Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.com Vis mer

Kaffe

Kaffe før trening er bra

Kaffekoppen du sverger til før treningen gjør mer enn å bare kvikke deg opp.

Enten du er en gymrotte, en spinningentusiast eller en maratonjogger kan det godt hende du har for vane å drikke litt kaffe før treningsøkten for å få mer energi. Nå viser ny forskning at denne kaffekoppen kan gjøre godt for andre ting også.

Koffein kan nemlig ta knekken på noen av smertene du kan oppleve å få under en treningsøkt, melder LiveScience.

Hjernen får ikke beskjed om smerter

Grunnen til dette er:
Koffein virker på områder i hjernen og i ryggmargen som er involvert i smertebehandling. Det sier professor Robert Motl ved University of Illinois, som har studert forholdet mellom koffein og fysisk aktivitet i mange år.

Han oppdaget at koffein blokkerer adenosine, som er et kjemikalie i kroppen som spiller en viktig rolle i energiomsetning i cellene og dermed også trening. Den gir blant annet hjernen beskjed om muskelsmerter.

Måten forskeren, som selv har drevet med konkurrerende idrett, oppdaget dette på var at han delte en gjeng med 25 aktive unge menn i to forskjellige grupper.

Den ene gruppen drakk så og si ikke noe kaffe, eller ikke noe i det hele tatt, mens den andre gruppen hadde et daglig inntak på rundt 400 milligram koffein – som tilsvarer rundt tre til fire kopper.

Dette bør du spise før treningen

To sykkeløkter

Først ble testpersonene plassert på en stasjonær sykkel i et laboratorium, hvor deres maksimale oksygenopptak og energiomsettingen ble målt. Deretter måtte de gjennom to sykkeløkter på 30 minutter hver, i et høyt tempo. En time før begge disse øktene, ble den gruppen som ikke fikk i seg noe koffein gitt en pille. Denne ene pillen inneholdt en liten dose koffein. Den andre pillen inneholdt ingen virkestoffer.

Under sykkeløktene ble oksygenopptaket, pulsen og intensiteten til testpersonene målt, og i tillegg ble det notert til hvilken grad syklistene rapportere om smerter i lårmuskulaturen.

- Det vi oppdaget, var ikke det vi hadde forventet, sier professoren og refererer til resultatene som viser at personer som får i seg enten små eller store mengder koffein rapporterer om mindre smerter i lårmuskulaturen under trening.

Dette er sannheten om kaffe

Studieresultatene er publisert i tidsskriftet International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism.

Studien kritiseres

Studien har imidlertid mottatt en del kritikk, både fordi den involverer få testpersoner og i tillegg inkluderer mennesker som ikke nødvendigvis er i samme form som gjennomsnittspersonen, melder NHS Choices, som er en informasjonstjeneste underlagt det britiske helsevesenet National Health Service.

NHS Choices minner om at det kan være farlig å tilføye kroppen med substanser som reduserer smerte under trening. For smerte kan være et signal på at treningen foregår på et for høyt og intenst nivå.

Drikk kaffe - den holder deg ung!

Professor Motl mener selv at resultatene fra studien kan virke motiverende for personer som ønsker å bli mer fysisk aktive. Noen stopper å trene med en gang de kjenner smerter i muskulaturen. Men hvis disse personene får litt koffein for å redusere smertene, er mer sannsynlig at de vil fortsette treningen, sier han.

En tidligere studie viser at at dersom du drikker et par kopper kaffe før treningen, kan det føre til at muskelsmerter og -sårhet etter treningen reduseres med opptil 50 prosent. Les om studien her.


Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: