<strong>SPIS MASSE FRUKT:</strong> En ny studie viser at to porsjoner i uken kan redusere risikoen for diabetes med 23 prosent. Det gjelder imidlertid bare fersk frukt.  Foto: Thinkstock.com
SPIS MASSE FRUKT: En ny studie viser at to porsjoner i uken kan redusere risikoen for diabetes med 23 prosent. Det gjelder imidlertid bare fersk frukt. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Frukt

Kan redusere risikoen for diabetes type 2

To porsjoner i uken er alt som skal til - men dropp juicen!

Publisert
Sist oppdatert
Spiser du nok frukt?

Det er en kjent sak at du alltid bør gjøre god plass til grønnsaker på tallerkenen, men det viser seg at du slett ikke skal undervurdere frukt.

For eksempel kan noen skiver med vannmelon beskytte mot hjertesykdom og redusere risikoen for fedme senere.

Ikke nok med det, men studier viser også at frukt kan redusere risikoen for diabetes.

Faktisk er det bare to porsjoner i uken som skal til.

LES OGSÅ: Så mange egg kan du spise

<strong>SPIS FRUKT:</strong> Det finnes en rekke smakfulle frukter, og de har alle en masse fordeler for kroppen og helsen din.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SPIS FRUKT: Det finnes en rekke smakfulle frukter, og de har alle en masse fordeler for kroppen og helsen din. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Reduserer risikoen med 23 prosent

En ny studie utført av forskere ved Harvard School of Public Health viser at to porsjoner med hel frukt i uken, reduserer risikoen for diabetes type 2 med 23 prosent, skriver Science Daily.





– Større inntak av hel frukt - spesielt blåbær, druer og epler, er koblet opp mot lavere risiko for diabetes type 2, forteller Qi Sun, hovedforfatter og professor ved Department of Nutrition og assisterende professor ved Channing Division of Network Medicine.

Det betyr likevel ikke at du bør drikke mer juice. Blant resultatene kom det fram at inntak av fruktjuice faktisk kan øke risikoen.

Resultatene til forskningsgruppen ved Harvard viser at de som spiste én porsjon eller mer, i løpet av en måned kan øke risikoen for diabetes type 2 med 21 prosent.

Diabetes - uavhengig av hvilken type det er, innebærer at det er for mye glukose i blodet, noe som kan lede til en rekke alvorlige helseproblemer. Diabetes type 2, den vanligste varianten, kan utvikle seg uansett alder, men kan ofte forebygges.

LES OGSÅ: Velger du den lette varianten her?

<strong>BLÅBÆR:</strong> Studiene viste at spesielt blåbær, druer og epler hadde store fordeler for helsen.  Foto: Getty Images/iStockphoto
BLÅBÆR: Studiene viste at spesielt blåbær, druer og epler hadde store fordeler for helsen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Undersøkte data fra 187.000 mennesker

Forskerne undersøkte data som var samlet inn fra tre ulike studier gjennomført mellom 1984 og 2008 som inkluderte over 187.000 mennesker (Les mer om studien her!).

Resultatene viste at 12.198 deltakere (6,5 prosent) utviklet diabetes i løpet av studietiden.

For å undersøke eventuelle årsaker, så forskerne blant annet på inntaket av frukt blant deltakerne - både det generelle inntaket, som inkluderte tørket frukt, men også inntaket av hel, fersk frukt.

Inntaket av fersk frukt inkluderte druer, fersken, plommer, bananer, epler, pærer, appelsiner, grapefrukt, melon, jordbær og blåbær.

Inntaket av tørket frukt inkluderte rosiner og svisker.

Resultatene viste at de som spiste frukt to ganger i uken - spesielt blåbær, druer og epler, reduserte risikoen for å utvikle diabetes med 23 prosent, mens de som drakk juice av blant annet epler, appelsiner, grapefrukt og andre typer, økte risikoen med 21 prosent.

Byttet de ut juicen med frukt derimot, reduserte de risikoen med syv prosent.





LES OGSÅ: Denne melken kan du droppe

Andre gode grunner til å spise frukt

Dette er imidlertid ikke den eneste grunnen til at du bør inkludere mer frukt i kosten din.

Blant annet er de en god kilde til fiber, antioksidanter og fytokjemikalier, som alle har en rekke fordeler for kroppen din.

Fersk frukt bidrar også til å holde deg mett. Juice har imidlertid ikke helt den samme effekten, ettersom du må gjerne innta langt større mengder, og dermed også mye mer kalorier før du får den mettende effekten.

I tillegg kan fersk frukt senke kolesterolet, som skyldes innholdet av kostfiber.

Det viser seg også at antioksidantene som finnes i fersk frukt kan forebygge en rekke forskjellige former for kreft.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer