MAT MED SIDEEFFEKTER: Enkle karbohydrater fyller magen, men det skjer en god del annet i kroppen, også. Foto: Nick Freund - Fotolia
MAT MED SIDEEFFEKTER: Enkle karbohydrater fyller magen, men det skjer en god del annet i kroppen, også. Foto: Nick Freund - FotoliaVis mer

Depresjon

Kan karbohydrater gjøre deg deprimert?

Harvard-forsker mener betennelsesfremmende mat kan linkes til depresjon.

Finnes det betennelsesfremmende mat, spør du deg kanskje. Ja, det gjør det.

I begrepet ligger mat som setter immunforsvaret ditt i alarmberedskap, og får immunceller til å aktiveres. Mat som trigger dette kan gi muskel- og leddsmerter og hevelser i kroppen.

Noen hevder også at slike betennelsestilstander i kroppen kan være medvirkende årsak til allergier, irritabel mage og også fedme.

Nå hevder en professor ved Harvard University at betennelsesfremmende mat i form av enkle karbohydrater og ferdigmat/halvfakbrikata også kan øke risikoen for å bli deprimert, skriver Medical News.

Den 12 år lange studien, som involverte 43.000 amerikanske kvinner, konkluderer med at blant kvinnene, som ikke hadde noen historie med depresjon fra før, hadde de som hadde et betennelsesfremmende kosthold 29 til 41 prosent større sjanse for å bli deprimerte i løpet av perioden.

- Disse kvinnenes kosthold inneholdt relativt mye brus og lettbrus, raffinert korn (som hvit ris og hvetemel, red. anm.), rødt kjøtt, og margarin, men inneholdt lite vin, kaffe, olivenolje og grønne bladgrønnsaker eller gule grønnsaker, sa Dr Michel Lucas til Examiner.





LES OGSÅ: Alt du trenger å vite om karbohydrater

Mener det er andre årsaker

Fedon Lindberg, som gir medisinsk ernæringsveiledning ved sine klinikker i Oslo, Stavanger og Bergen, mener at det kan være flere forklaringer på funnet.

- Jeg tror ikke at karbohydrater nødvendigvis er årsaken til depresjon, men tror heller at de som føler seg nedfor eller er deprimerte ofte tyr til slik mat som en form for selvbehandling. Etter hvert som de blir hektet opplever de det som mange kaller «sugar blues». Når mange i tillegg opplever å gå opp i vekt, forsterker dette gjerne nedstemtheten og det depressive humøret, sier han til KK.no:

- Samtidig er det riktig at stadig mer forskning tyder på at depresjon er en kronisk betennelse i hjernen.

- At raske karbohydrater i kombinasjon med rødt kjøtt fremkaller mest betennelse etter måltider er rimelig sikkert, mens fisk kombinert med grønnsaker virker betennelsesdempende, forklarer Lindberg.

LES OGSÅ: Velger du riktige karbohydrater?

Raske karbohydrater gir forbigående rus

Lindberg forklarer at når vi spiser raske karbohydrater, øker blodsukker- og insulinnivået i kroppen.

- Insulinet trigger utskillelse av dopamin, som er tilfredshet- og belønningshormonet vårt, og serotonin - et hormon som styrer humøret vårt. Insulinoversvømmelsen i hjernen gir med andre ord en velbehagsfølelse.

Men tilfredsheten og velbehaget varer ikke evig, forklarer Lindberg. Og når effekten forsvinner, får vi en abstinens, og humøret daler. Spiser vi raske karbohydrater da, stiger humøret igjen. Det er derfor det er så lett å bli hekta på søtsaker.

MATGURU: Dr. Fedon Lindberg er en kjent kostholdsekspert- og veileder som driver flere klinikker rundt om i landet.  Foto: Fedon Lindbergs Klinikk
MATGURU: Dr. Fedon Lindberg er en kjent kostholdsekspert- og veileder som driver flere klinikker rundt om i landet. Foto: Fedon Lindbergs Klinikk Vis mer

Sukker og fett mest fristende






- Det som gir størst velbehag og avhengighet er en kombinasjon av like mye energi fra karbohydrater og fett. Bare én naturlig, ubearbeidet matvare inneholder dette: morsmelk. Vi mennesker er designet til å like denne kombinasjonen veldig godt.

Alle som elsker sjokolade og kaker kjenner sikkert igjen dette. Fett og sukker sammen smaker fortreffelig.

Er du av dem som må ha noe søtt og fett daglig? Å endre denne vanen er vanskelig, men det går om du klarer å endre vanene dine.

- Rent helsemessig har ikke godt av raske karbohydrater, men noen er mer ømfintlige for det enn andre. Derfor vil noen få mye større problemer med overspising og avhengighet enn andre. De kan også fort utvikle diabetes og overvekt, forklarer Lindberg.

Renere mat gir bedre humør

Uansett om det er de betennelsesfremmende egenskapene til karbohydrater og ferdigmat/halvfabrikata som trigger depresjon, eller om det er humørsvigningene og ekstrakiloene et karbohydratrikt kosthold fører til som gjør oss deprimerte, er løsningen på problemet å legge om kosten.

Færre enkle karbohydrater, mer grønnsaker og mer mat som er laget fra bunnen vil gi deg mer energi og redusere risikoen for at du legger på deg.

Og det vil vel gjøre oss alle lettere til sinns, eller hva?

LES OGSÅ: Smådeppa? Dette hjelper på humøret!

TUNG TIL SINNS?:  Når vi spiser raske karbohydrater, øker blodsukker- og insulinnivået i kroppen. Dette kan imidlertid dale ganske så fort... Foto: rvas - Fotolia
TUNG TIL SINNS?: Når vi spiser raske karbohydrater, øker blodsukker- og insulinnivået i kroppen. Dette kan imidlertid dale ganske så fort... Foto: rvas - Fotolia Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: