OPPBLÅST? Selv om brød ikke er roten til alt ondt, kan likevel en oppblåst mage skyldes produkter som inneholder hvete, rug eller bygg. Foto: All Over Press
OPPBLÅST? Selv om brød ikke er roten til alt ondt, kan likevel en oppblåst mage skyldes produkter som inneholder hvete, rug eller bygg. Foto: All Over PressVis mer

Karbohydrater

Karbohydratene du bør være obs på

De kan nemlig være årsaken til at du blir oppblåst.

Etter at lavkarbo-dietten har vært omtalt i norske medier de siste månedene, har diskusjonene vært mange.

Ifølge trimdronning og livsstilsguru Kari Jaquesson (49) finnes det ingen «snarvei» til sunn helse, og hun mener rett og slett at lavkarbo er bortkastet.

Uten å avgjøre om lavkarbo er fornuftig eller ikke, er det imidlertid enkelte karbohydrater som kan bidra til at magen din eser.

Selv om en oppblåst mage kan skyldes stress eller lite aktivitet, er fortsatt hva du spiser en av de største årsakene til at den siste knappen på buksa ikke går igjen.

Ifølge helsenettsiden Prevention (Ekstern lenke) bør du være spesielt obs på karbohydratene som har et høyt innhold av sukkerarter siden disse er vanskelig å fordøye.

LES OGSÅ: Bør du droppe karbohydrater helt?

Melkeprodukter

Det er ikke så rart at det anbefales å få i seg tre meieriprodukter om dagen når tidligere studier har vist at melk kan bidra til å beskytte deg mot diabetes to.

Hvis du er blant dem som velger melk for å dekke kalsiumbehovet ditt, men stadig føler deg oppblåst etterpå, kan det skyldes at du har utviklet laktoseintoleranse.

I stedet for å droppe meieriproduktene helt, kan matvarer som inneholder mindre laktose være et bedre alternativ. Prøv for eksempel har ost eller yoghurt. Det finnes også produkter som ikke inneholder laktose i det hele tatt.

Velg frukt med omhu

Det trenger ikke være vanskelig å spise nok frukt gjennom dagen, hvis du gjør den litt lettere tilgjengelig. Men hvis du ofte har en oppblåst mage, gjelder det å velge den riktige frukten.

Bær, druer og sitrusfrukter inneholder like mye av sukkerartene fruktose og glukose, som gjør at frukten er lettere å fordøye for kroppen, enn den frukten som inneholder mer fruktose. For å unngå at magen eser kan du for eksempel gå for grapefrukt som har gjort et comeback, eller du kan velge de blå dropsene du finner i den norske skogen.

Når det gjelder frukt som epler, pærer og honningmelon bør du imidlertid være noe mer påpasselig siden innholdet av fruktose er høyere.

LES OGSÅ: 11 tips for en flatere mage

Kutt ned på falskt sukker

Selv om du tenker at lettbrus er et godt alternativ til en halvliter sukkerholdig brus som inneholder opp mot 25 sukkerbiter, er det også noen negative sider ved å drikke sukkererstatninger.

Blant annet har tidligere studier vist at lettbrus øker appetitten og søtsug, og at den kan skade viktige hjerneceller.

I tillegg innholder lettbrus og andre sukkerfrie produkter som tyggegummi ofte sorbitol, xylitol og mannitol som kan gi oppblåst mage. Se heller etter produkter som inneholder aspartam eller stevia (En plante som er opp til 300 ganger søtere enn sukker, Wikipedia), selv om det også anbefales i moderate mengder.

Bytt ut stivelsen

Selv om brød ikke er roten til alt ondt, kan likevel en oppblåst mage skyldes produkter som inneholder hvete, rug eller bygg. Dette kommer av at kornsortene i stor grad inneholder fruktan.

Denne sukkerarten bidrar blant annet til at planter bedre kan overleve i kjøligere temperaturer, og er derfor typisk for kornartene vi finner i Norge.

Hvis du tror det kan være årsaken til at du blir oppblåst bør du heller gå for produkter som er laget av ris, havre eller poteter.

LES OGSÅ: Gode og onde karbohydrater

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: