Pupper

Kan du få tilbake sprett-puppene?

Kosthold og trening har mye å si.

BLIR SLAPPERE: Med alderen vil puppene dine endre fasong og form, slik er det dessverre bare.  Foto: Sergey Bogdanov - Fotolia
BLIR SLAPPERE: Med alderen vil puppene dine endre fasong og form, slik er det dessverre bare. Foto: Sergey Bogdanov - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Spretne pupper er noe de fleste kvinner drømmer om å ha, selv om vi alle er klar over at det kun er i ungdomsårene puppene «står» rett ut av brystkassen - hvert fall av seg selv.

For etter hvert som årene går, barn fødes og ammes, og huden blir slappere, ja, da synker også puppene nedover.

Litt deprimerende, men sant.

Spørsmålet er om det finnes noe (annet enn plastisk kirurgi) du kan gjøre for å forebygge, eller forbedre, dette?

TRENING OG KOSTHOLD: Trening og kosthold har mye å si for brystene dine.  Foto: REX/Caiaimage/All Over Press
TRENING OG KOSTHOLD: Trening og kosthold har mye å si for brystene dine. Foto: REX/Caiaimage/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Slik ser perfekte pupper ut

Fett og muskler

Ifølge ekspertene er det ulike øvelser som kan ha en litt oppstrammende effekt (merk effekt - du vil ikke få tilbake tenårenes sprett).

- Svaret på om du kan trene deg til større og mer spretne pupper, er både ja og nei. Pupper er i utgangspunktet hovedsakelig fett, men du har muskler i brystet også, som har mye å si. I tillegg er det genetikk inne bildet i forhold til hvordan brystene er formet, har treningsekspert Helle Bornstein i Smart Trening, tidligere uttalt til KK.no:

- Det du kan gjøre for å få et trent bryst, er å trene styrkeøvelser for brystet. «Flies» er for eksempel en god øvelse, og da kan du variere på vinkelen for å trene de ulike delene av brystmuskulaturen (mer info om hvordan du utfører denne øvelsen får du lenger nede i saken).

LES OGSÅ: 10 ting du neppe visste om pupper

Ikke slank deg

Ifølge Helle har også maten du spiser mye å si - og for mange er vekttap noe av det som påvirker puppene mest.

SLANKING ER "VERST": Slanking er det som påvirker puppene mest. Også det å spise for lite kan ha en negativ innvirkning.  Foto: ruigsantos - Fotolia
SLANKING ER "VERST": Slanking er det som påvirker puppene mest. Også det å spise for lite kan ha en negativ innvirkning. Foto: ruigsantos - Fotolia Vis mer


- Når det gjelder kosthold erfarer mange kvinner at puppene er det første som forsvinner når man slanker seg. Spiser du i tillegg for lite vil du heller ikke få løftet fram stram brystmuskulatur, forklarer hun, og legger til:

- Det er heller ikke til å komme bort i fra at om du har en god bh vil du også gi puppene dine støtte og de vil ikke «synke» like raskt. Så her er det viktig å prioritere både trening, kosthold, livsstil og en god bh for å få spretne pupper på kort sikt og på lang sikt.

Treningsekspert Ina Garthe har tidligere forklart at om du trener mye og hardt, så vil du i tillegg kunne merke det på brystform og størrelse. Fettet som forsvinner når du trener, vil nemlig tas fra fettlagrene rundt omkring på kroppen din. Og «problemet» her er at det aldri vil tas fra bare et sted - som for eksempel rumpa, men også fra andre steder (ofte genetisk) - som puppene.

– Det som er så uforutsigbart og synd, er at du risikerer å miste puppene samtidig som alt det andre. Det er dessverre slik at fettet ikke bare tas fra for eksempel magen - selv om det kanskje er der det er mest å ta av, har Garthe fortalt. 

– Mye av dette er genetikk.

LES OGSÅ: Slik unngår du å trene bort puppene

Sterk rygg gir løft

Ønsker du å «løfte» brystene dine med trening, er det viktig å gjøre øvelser som styrker både bryst og ryggparti.

RYGG OG BRYST: Ifølge Helle bør du trene både bryst og rygg dersom du ønsker å forme og løfte puppene dine.  Foto: Stasique - Fotolia
RYGG OG BRYST: Ifølge Helle bør du trene både bryst og rygg dersom du ønsker å forme og løfte puppene dine. Foto: Stasique - Fotolia Vis mer

- Jeg vil anbefale å trene brystmuskulatur og rygg, og da øvre del av rygg spesielt. (Å trene rygg er viktig for at du får en god holdning og bærer puppene bra. Det hjelper ikke å ha trent brystmuskulatur og gå krum i ryggen, har Bornstein forklart:

- Rett rygg gir løft i puppene, og ved å bære dem riktig får du automatisk et løft.

De beste øvelsene

Som nevnt lenger oppe i saken er «Flies» en øvelse Helle anbefaler for å løfte og stramme brystene dine.

- Flies går direkte på brystmuskulaturen og kan gjøres med frivekter, strikk eller kabel. Du kan gjøre de liggende på ryggen, eller stående, sier treningseksperten:

Eksempel: Stå i et kabelapparat med et håndtak i hver hånd, kabelen kan være festet nede. Samle armene foran oppe ved brystbenet som om du holder rundt en bukett med blomster. Skyt brystet frem og åpne armene rolig ut til siden og ned langs hoftene.

Armene skal være strake med en liten knekk i albuene. Skyt brystet enda mer frem mens du samler armene oppe foran brystet igjen, armene skal være relativt strake hele tiden. Tenk at lillefingrene skal opp mot taket når de møtes foran brystet. Gjenta 5-10 ganger i 3 runder.

Kabelen kan være festet nede, på midten, eller høyt oppe. De ulike vinklene gir ulik belastning på brystet. Det er fint å variere vinklene for å få en balansert muskulatur, men gjerne fokusere på å ha kabelen festet nede for å få fokuset øverst på brystet.

Ligger du på benk holder du vektskiver eller handtler i hver hånd. Du kan trene bryst på flat benk, eller en benk med litt skrå vinkel. Da får du flyttet fokuset høyere opp på brystet.

FRIVEKTER ELLER APPARATER: Du kan trene bryst og rygg enten ved bruk av frivekter - eller apparater, som på bildet. Tips til gode øvelser får du nedenfor! Foto: Goran Bogicevic - Fotolia
FRIVEKTER ELLER APPARATER: Du kan trene bryst og rygg enten ved bruk av frivekter - eller apparater, som på bildet. Tips til gode øvelser får du nedenfor! Foto: Goran Bogicevic - Fotolia Vis mer

Andre øvelser som er gode for puppene er:

Push-ups
Dette gir sterk brystmuskultatur.

For nybegynnere:
Ligg med fronten ned med hendene på en stødig benk eller stol.
Hendene skal plasseres litt utenfor skulderbredde.
Armene skal være strake, slik at du holder overkroppen oppe.
Føttene skal spres til de er i linje med hoftene, og tærne skal være i gulvet.
Senk kroppen til brystet er 10-20 centimeter fra benken/stolen.
Hev kroppen opp igjen til utgangsposisjon.

For godt trente:
Samme øvelse som over, men dropp stolen/benken og gjør øvelsen rett på gulvet.

Benkpress med manualer
Ligg på ryggen på en flat benk med en treningsmanuale (eller en flaske fylt med vann) i hver hånd.
Start med å holde manualene mot skuldrene, håndflatene skal vende oppover.
Løft så manualene rett opp mot taket.
Senk dem deretter sakte tilbake til utgangsposisjon. Albuene skal peke framover når du gjør dette.

Brystøvelse med manualer
Ligg på en benk med ryggen i cirka 45 graders vinkel.
Ha en manual i hver hånd.
Start med å hvile hver manual mot skuldrene.
Hev dem deretter rett opp mot taket slik at de nesten berører hverandre. Håndflatene skal vende mot hverandre.
Bøy albuene svakt, og før manualene ut til hver side helt til hendene er i linje med brystet, slik at overkroppen ligner et kors.
Før manualene tilbake til utgangsposisjon.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer