på at de ikke hadde lov til det i henhold til kontraktene med de to damene.

- Bilder av perfekt hud og superslanke kropper er overalt, men de reflekterer ikke virkeligheten. Overdreven retusjering og digital manipulasjon har blitt normen, men både Christy Turlington og Julia Roberts er naturlig vakre kvinner som ikke trenger dette for å se fantastiske ut. Dette forbudet sender et sterkt signal til annonsørene - la oss gå tilbake til virkeligheten, sa Swinson til Guardian.co.uk.

Foto: All Over Press/L'Oreal
Foto: All Over Press/L'Oreal Vis mer
Foto: All Over Press/L'Oreal
Foto: All Over Press/L'Oreal Vis mer

Se forskjellen selv

Under har vi laget to kollasjer som viser uretusjerte bilder av de to skjønnhetene ved siden av annonsebildene. Swinson har jo aldeles rett i at de er to naturlig vakre kvinner, selv om de begge har antydning til mørke ringer under øynene og en rynke her og der.












Slik ser annonsen med Christy Turlington ut.  Foto: L'Oreal
Slik ser annonsen med Christy Turlington ut. Foto: L'Oreal Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer