Caucasian woman drinking soda Foto: Blend Images / Alamy/All Over Press
Caucasian woman drinking soda Foto: Blend Images / Alamy/All Over Press
Lettbrus

Kan du egentlig bli tjukk av lettbrus?

«Ja» hevder ny studie, «nei» sier norsk ekspert.

KK.NO: Brus, og da særlig lettbrus, er et mye omtalt tema blant eksperter. Og mens noen mener at lettbrus er skadelig og kan føre til økt vekt, mener andre at det er et bedre alternativ til den sukkerholdige varianten. 

Det har blitt gjort utallige ulike forskningstudier på dette med lettbrus, og en av de nyeste studiene (publisert i Journal of the American Geriatrics Societykan tyde på at det å drikke lettbrus regelmessig kan føre til mer magefett enn å drikke vanlig, sukkerholdig brus. 

Forskere fra University of Texas analyserte data fra 749 personer over en periode på ni år. Resultatene viste blant annet at lettbrusen påvirket magefettet til testdeltagerne, og da særlig dem som allerede var overvektige. 

LES OGSÅ: Dette er brusen laget av

Studien har mange svakheter

Det er riktignok ikke alle eksperter som er helt enig med resultatene fra den amerikanske studien. For er det egentlig slik at lettbrus kan gjøre deg tjukkere enn vanlig brus?

Professor og seksjonsleder Jøran Hjelmesæth ved Senter for sykelig overvekt ved sykehuset i Vestfold og Universitetet i Oslo, sier til KK.no at han er kritisk til studien og funnene da den har en rekke svakheter.

– Ikke bare er dette en liten studie med få deltakere, men det var også få av disse deltakerne som faktisk drakk lettbrus. Så det baserer seg først og fremst på svært lave tall, forteller han. 

EKSPERT: Overlege og professor dr.med, Jøran Hjelmesæth, er leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, og har lang erfaring med forskning og behandling av fedme. Foto: Jøran Hjelmesæth
EKSPERT: Overlege og professor dr.med, Jøran Hjelmesæth, er leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, og har lang erfaring med forskning og behandling av fedme. Foto: Jøran Hjelmesæth Vis mer

– En observasjonsstudie som dette kan aldri si noe om årsak og virkning. Selv om de har tatt med fysisk aktivitet i betraktningen, gir jo ikke studien noe informasjon om hva deltakerne spiste og drakk ellers.

Studien viser tross alt at det var de deltakerne som var overvektige fra før av som drakk mest lettbrus, og sammenhengen mellom lettbrus og økt midjemål ble kun funnet hos dem som var plaget av fedme ved studiestart.

Hjelmesæth mener derfor at det sannsynligvis var deres økte midjemål allerede ved start som gjorde dem mest utsatt for vektøkning. Altså ikke lettbrusen.

– Dette blir litt som høna eller egget. Studien viser på ingen måte at det er lettbrusen som gjør dem fetere, men heller at de velger lettbrus fordi de er overvektige., sier Hjelmesæth.

Han påpeker også at det ikke er slik at alle vitenskapelige artikler kan tas for god fisk. Også forskere er mennesker som gjerne vil fremme sin egen sak, og slike studier skaper ofte mer forvirring rundt lettbrusen.

LES OGSÅ: Så mye lettbrus kan du drikke

Lettbrus er bedre enn vanlig brus

At lettbrusen er bedre for vekten enn sukkerholdig brus, er han ikke i tvil om. Alle vet at for mye sukker i kostholdet er negativt for både vekten og helsa. 

– Jeg anbefaler helt klart lettbrus over vanlig «tung» brus. Særlig dersom du er glad i brus og drikker mye av det, så gjør du lurt i å gå for de sukkerfrie variantene. I vanlig brus er det ofte over 40 kilokalorier per desiliter brus. Drikker du mye brus så blir det raskt mange kalorier, forklarer Hjelmesæth.

STYR UNNA SUKKER: For mye sukker i kostholdet er negativt for både vekten og helsa. Er du glad i brus gjør du derfor lurt i p velge de sukkerfrie variantene. Foto: Catalin Petolea / Alamy/All Over Press
STYR UNNA SUKKER: For mye sukker i kostholdet er negativt for både vekten og helsa. Er du glad i brus gjør du derfor lurt i p velge de sukkerfrie variantene. Foto: Catalin Petolea / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Aspartam - søtstoffet er ikke skadelig likevel

– Noen alternative søtstoffer kan inneholde noen få kalorier, men i lettbrus er det som regel null kilokalorier siden det ofte brukes aspartam. Og det er helt trygt. En voksen person kan drikke flere liter lettbrus daglig uten fare for helseskade, sier han.

Det er altså ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for å drikke lettbrus, det er nemlig ikke den som gjør utslaget på vekten din. Ditt øvrige kosthold har derimot langt mer å si.

Så dersom du virkelig er opptatt av å gå ned i vekt er det først og fremst kostholdet ditt du bør se på.

– Flere gode studier har vist at å spise nok frukt og grønnsaker, fullkorn og lette meieriprodukter er viktigere for å holde vekta stabil. Et sunt og godt norsk kosthold som anbefalt av Nasjonalt råd for ernæring i 2011, er det beste for stabil vekt. Og drikker du litt lettbrus i tillegg, så har det ingenting å si for midjemålet, sier Hjelmesæth.

Til forsiden