IKKE DROPP NYTELSEN HELT: - Jeg mener at det er smart å bare gi litt blaffen innimellom, - men ikke hver dag, sier Ina Garthe, KK´s trening- og kostholdsekspert. Sjekk den enkle styringsregelen under. Foto: All Over Press
IKKE DROPP NYTELSEN HELT: - Jeg mener at det er smart å bare gi litt blaffen innimellom, - men ikke hver dag, sier Ina Garthe, KK´s trening- og kostholdsekspert. Sjekk den enkle styringsregelen under. Foto: All Over Press Vis mer

Kalorier

Kalorikutt du faktisk ikke vil merke

Disse tipsene fra ekspert kostholds- og treningsekspert Ina Garthe gjør det enklere å gå ned i vekt uten å forsake all kos.

Publisert
Skal du varig ned i vekt, er en av mulighetene å leve resten av livet på en diett av klibrød, bønnespirer og eggehviter.

Men et liv i forsakelse er ikke særlig hyggelig. Så hvordan kan du da nyte både kaffedrikker, brød og is uten å få dårlig samvittighet?

Løsningen er enkel - måtehold er tingen.

- Gi litt blaffen

- Jeg mener at det er smart å bare gi litt blaffen innimellom, - bare ikke hver dag, sier Ina Garthe, KK´s trening- og kostholdsekspert.
Hun mener det er viktig å dersom du hovedsakelig spiser sunt og variert og ikke har noen vektproblemer, bør du kunne tillate deg for eksempel litt sjokolade i blant.

Sunn, 80 prosent av tiden


Formelen for å ikke legge på seg er egentlig enkel: Tar du inn mer kalorier enn du forbruker, legger du på deg. Har du lyst på is til dessert, kan du droppe dressing på salaten, vafler i lunsjen eller det ekstra pizzastykket når du egentlig begynner å bli mett. Dermed blir det mer plass i is-magen!

Du kan også tenke på det du spiser i en 20/80-modell. Størstedelen av den du spiser skal være sunt. I de andre 20 prosentene kan du tillate deg å spise litt av det som ikke er like kalorifattig.

Heldigvis finnes det måter å kutte kalorier på, uten at du kutter kosen:

1. Den mektige kaffen?

Enten du nyter den hjemme eller på kaffebar, er ikke dette til å komme unna. Mange kaffedrikker legger seg lett på sidebeina. Den første uka går du over til helmelk. Neste uke byter du til lettmelk. Så er det over på skummetmelken - og der skal du være.

2. Glad i loff?


Orker du ikke tanken på grovbrød til frokost, er trikset å ta det gradvis. Først bytter du fra loff til ciabatta. Den neste uka går du over til et halvfint brød. Den tredje uka vil både magen og smaksløkene ha vennet seg til mindre finmalt mel, og grovbrødet er din nye frokostvenn.

3. Gjør dressingen lettere

Kast ferdigdressingen. Den er som oftest full av konserveringsmiddel og fett. Lag først din egen dressing av lettrømme. Deretter går du over til kesam eller yoghurt naturell. Du finner oppskrifter på de mest vanlige dressingene på oppskriftsider på nettet, som for eksepmpel på Salad Dressing Recipes. De fleste tåler å få majones og rømme byttet ut med et lettere alternativ.

- Det er viktig å ikke la seg lure av light-varer. For eksempel vil letttmajones fremdeles inneholde en del kalorier, så det er ikke bare å kjøre på. I tillegg er det viktig å se på innholdsfortegnelsen. Selv om det står at et produkt inneholder 0 prosent fett, kan det inneholde like mange kalorier, men da gjerne i form av for eksempel karbohydrater, råder Ina Garthe.

4. Elsker du is?


Hvis du bare MÅ ha is, kan du likevel dyrke denne kjærligheten uten å legge på deg. Første uka kutter du strøssel og saus. Den neste uka går du over til yoghurt-is. Så varierer du mellom en lett-is og en sorbet.
Kan du ikke tenke deg å slutte med favoritten din, kan du gradvis redusere mengden. Fyll heller på med frukt og bær. Nytelsen blir ikke noe mindre! Slik kan du spise is med god samvittighet.

5. Brusoholiker?

Er du hekta på brus, så har du sikkert hørt til det kjedsommelige at det er skadelig både for helsa og for tennene. Men det finnes en enkel måte å kutte avhengigheten på, og likevel kose deg med noe deilig og boblende. Det første du gjør, er å gå over til en sukkerfri variant. Den neste uka er det schorle som gjelder. Det er kullsyreholdig vann og juice blandet 50/50. Enten kan du bli her, eller du kan gå over til å drikke rent mineralvann.

6. Kjøttdeig

Når du kjøper kjøttdeig, bør du velge den med høyest andel rent kjøtt. Helst 90 prosent eller høyere. Gå fra kjøttdeig til karbonadedeig. Så går du over til kyllingkjøttdeig. Passer det ikke alltid med kjøttdeig av hvitt kjøtt, blander du karbonadedeig og kyllingkjøttdeig 50/50.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer