JUNK FOOD: Har ingen spesielt god innvirkning på kroppen, og hvert fall ikke hvis du allerede er i dårlig humør.  Foto: Africa Studio - Fotolia
JUNK FOOD: Har ingen spesielt god innvirkning på kroppen, og hvert fall ikke hvis du allerede er i dårlig humør. Foto: Africa Studio - FotoliaVis mer

Antioksidanter

Junk food kan gjøre deg deppa

Her er maten som får humøret opp igjen.

Har du følt deg deprimert over en viss periode, og føler du står opp på feil bein hver bidige dag? I stedet for å gå rundt og irritere deg over dette, kan du prøve å gjøre noe med det.

For kosthold påvirker helsen vår på flere måter, og skal vi tro ekspertene kan maten vi spiser ha stor innflytelse på den mentale trivselen.

På en dag som i utgangspunktet har en dårlig start, har man lett for å ty til raske løsninger, og mye usunn mat. Det smaker godt, men det er kanskje ikke så lurt likevel..?

LES OGSÅ: Den hemmelige supermaten

NEI-MAT. Fritert mat inneholder omega-6 som trigger infeksjon. Foto: All Over Press
NEI-MAT. Fritert mat inneholder omega-6 som trigger infeksjon. Foto: All Over Press Vis mer

Junk food er lykketyver

Erfaringen til helserådgiver Boel Björkenwall er at junk food som inneholder mange raske karbohydrater er skikkelige lykketyver.

Det vil si fritert mat, som blant annet pommes frites. De inneholder omega 6, som trigger infeksjoner og motvirker den infeksjonshemmende omega-3 fettsyren.

- Hjernen trenger en viss type næring for å fungere bra, og for å danne signalsubstanser og sende signalene dit de skal, forklarer Björkenwall.

Det er mye som tyder på at disse signalstoffene blir påvirket når det er infeksjon i kroppen.

Annen mat som kan trigge både infeksjoner og depresjoner er: Sukker, hvitt mel, melkeprodukter, gluten, raske karbohydrater som ris og pasta, margarin, solsikkeolje.

LES OGSÅ: Kan karbohydrater gjøre deg deprimert?

Så hva bør vi spise?

Mat som helbreder

Noe av det viktigste du gjør er å spise mat som helbreder og som forebygger kronisk infeksjon.

Her snakker vi økologiske grønnsaker, krydder som hvitløk, løk, ingefær, gurkemeie, kajennepepper og chili, samt valnøtter – eller andre nøtter, oljer og omega-3.

Hvis du trenger å lage deg en real humørbooster, er det først og fremst aminosyren tryptofan du må få i deg. Denne omdannes til serotonin i kroppen, og gjør oss glade og avslappet. Tryptofan finnes blant annet i gresskarkjerner, kylling, kalkun og nøtter.

Andre matvarer som er positive for humøret er bringebær, bjørnebær og blåbær, som alle inneholder antioksidanten antocyanin.

Hvis du er opptatt av hvilke næringsstoffer det er som demper infeksjoner og dermed også depresjon, bør du gå for disse:

  • Omega-3. Finnes i fet fisk som sardiner, laks og sild, samt chiafrø, linfrøolje og fiskeolje.
  • Magnesium. Finnes i mørkegrønne bladgrønnsaker, mandler, kikerter, hasselnøtter og quinoa.
  • Sink. Finnes i østers, gresskarkjerner og kjøtt.
  • B-vitamin. Finnes i mørkegrønne bladgrønnsaker, som spinat og grønnkål, samt i avokado og gjær.
  • Selen. Finnes i skalldyr og paranøtter.
  • Krom. Finnes i skalldyr, fullkornsprodukter, egg og kylling.

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: