Sukker

Kan frukt gi deg søtsug?

Bør du slutte å spise frukt hvis du skal prøve å få i deg mindre sukker? Her får du svaret.

Kan frukt gi deg søtsug?
Publisert
Sist oppdatert
Kanskje et av nyttårsforsettene dine var å spise mindre sukker? Vi vet jo alle at sukker, særlig i store mengder, ikke er bra, så det er jo ingen dum idé å forsøke å redusere inntaket.

Bør man kutte ut frukt?

Det finnes en del åpenbart sukkerholdige varer, som for eksempel godteri, brus, sjokolade, kaker og så videre. Men hva med de matvarene som naturlig inneholder sukker – bør man kutte ut dem også?

Klinisk ernæringsfysiolog og samfunnshelseekspert Cynthia Sass i Prevention, som har skrevet boka The Flat Belly Diet, kan heldigvis svare på det.

Les også: Bli kvitt julefeitfølelsen

Og svaret er ganske enkelt: nei, du trenger ikke å slutte å spise frukt. Sukker er nemlig ikke bare sukker – det finnes mange ulike typer sukker, og det sukkeret som forekommer naturlig er ikke det samme som blir tilsatt i ulike matvarer.

Begrens inntaket av tilsatt sukker

Det naturlige sukkeret finnes det ingen grunn til å unngå. I tillegg til fruktsukker inneholder frukt nemlig også vitaminer, mineraler og andre antioksidanter. Naturlig sukker i frukt øker heller ikke risikoen for diabetes på samme måte som tilsatt sukker gjør, så du kan med andre ord trygt fortsette å spise naturens søtsaker.

Les også: Den hemmelige supermaten

Du bør ifølge WHO imidlertid begrense inntaket av tilsatt sukker til maksimalt ti prosent av det daglige kaloriinntaket ditt, noe som tilsvarer omtrent 40-45 gram. Den eneste måten å finne ut om en matvare inneholder tilsatt sukker på, er å ta en kikk på innholdsdeklarasjonen.

Navn du bør passe deg for

Vær på vakt overfor følgende i innholdsdeklrasjonen for maten du kjøper.
Brunt sukker
Maissukker
Maissirup
Dekstrose
Glukose
Isoglukose
Fruktose
Invertsukker
Maltose
Maltsirup
Melasse
Sukrose
Sakkarose
Sukker

Og husk – jo høyere opp på lista en ingrediens er, jo mer er det av den i produktet.


En del matvareprodusenter prøver dessuten å skjule den totale sukkermengden i et produkt ved å «dele opp» sukkerinnholdet i ulike bestanddeler (som dem som er nevnt ovenfor), så pass på.

Les også: Unngå å bli vinterfeit

Her gir Lommelegens ernæringsfysiolog Åse Andresen deg noen flere råd om hvordan du kan begrense inntaket av tilsatt sukker.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer