VÆR LITT BEVISST:  Det er fullt mulig å kose seg i ferien uten å gå opp i vekt. Da lønner det seg bare å være litt obs på mat- og drikkeinntaket, pluss være litt i fysisk aktivitet.  Foto: NTB scanpix
VÆR LITT BEVISST: Det er fullt mulig å kose seg i ferien uten å gå opp i vekt. Da lønner det seg bare å være litt obs på mat- og drikkeinntaket, pluss være litt i fysisk aktivitet. Foto: NTB scanpix Vis mer

Holde Vekten

- Kan fort legge på deg to til fem kilo

Slik påvirker feriekosen vekta.

KK.NO: Ferien er endelig her og vi ser med glede frem til flere uker med avslapning og kos. Både i form av opplevelser og reiser, men ikke minst også når det gjelder mat og drikke.

Vi griller til den store gullmedaljen, drar på piknik i naturen, nyter en øl i solveggen og spiser is i varmen.

Men glem ikke at denne typen kos også betyr ekstra kalorier. Og dersom du i tillegg har planer om å la treningen vente til etter ferien og tilbringe dagene langstrakt på en strand, kan det fort få konsekvenser for vekta.

– Mange vil nok kunne oppleve at de klarer å legge på seg mellom to til fem kilo i løpet av en fireukers ferie, sier ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Kari Bugge til KK.no.

LES OGSÅ: Så mange treningsøkter bør du ta i ferien

Alkohol gjør saken verre

– Rent matematisk vil man legge på seg cirka 1 kilo ved inntak av 9000 ekstra kalorier. Det vil si cirka 1 kilo per uke dersom man spiser rundt 1500 ekstra kalorier per dag, forklarer hun.

EKSPERT: Ifølge ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Kari Bugge, kan du fort legge på deg mellom to til fem kilo i løpet av fire uker. Foto: Svein Brimi
EKSPERT: Ifølge ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Kari Bugge, kan du fort legge på deg mellom to til fem kilo i løpet av fire uker. Foto: Svein Brimi Vis mer

Og disse kaloriene får du i deg langt raskere enn du tror.

Et eksempel på dette kan være dersom du i tillegg til de daglige måltidene får i deg følgende:

2 glass vin – 200 kcal
En halvliter pils – 200 kcal
2 håndfuller peanøtter – 248 kcal
4 håndfuller potetgull – 255 kcal
1 ostepølse i brød – 405 kcal
Krone is – 236 kcal

Til sammen vil dette utgjøre 1544 kalorier, og dette kommer i tillegg til den vanlige maten du spiser i løpet av en dag.

– Det er fort gjort å få i seg disse kaloriene, særlig dersom du drikker alkohol. Alkoholen inneholder en del kalorier, men gjør deg ikke mett, derimot får du heller lyst på mer usunn mat. Så da kan det fort summere seg opp, forteller ernæringsfysiologen.

Større inntak krever mer aktivitet

At vi unner oss en is eller to er heller ikke så uvanlig i sommervarmen. Her bør du være spesielt obs på fløteis.

For eksempel inneholder isen Gigant Original hele 400 kalorier – nesten like mye som en middag.

LES OGSÅ: Så mye er 200 kalorier

IS TIL MIDDAG? Ja, visst er det godt, men det er også svært kaloririkt. Foto: VG
IS TIL MIDDAG? Ja, visst er det godt, men det er også svært kaloririkt. Foto: VG Vis mer

– Det er veldig mye energi i de store iskremene, så spiser du dette daglig kan det fort bli for mye. Dette bør man også huske på når det gjelder barna, da dette kan gjøre at de ikke orker å spise særlig med vanlig mat etterpå, sier Bugge og legger til:

– I tillegg til mer av den usunne maten og alkohol, tenker jeg at mange kanskje spiser litt mer ordentlig mat også. En liten ekstra brødskive til den lange frokosten, litt ekstra lunsj når man spiser ute, og kanskje oftere ekstra gode middager som man forsyner seg litt ekstra av, samt oftere dessert.

Dersom du skal kose deg ordentlig er det derfor lurt å sørge for litt fysisk aktivitet i tillegg. Aktive mennesker vil nemlig ha litt lettere for å holde en energibalanse.

– Har du mye muskelmasse vil du også ha et høyere energiforbruk. Men du vil være like utsatt for å legge på deg dersom du bare øker inntaket og ikke øker forbruket, forklarer hun.

LES OGSÅ: Snacksen som hjelper deg å holde sommerformen

Slik holder du vekta stabil

Selv om du legger på deg to tre kilo i løpet av ferien vil ikke dette nødvendigvis synes særlig godt på de fleste av oss. Dette er mer noe man merker selv. Likevel er det aldri bra å få i seg for mange kalorier over lengre tid.

VARIERT: Ikke la det bli bare kjøtt og pølser på grillen i sommer. Spiser du variert og balansert blir det litt lettere å holde vekta. Foto: Scanpix/NTB
VARIERT: Ikke la det bli bare kjøtt og pølser på grillen i sommer. Spiser du variert og balansert blir det litt lettere å holde vekta. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

– Det er tross alt slik overvekt starter – med ett og ett kilo om gangen. Så har du først lagt på deg er det lurt å gjøre noe med det med en gang, anbefaler hun.

Og hun har også noen gode tips til hvordan du kan unngå at kosen påvirker vekta i for stor grad.

– Først og fremst bør du holde på måltidsrytmen og sørge for at du ikke hopper over måltider og overspiser på kvelden. Sørg også for å ha et variert kosthold med salater, fisk og skalldyr, og ikke bare kjøtt og pølser, sier hun og fortsetter:

– Sett også av litt tid for fysisk aktivitet i løpet av uken, og når du først skal skeie ut med noe godt bør du velge noe av det du liker best og virkelig nyte det. Men vi trenger ikke spise is hver dag.

Ingen grunn til panikk

Har du lagt på deg litt i løpet av ferien, er det heller likevel stor grunn til panikk. De fleste vil gå ganske raskt ned i vekt igjen så fort man kommer inn i normale mat- og treningsrutiner.

Sliter du veldig med søtsuget etter ferien, kan du få gode tips til hvordan du får bukt med det i denne artikkelen!

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: