Helse & Livsstil

Kampen mot søtsuget

Er det vanskelig å holde fingrene borte fra godteriskålen? Det finnes triks som hjelper deg med å overkomme søthungeren - og godsaker som er sunnere enn andre.

Kampen mot søtsuget
Publisert
Sist oppdatert
LES OGSÅ: Jeanettes favorittsnacks 10 smarte triks Når søtsuget kommer, puss tennene. Da smaker ikke sjokolade like godt.Drikk et glass vann når du kjenner søtlysten. Og drikk mye vann generelt.For noen hjelper det å ta kromtilskudd som kan bidra til stabilt blodsukker.Hvis du skal spise sjokolade, nyt den! Ikke dytt den i deg og lat som du ikke har gjort det.Forsøk å drikke mindre kaffe og brus. Koffeinholdige drikker og lettbruskan øke søtsug.Regelmessig trening, helst tre ganger i uken, bidrar til jevnere blodsukker.Velg grove kornsorter. Fiber øker metthetsfølelsen og stabiliserer blodsukkeret.Spis frukt og/eller grønnsaker til alle måltider.Spis nok til måltidene. Det er ikke smart å forsøke å knipe litt på alle måltider.Ikke hopp over måltider.Klarer du ikke helt å holde deg unna godteri og snacks, trenger ikke det å bety at du er dømt til å mislykkes. Det finnes mange gode alternativer. Dette er det sunnere godteriet: Kokosboller. Mye søtt for kaloriene (130 kalorier per stk. i de små).Skjær opp frukt og grønnsaker og dypp det i vaniljekesam.Popkorn og saltstenger gir mindre kalorier enn potetgull.Nøtter, særlig usaltede. Kombinasjonen salt og fett gjør at det blir vanskelig å slutte å spise. Nøtter har en del kalorier, men inneholder mye sunt fett pluss vitaminer, mineraler, fiber og proteiner.Mørk sjokolade. Den med minst 70 prosent kakao inneholder mest antioksidanter. Kraftigere kakaosmak gjør det lettere å være fornøyd med en liten bit. Når det gjelder fett,inneholder mørk og lys sjokolade like mye. Noen ganger har mørk sjokolade til og med mer fett.Det er mindre fett i smågodt enn i sjokolade, men mer sukker. Dermed blir kaloriinnholdet omtrent det samme.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer