HELSEDRIKK: Fine flasker, det må vi innrømme, men du blir lurt hvis du tror at disse drikkene er spesielt sunne.
HELSEDRIKK: Fine flasker, det må vi innrømme, men du blir lurt hvis du tror at disse drikkene er spesielt sunne. Vis mer

Vitaminer

Kan ha flere kalorier enn cola

Enkelte helsedrikker har så mye sukker at du like gjerne kan drikke brus.

KK.NO: På det norske markedet får du i dag kjøpt mange forskjellige typer helsedrikker.

Navnene er mange, fra vitaminvann til naturlig drikk, grønn te, svart te og energidrikk. Felles for dem er at de markedsføres som sunne.

Sannheten er at du kalorimessig like gjerne kan drikke brus.

– Hvis du tror du kjøper «vann» uten sukker og kalorier, så blir du lurt, har ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius, som er gründer og daglig leder av Bramat.no, tidligere forklart KK.no. 

LES OGSÅ: Dette er brusen laget av

FRUKTOSE: Helsedrikkene inneholder sukker, akkurat som brus.  Foto: Getty Images/iStockphoto
FRUKTOSE: Helsedrikkene inneholder sukker, akkurat som brus. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Sjekk kcal-innholdet

Mange av drikkene markedsføres med at de er naturlige og ikke inneholder kunstige tilsetningsstoffer. Det betyr ikke at de ikke inneholder sukker. Eller fruktose som du ofte vil se at det står på innholdslisten.

KK.no har sammenliknet kaloriinnholdet i de vanligste helsedrikkene. Flere av drikkene inneholder så mange kalorier at du like gjerne kan drikke brus.

Aloe Vera Drikken, Firefly og Arizona Green Tea inneholder henholdsvis 35, 34 og 27 kcal per 100 ml.

Femme Natural Boost inneholder hele 46 kcal per 100 ml. Det er flere kalorier enn Cola, som har 42 kcal per 100 ml.

Men det høye kcal-innholdet gjelder ikke alle helsedrikker. Vitaminvannene Jax Coco, Vitamin Well og Vitamin Boost inneholder henholdsvis 20, 17 og 16 kcal per 100 ml.

LES OGSÅ: Den «beste» brusen du kan velge

Vitamininnholdet lurer deg

Helsedrikker markedsføres blant annet med påstander som at det gir et godt tilskudd av vitaminer, at det fremmer næringsopptaket i kroppen, øker din prestasjonsevne og passer utmerket som et helsebevisst mellommåltid.

Men kan vitaminer og antioksidanter tilsatt i vann og iste egentlig ha slike helseeffekter?

– Mengden vitaminer er forsvinnende liten, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.

Og vitaminene vil aldri kunne ha like god effekt som vitaminene du får i deg gjennom mat.

– Undersøkelser viser at det å ta tilskudd av vitaminer faktisk kan virke mot sin hensikt, og øke risikoen for sykdommer som kreft, sier Borchsenius.

LES OGSÅ: Sannheten om flaskevann

Juice er en sukkerbombe

Også juice kan inneholde overraskende mye kalorier og sukker. Visste du for eksempel at appelsinjuicen du drikker om morgenen inneholder flere kalorier per deciliter enn ølen du tar med kollegene etter jobb på fredag.

Mens 100 gram appelsinjuice (dvs. cirka 1 dl) inneholder cirka 46 kalorier, inneholder samme mengde øl 39 kalorier. Snakker vi om alkoholfritt øl er vi nede i 18 kalorier per dl.

Appelsinjuice inneholder såpass mye fruktsukker at dette er en ganske kaloririk drikk. Men det er viktig å huske at hvor mye vi får i oss avhenger av mengden vi drikker. Et typisk frokostglass med juice rommer rundt 0,2 l, altså får vi i oss 92 kalorier. En ølflaske rommer 0,33 l, og dermed får vi i oss 129 kalorier totalt. Er det snakk om et ølglass på 0,4 l blir totalen 156 kalorier.

Slik sett har en øl mer innvirkning på vekta enn et glass appelsinjuice, fordi vi ofte drikker en større menge øl enn juice (og som regel blir det gjerne mer enn én øl når vi først setter i gang ...)

Likevel - om du veier litt for mye, og drikker et glass juice hver dag, kan du ved å bytte det ut med vann, kaffe eller usukret te spare 650 kalorier i uka, eller omtrent en middagsporsjon.

Hvor kaloririk er drikken?

Under ser du en oversikt over kaloriinnholdet i forskjellige typer drikke. Det kan være greit å vite hvor mange kalorier du heller i deg - det er jo dessverre slik at væske ikke gir særlig varig metthetsfølelse, og dermed er det fort gjort at vi får i oss mange kalorier via det vi drikker.

Vann med/uten kullsyre: 0 kcal
Te, svart eller grønn, u. sukker*: 1 kcal
Svart kaffe u. melk el sukker*: 0 kcal
Enkel latte med lettmelk, u. sukker*: 135 kcal
Dobbel latte med lettmelk, u. sukker*: 120 kcal
Appelsinjuice: 43 kcal
Eplejuice/eplemost: 43 kcal
Saft, utblandet: 42 kcal
Brus: 40 kcal
Lettbrus: 0    kcal
Pils, 4,7% alkohol: 39 kcal
Lettøl, 2,5% alkohol: 25
Alkoholfritt øl: 18 kcal
Hvitvin, tørr, 12% alkohol: 67 kcal
Rødvin, 12% alkohol:70 kcal
Alkoholfri vin: 29 kcal
*for hver sukkerbit eller teskje med sukker øker kaloriinnholdet med 16 kcal.

Kilde: Matvaretabellen

Deler av denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: