Alkohol

Kan du drikke og gå ned i vekt?

Må du forsake rosévinen og utepilsen for å komme i bikiniform?

DU TRENGER IKKE DROPPE ALT: Alkohol inneholder - som kjent, mye kalorier. Men - er du flink til å holde inntaket ganske lavt, skal du kunne kombinere en liten utepils eller et vinglass med vektnedgangen.  Foto: Thinkstock
DU TRENGER IKKE DROPPE ALT: Alkohol inneholder - som kjent, mye kalorier. Men - er du flink til å holde inntaket ganske lavt, skal du kunne kombinere en liten utepils eller et vinglass med vektnedgangen. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Endelig begynner det å virke som om våren er her! Vi gleder oss allerede til lysere kvelder og utepils og rosévin i sola på uterestaurantene.

Men er du en av mange som i løpet av vinteren har lagret litt «vinterekstra» som du gjerne vil kvitte deg med før de korte sommerskjørtene og bikiniene skal hentes fram igjen?

Først og fremst - du skal ikke bekymre deg for å skrelle av deg klærne og sprade rundt på stranda i badetøy i sommer. På stranda finnes kropper i alle former og størrelser, og hva får deg til å tro at selv om du ikke går rundt og vurderer alle andres kropper, så vil alle andre vurdere din?

Folk flest har nok med seg selv, så senk skuldrene og hev hodet og vær stolt av formene dine! Da får du også bedre holdning, og absolutt alle bærer kroppen sin flottere da.

LES OGSÅ: Puppekomplekser? Slapp av, de er helt normale!

GIR RÅD: Jeanette Roede gir deg fine alternativer til roséglasset lenger ned i saken. Foto: Axel Bauer
GIR RÅD: Jeanette Roede gir deg fine alternativer til roséglasset lenger ned i saken. Foto: Axel Bauer Vis mer

Hvis ekstrakiloene skal av

Det kan godt hende du likevel gjerne vil kvitte deg med ektrakiloene før sommeren slår inn for fullt. Det er selvsagt fullt mulig, hvis du virkelig går in for å legge om kostholdet (og altså redusere kaloriinntaket), og bli mer aktiv. Sjekk forresten disse supre tipsene om du vil komme i knallform på rimelig kort tid. Tøft arbeid, men det virker garantert.





Men hva da med alkoholen? Må du droppe utepilsen og rosévinsglasset på solterrassen?

- Hvis du vil komme i form til bikinisesongen må du ta noen valg, også de som er litt kjedelige å ta. Det handler om å prioritere og finne ut hva som er viktigst for deg. For å gå ned i vekt må kaloriforbruket være større enn kaloriinntaket. Men du må ikke forsake alt. Det er ikke lurt, for gjør du det blir det sjelden noe varig livsstilsendring av det, sier Jeanette Roede, kommunikasjonssjef og konseptsjef i Grete Roede AS.

LES OGSÅ: På slanker'n? Trening alene er ikke nok

SOMMERFØLELSEN: Ja, dette er veldig kos, men ikke la det gå helt overstyr med vindrikkingen. Hva du gjør med daten er en annen sak ;-) Foto: PantherMedia / Elena Elisseeva
SOMMERFØLELSEN: Ja, dette er veldig kos, men ikke la det gå helt overstyr med vindrikkingen. Hva du gjør med daten er en annen sak ;-) Foto: PantherMedia / Elena Elisseeva Vis mer

Alkohol kan ødelegge for deg

- Dessverre er det slik at alkohol inneholder mange kalorier, men vi blir ikke mette av det. Vi kjenner ikke at alkoholdrinkene faktisk tilfører mye energi, forklarer hun.

- Hvis du vil drikke rosévin i sola, bør du kutte ned på andre ting. Men jeg må likevel understreke at det ikke er bra å drikke for mye alkohol, for alkoholen er ikke bare kaloririk, den kan gi en rekke negative helseeffekter.

Roede anbefaler at du sparer alkoholen til helgekosen eller spesielle anlendinger. Men hvor mye skal være lov? På Grete Roedes kurs får deltakerne en kosekvote på 50 kalorier hver dag. Det er opp til hver enkelt å bestemme om de vil kose seg litt hver dag, eller spare opp til helgen, for eksempel.

Uansett, dette blir 350 kalorier til kos i uka. Og alkohol regnes som kos. Men hvor mange vinglass eller ølflasker utgjør 350 kalorier? Ikke veldig mye. Et glass tørr hvitvin inneholder rundt 100 kalorier, så da kan du altså drikke 3 1/2 glass om du sparer alt til lørdagskvelden. En flaskeøl inneholder 140 kalorier, så etter 2 1/2 flaske er kvoten brukt opp. Og husk at om du bruker de 350 kaloriene bare på vin eller øl, så blir det ikke noe å gå på for andre utskeielser.

- Det hjelper selvfølgelig å bevege seg litt mer, for da forbruker du mer energi og har mer å gå på. Et godt råd er å ta treningsøkten før utskeielsen, ikke etterpå – da er det lett at det ikke blir noe av, sier Roede.

Se en oversikt over kaloriinnholdet i forskjellige typer alkohol lenger ned i saken.

LES OGSÅ: Hvor mange kalorier trenger du, egentlig?




Ikke drikk uten å tenke deg om

Du trenger selvsagt ikke følge denne regelen, men du burde være bevisst på alkholinntaket. Visste du forresten at du regnes som en storforbruker av akohol om du drikker mer enn 14 alkoholenheter i uka? Du ser hvor lite dette faktisk er her.

- Alkohol bør ses på som noe du unner deg som helgekos eller spesielle anledninger. Og det er viktig at de spesielle anledningene ikke blir hver gang sola skinner, da, sier Roede.

- Det er godt med et vinglass i sola, men det er lett å skeie helt ut. Mange blir dessuten ofte mer fysne på mat når de drikker, også.

LES OGSÅ: Hvilken type salt snacks er sunnest?

HERLIG ALTERNATIV: Hvis ikke denne limonaden gir deg sommerfølelse, så vet ikke vi! Foto: Colourbox
HERLIG ALTERNATIV: Hvis ikke denne limonaden gir deg sommerfølelse, så vet ikke vi! Foto: Colourbox Vis mer

Alternativer til alkoholen





Det kan virke vanskelig å droppe den iskalde utepilsen eller hvitvinsglasset når du sitter der på uterestauranten eller til bords på terrassen i kveldssola.

- Da bør du tenke gjennom hva du bruker alkoholen til. Vinglasset eller ølen representerer ofte kos eller avslapning. Og det er klart at mange forbinder sommerfølelsen med å sitte med et glass i sola. Men det går an å få samme sommerfølelse ved å drikke noe annet, mener Roede.

Hun foreslår at du i stedet drikker for eksempel et glass farris eller et glass med eplejuice blandet ut med farris. Lager du drikken selv, kan du pynte med friske eller frosne bær med sitronmelisse eller mynteblader, for eksempel, så får du luksusfølelsen uten å måtte ty til alkohol.

Andre gode ideer er å lage din egen limonade uten så mye sukker, eller din egen is-te.

Her er en oversikt over kaloriinnholdet i vanlige typer drikke:

  • En flaskeøl = ca. 140 kalorier
  • En halvliter = ca. 215 kalorier
  • En flaske lettøl = ca. 80 kalorier
  • En halvliter lavkaloriøl = ca. 135 kalorier
  • Et glass tørr hvitvin (1,5 dl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass søt hvitvin (1,5 dl) = ca. 135 kalorier
  • Et glass rødvin (1,5 dl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass tørr champagne (1,2 dl) = ca. 90 kalorier
  • En shot brennevin* (4 cl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass Baileys (4 cl) = ca. 130 kalorier
  • Et glass likør (4 cl) = ca. 155 kalorier
  • En vodka cranberry = ca. 200 kalorier
  • En rom og cola (4 cl alkohol, 33 cl cola) = ca. 200 kalorier
  • En rom og cola light (4 cl alkohol, 33 cl cola) = ca. 100 kalorier

  • Brennevin med rundt 40 prosent alkohol, som vodka, konjakk, akevitt, whisky eller rom, skriver Weightlossresourses.co.uk.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer