Ned I Vekt Uten Trening

Kan man gå ned i vekt uten å trene?

Dette bør du vite.

NED I VEKT UTEN TRENING: Kan man spise seg ned i vekt? Ekspertene forteller at det er mulig, men ikke særlig gunstig i lengden.  Foto: Mitarart - Fotolia
NED I VEKT UTEN TRENING: Kan man spise seg ned i vekt? Ekspertene forteller at det er mulig, men ikke særlig gunstig i lengden. Foto: Mitarart - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Skulle du gjerne tatt av deg noen kilo, men orker ikke tanken på å skulle tilbringe timevis på treningssenteret?

Det er en kjent sak at du går ned i vekt ved å forbrenne flere kalorier enn du får  i deg, men er egentlig dette den lureste måten å bli kvitt de ekstra kiloene på?

LES OGSÅ: 5 tips for å gå ned i vekt

Krever at du er skjerpet

EKSPERTEN:  Anne Marte Sneve. Foto: Charlotte Wiig
EKSPERTEN: Anne Marte Sneve. Foto: Charlotte Wiig Vis mer

Anne Marte Sneve, som er KKs treningsekspert, forteller til KK.no at det er mulig å gå ned i vekt uten å trene, men at det vil kreve at man har et enda mer «skjerpet» kosthold enn det man hadde trengt dersom man hadde lagt inn fysiskaktivitet i «regnestykket».

- For å gå ned i vekt må du forbruke mer enn du spiser - forenklet handler dette om regnestykket rundt energibalansen din.

- Spiser man mindre enn man forbruker over en periode vil man gå ned i vekt. Dette har med at når kroppen opplever at den får mindre mat enn den er vant til vil den tære mer av reservene på kroppen.

Videre forteller hun at det er forskjellige måter å påvirke dette regnestykket på. Øker du for eksempel aktivitetsnivået ditt i løpet av døgnet vil du slippe å være så streng med kostholdet for å få de samme resultatene.

- En times aktivitet og litt mer hverdagsaktivitet i døgnet og vips så har du økt energiforbruket ditt til nesten det dobbelte. Da sier det seg selv at du slipper å telle kalorier og jobbe like mye med kostholdet for å få resultater over tid.

- Å være på en streng kostholdsdiett eller telle kalorier er vanskelig å opprettholde over tid. Er forandringen og omleggingen bare midlertidig kan du være sikker på at kroppen din vil tilbake til der den var så fort den får muligheten. De fleste som har vært på diett kan vel kjenne seg igjen i at kiloene man mistet på kuren kommer like fort tilbake når kuren var over - og da er jo litt av vitsen borte, sier hun.

ET SUNT KOSTHOLD: Dersom du forbruker mer energi enn du spiser vil du kunne gå ned i vekt uten å trene. Men dette krever at du er skikkelig skjerpet.
ET SUNT KOSTHOLD: Dersom du forbruker mer energi enn du spiser vil du kunne gå ned i vekt uten å trene. Men dette krever at du er skikkelig skjerpet. Vis mer

LES OGSÅ: Bytt ut dette - gå ned i vekt

Anbefales å trene ved siden av

Cathrine Resvoll Holm, som er personlig trener og kostholdsveileder på treningforglede.no, mener i likhet med Sneve at man kan gå ned i vekt uten å trene, men at det ikke vil være gunstig i lengden.

- Man bør definitivt kombinere fysisk aktivitet og et sunt kosthold for å gå ned i vekt. Uansett vektreduksjon eller ikke, bør man ha mye aktivitet i hverdagen for å bevare en god helse.

Sneve vil også anbefale alle å være i fysisk aktivitet

- I mine øyne er dette en viktig del av en sunn vektreduksjon. En sunn vektreduksjon får du gjennom å skape vaner som du kan leve med over tid. Å gå på en diett og være streng med kostholdet vil for de fleste være umulig å opprettholde over tid.

- Å spise sunnere kombinert med mer aktivitet er en kombinasjon de fleste lettere kan få til uten å oppleve for mye sult eller forsakelse av den tidligere livsstilen, sier hun.

STYRKE- OG KONDISJONSTRENING: Den beste måten å gå ned i vekt på er å ha et sunt kosthold samtidig som man trener både styrke og kondisjon.  Foto: AntonioDiaz - Fotolia
STYRKE- OG KONDISJONSTRENING: Den beste måten å gå ned i vekt på er å ha et sunt kosthold samtidig som man trener både styrke og kondisjon. Foto: AntonioDiaz - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Magefettet er lettest å bli kvitt

Kombiner styrke og kondisjonstrening

EKSPERTEN: Cathrine Resvoll Holm.  Foto: Privat
EKSPERTEN: Cathrine Resvoll Holm. Foto: Privat Vis mer

Du gjør altså lurt i å kombinere et sunt kosthold med trening dersom du ønsker å gå ned i vekt. Men hva er det egentlig best å trene? Resvoll Holm forteller at hvis man vil effektivt ned i vekt bør man trene styrketrening og kondisjon, sammen med et variert og sunt kosthold.

- Kostholdet er en viktig del av vektreduksjonen, og du kan komme langt med å bedre kostholdet alene og være generelt aktiv. Likevel vil jeg anbefale å trene styrke og utholdenhet i tillegg til kostholdsendring.

Styrketrening kan nemlig gjøre at muskelmassen din blir bevart, tross vektreduksjon. Dette er bra for forbrenningen din, og øker sjansen for å holde vekten stabil.

- Jo mer muskelmasse man har, jo større forbrenning har man. Moderat til intensiv kondisjonstrening vil også være effektivt for forbrenningen din. Spesielt intervaller eller intensive utholdenhetsøkter gir økt forbrenning både under treningsøkten, og i timene etterpå.

- Til syvende og sist er det viktigste at man gjør grep som man klarer å holde over tid. Man må gjøre en livsstilsendring og legge til seg gode vaner for å klare å gå ned i vekt, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer