Kaffe

Kaffe kan være skadelig for skjelettet

Ødelegger for et stoff som er svært viktig for beinbygningen.

GJØR AT DU FÅR I DEG MINDRE KALSIUM: For mye koffein kan føre til at mer kalsium slippes ut i urin og svette, og dermed forsvinner ut av kroppen.  Foto: Thinkstock
GJØR AT DU FÅR I DEG MINDRE KALSIUM: For mye koffein kan føre til at mer kalsium slippes ut i urin og svette, og dermed forsvinner ut av kroppen. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hva gjør egentlig kaffe med kroppen din? Drikken får deg til å våkne på morgenen og det sies å ha flere helsemessige fordeler.

For eksempel viser det seg at kaffe kan redusere risikoen for depresjoner, i tillegg til at mellom 4-5 kopper om dagen kan forlenge livet.

Men kaffe (hvertfall i for store mengder) er nok ikke bare bra.

Blant annet blir det hevdet at kaffekoppene du drikker ikke er spesielt gunstige for beinbygningen, skriver Huffington Post.

LES OGSÅ: Slankerådene du simpelthen vil elske

Kan ødelegge opptaket av kalsium

Årsaken til at kaffekoppen kan ha en negativ innvirkning på beinbygningen, er ikke fordi kaffe i seg selv påvirker skjelettet, men fordi koffein kan ødelegge opptaket av kalsium.

– Når inntaket av koffein er veldig høyt , vil mer kalsium forsvinne ut i urinen, forteller Joan A. McGowan, direktør ved NIH's Division of Musculoskeletal Diseases.

Som kjent skal 4-5 kopper kaffe om dagen være greit for de fleste, men noe særlig mer enn dette er altså ikke spesielt gunstig.

Ifølge McGowan er effekten av koffein på kalsiumopptakket relativt liten, men det kan gjøre skade hvis du ikke har et kosthold som inneholder mye kalsium.

Dermed er det kanskje ikke så dumt å ha litt melk i kaffekoppen likevel?

Hvis du vil passe på kalsium-inntaket ditt bør du også huske på at det finnes mange andre kilder til koffein utenom kaffe - blant annet mørk sjokolade, energidrikker og flere forskjellig medisiner.

LES OGSÅ: Den beste melken du kan drikke

BRUS KAN HA SAMME EFFEKT: Ifølge ekspertene kan fosforsyre - et smaksmiddel som blir brukt i brus - ha samme effekt på kalsium i kroppen. Foto: Thinkstock.com
BRUS KAN HA SAMME EFFEKT: Ifølge ekspertene kan fosforsyre - et smaksmiddel som blir brukt i brus - ha samme effekt på kalsium i kroppen. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Se også opp for brus

Koffein er ikke den eneste ingrediensen i drikke som kan sabotere kroppens opptak av kalsium. Enkelte typer brus inneholder riktignok koffein, men det er en annen ingrediens du bør være like obs på - nemlig fosfor.

Fosfor - eller fosforsyre - er brukt som smaksmiddel i mange forskjellige typer brus, og kan ifølge ekspertene sabotere opptaket av kalsium i kroppen.

Ifølge Heidi Skolnik, styremedlem ved the National Osteoporosis Foundation, vil som oftest også drikker som brus være en erstatning for sunnere drikker, som for eksempel melk - som vi alle vet tilfører kalsium.

Hun kan fortelle at ekspertene ikke helt hvorfor brus saboterer dette opptaket, men hun understreker at det ikke skyldes kullsyren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Sjekk hvorfor du bør rive osten

Pass på inntaket av salt

Visste du at saltinntaket vårt er dobbelt så høyt som anbefalt? Ifølge Helsedirektoratet får vi faktisk i oss (i gjennomsnitt) over 10 gram salt om dagen.

Hvis du har vanskelig for å kutte ned inntaket ditt, bør du også ta beinbygningen din i betraktning.

Jo mer salt vi inntar, desto mer kalsium vil slippes ut i urin og svette - og deretter forsvinner ut av kroppen. Selv om du kan forebygge ved å sørge for at du får i deg nok kalsium, har også salt noen negative effekter i seg selv.

Blant annet har studier vist at et høyt inntak gjør deg mer utsatt for MS, leddgikt og type 1 diabetes. Og hvis du allerede er genetisk disponert for disse sykdommene, er du ekstra utsatt.

LES OGSÅ: Vet du forskjellen på fet og mager fisk?

Ikke få i deg for mye protein

Du har helt sikker fått med deg hvor viktig det er med proteiner, men også her er det viktig at du ikke overdriver inntaket.

Kvinner trenger omkring 46 gram om dagen, og selv om det er veldig sjeldent at noen får i seg for store mengder, kan for store mengder forandre pH-balansen i kroppen.

Dette kan skape et mer surt miljø, og til gjengjeld føre til tap av beinmasse.

LES OGSÅ: Den beste melken du kan drikke

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer