Før du spiser, kan det være smart å spørre deg selv hvorfor.  Foto: Image Source
Før du spiser, kan det være smart å spørre deg selv hvorfor. Foto: Image Source Vis mer

Mat

Kjeder du deg tjukk?

Hele 6 av 10 spiser for å slå ihjel tid.

Publisert
Skjer det stadig at du slår i hjel tirsdagkvelden med å bake tre brett muffins? Eller har du lett for å søke selskap i en pose med seigmenn? Da er det lett at også kjedelige overskuddskalorier legger seg som kilo på feil steder.

Men å avklare hvorfor du trekkes mot kjøleskapet kan være smart hvis du vil holde vekten eller komme i form til bikinisesongen.

  • LES OGSÅ: Tynne hemmeligheter

  • Mange gjør dette

    En studie referert av Female First viser at 85 prosent av de spurte innrømmer å spise uten å være bevisst på hva de putter i munnen eller om de egentlig var sultne.

    Seks av ti av de spurte svarer at de ofte spiser fordi de rett og slett kjeder seg. Studien er gjort på vegne av den amerikansk slankeeksperten Jenny Craig.

    Hva sier magefølelsen - egentlig?

    Er du blant dem som ikke kjenner ordentlig etter hva suget i magen egentlig skyldes? Er du bevisst på hva magefølelsen sier deg blir det kanskje lettere å unngå unødvendig småspising.

    Men før du begynner å snike i fryseboksen eller kikker i kjøkkenskapet etter noe godt, kan du stille deg noen enkle spørsmål.

    1. Kjeder jeg meg?


    Småspising på kveldstid skyldes oftere kjedsomhet enn sult. Den amerikanske ernæringslegen og forfatteren av boka Fit to Live, Pamela Peeke, foreslår at du går igang med noe som engasjerer deg når suget etter noe søtt eller fett melder seg. Sett på favorittserien, skriv en mail til en venninne, planlegg sommerferien eller sett deg foran symaskinen. Poenget er at aktiviteten du gjør skal virke stimulerende, og få fram de gode følelsene.

    2. Sulten, eller bare litt trist?

    Muffins, sjokoladeis og pizza er bare noen av matvarene som kan frigjøre velværehormoner i hjerne vår. Men noen ganger spiser vi bare fordi det gjør oss glade, og ikke fordi vi i nærheten av å være sultne. Mange forveksler andre behov, både fysiske og følelsesmessige, med sult. Og når man ikke helt vet om man er sulten, vet man heller gjerne ikke helt når man er mett.

    Poenget er å kjenne forskjellen på matsuget. Den amerikanske professoren Brian Wansink har laget en oversikt som kan hjelpe deg med å finne ut om suget er følelsesmessig eller fysisk:







    Fysisk sult
    Følelsesmessig sult
    Kommer gradvisKommer plutselig
    Kjennes i mage og mellomgulvKjennes i munn og svelg
    Oppstår timevis etter et måltidOppstår når som helst
    Forsvinner når du er mettVedvarer selv om du har spist
    Du er tilfreds etter matenDu føler skyld og skam etter maten

    3. Hvor sulten er jeg?

    Visst er det lov å kose seg med mat - poenget er ikke at du må være skrubbsulten før hvert måltid. Men før du åpner kjøleskapet kan du gradere sultfølelsen din fra 1 (svært sulten) til 7 (mett).

    Spis sakte, og kjenn innimellom etter hvor på skalaen følelsen din er. Ta en sjekk også når du er ferdig med å spise. Prøv i det daglige å ligge på cirka 3 før du starter et måltid, og avslutt når du ligger på cirka 6.


    Sjekk om du spiser uten grunn.




    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer