KARI TRAA: Den tidligere skistjernen lanserer torsdag en kampanje mot nettmobbing.  Foto: NTB Scanpix
KARI TRAA: Den tidligere skistjernen lanserer torsdag en kampanje mot nettmobbing. Foto: NTB Scanpix
Kari Traa

Kari Traa: - Kaller meg «stygg» og «feit»

Nå har skistjernen (41) fått nok av nettrollene.

KK.NO: - Jeg ga meg som aktiv idrettsutøver i 2006 og har derfor vært veldig skjermet for nettroll, men jeg kjenner veldig mange som har blitt utsatt for stygge kommentarer og vi må stå sammen og vise at det ikke er greit, sier Kari Traa (41) til KK.no. 

Tidligere fristyler, olympisk mester og nå forretningskvinne Traa, har derfor tatt initiativ til en kampanje mot mobbing på nett.

LES OGSÅ: - Jeg ble bedt om å gå ned i vekt

- Stygg og feit

Selv om hun la opp lenge før nettroll ble et ord, så er ikke Traa helt ukjent med netthets.

Blant annet har hun fått nedsettende kommentarer om utseendet sitt.

- Jeg prøver å gi litt faen og ikke bry meg om at noen kaller meg «stygg» og «feit». Jeg er ikke typen som legger meg ned og gråter, jeg blir mer sint, men da jeg var 18 år hadde en slik kommentar gått inn på meg, forteller hun.

Som mange unge kvinner hadde hun ikke tryggheten og selvtilliten hun har i dag.

- Jeg var stor, robust, litt tjukkas og veldig usikker. Jeg tror jeg kunne fått problemer med å takle stygge nettkommentarer på den tiden, sier hun.

Også senere, da hun stilte halvnaken i magasinet Ultra, kom det negative kommentarer. Om nettrollene hadde fått henne fra å stille i dag, vet hun ikke.

- Jeg håper ikke det, sier hun.

LES OGSÅ: - Jeg skilte meg ut og det fikk konsekvenser

- «Stakkars mann som er sammen med deg»

Kampanjen Traa har hatt tatt initiativ til, håper hun får de som mobber og hetser på nett til å tenke seg om.

- Noen skriver kanskje stygge kommentarer fordi de selv er i en vanskelig livssituasjon, men det er likevel ikke greit. Jenter skal slippe å bekymre seg for nettroll som sitter og trakasserer dem, sier Traa som også tenker på nettverdenen døtrene på 3 og 5 år skal vokse opp i.

Den tidligere skistjernen mener det er altfor lett å mobbe på nett.

- Noen er for feite, mens andre skal drepes. Vi må stå sammen og vise at det ikke er greit. Det skal være lov å ytre seg, men ikke mobbe og hetse, sier hun og forteller at hun også opplevde å bli hetset da hun som gravid tok valget om å hoppe i fallskjerm.

- Da kom det noen kommentarer på et mammaforum. En skrev noe sånt som «stakkars mann som er sammen med deg» og «stakkars faren til ungen».

LES OGSÅ: Slankepress verst fra kvinner

JOHANNA GRØNNEBERG: Radioprogramlederen støtter kampanjen, og mener den er viktig. Foto: All Over Press Norway
JOHANNA GRØNNEBERG: Radioprogramlederen støtter kampanjen, og mener den er viktig. Foto: All Over Press Norway Vis mer

Therese Johaug og Anja Hammerseng-Edin

Til å fronte kampanjen har Traa samlet et knippe kjente norske kvinner, både fra idretten og utenfor.

Kampanjen får støtte fra blant andre Therese Johaug og langrennskollega Ingvild Flugstad Østberg, håndballspiller Anja Hammerseng-Edin, terrengsyklist Gunn-Rita Dahle Flesjå og friidrettsutøver Ingvill Måkestad Bovim, ifølge Aftenposten.

Fra kulturlivet har Traa fått med seg blant andre Tinashe Bakasa Roll Williamson, Ann-Sofi Pettersen og Johanna Grønneberg.

- Dette er en utrolig viktig og råbra kampanje. Hetsing på nett er et voksende problem som trenger å belyses med eksempler og historier, sier programleder Johanna Grønneberg (35) til KK.no.

I forbindelse med kampanjen er det blitt laget en film, hvor noen av kvinnene Traa har fått med seg - blant andre Grønneberg og Bakasa Roll Williamson, viser hvilke kommentarer de har fått.  

Her kan du se videoen:

LES OGSÅ: Sulter seg til modellår

Til inntekt for MOT

Kampanjen er videre en del av et veldedig prosjekt for den ideelle organisasjonen MOT, som arbeider mot mobbing og for et bedre oppvekstmiljø for ungdom.

- Dette er en organisasjon jeg har vært tilknyttet i mange år. De gjør en fantastisk jobb og jeg håper det kan komme inn en god slant penger til dem, sier Traa.

Hun er ikke med på at kampanjen også kan oppfattes som promotering av merkevaren Kari Traa.

- Jeg vil bli assosiert med merket Kari Traa uansett hva jeg gjør, og jeg må få lov å vise hva jeg står for og ta del i samfunnsdebatt, sier hun.

- Merket Kari Traa er skapt av jenter for jenter, vi vil gjøre jenter sunnere og sterkere, og dette er noe jeg brenner for og som jeg synes er viktig, sier hun.

Til forsiden