MER FISK: Fiskepålegg, som sild, er både sunt, magert og næringssrikt.  Foto: Thinkstock
MER FISK: Fiskepålegg, som sild, er både sunt, magert og næringssrikt. Foto: Thinkstock Vis mer

Julemat

Kjør på med fiskepålegg i jula

Du får viktige næringsstoffer, og unngår mye av det usunne fettet.

Jula er helt klart den høytiden der vi spiser mest fet og kaloririk mat. Og med den fete maten og alle godsakene vi hiver i oss, følger (kanskje) også bekymringene for vektøkning og trange bukselinninger for mange.

Dersom du er redd for å legge på deg i jula, er imidlertid rådet fra ekspertene enkelt – spis mer fisk.

Og dersom lutefisk og torsk ikke er blant favorittene, så er faktisk fiskepålegg, som sild, makrell i tomat, ansjos og gravlaks en super måte å få i seg ekstra sunne næringsstoffer på.

LES OGSÅ: Slik kan du nyte julematen uten dårlig samvittighet

Undervurdert kilde til næringsstoffer

Ifølge Livar Frøyland, som er ernæringsforsker og forskningsdirektør ved NIFES, er fiskepålegg en undervurdert kilde til næringsstoffer.

Og på Matportalen.no (ekstern lenke) kommer han med følgende julebudskap til nordmenn: Pålegg er en undervurdert kilde til sunne næringsstoffer.

- Når jeg spør folk om de spiser fisk, og de svarer nei, glemmer de ofte det de får i seg utenom middagsmåltidene. De glemmer kanskje at de har spist makrell i tomat i lunsjen. Da har de mer enn dekket behovet for omega 3, sier Frøyland.

Spiser du litt ekstra fisk på brødskiva til frokost og lunsj får du nemlig i deg rikelig med omega 3, vitamin D, jod, selen og fiskeproteiner.

LES OGSÅ: Dette pålegget får fart på brødskiva

Bedre og billigere enn piller

Fiskepålegg er en viktig del av julematen for mange, og i tillegg til viktige næringsstoffer som omega 3, jod, selen og vitamin D, er det også relativt magert. Med andre ord – du kan spise en god del av det før du vil merke det på midjen.

- Vi er blitt vant til å tenke på hvert enkelt næringsstoff hver for seg, og gjerne som noe vi bør få i oss i konsentrert form gjennom piller. Men pålegg er en bedre og billigere løsning enn piller. Spiser du fisk, får du hele pakken, sier Frøyland:

- Når det gjelder fiskeproteiner, tyder nyere forskning ved NIFES på at de virker slankende hos rotter. Vi vil nå undersøke om dette også er slik hos mennesker.

LES OGSÅ: Fisk kan redusere risikoen for diabetes

Ikke ha dårlig samvittighet

Er du glad i den gode julematen, er det ikke slik at du skal måtte droppe ribba eller de syv sortene.

Ekspertene råder deg også til å nyte jula, og ikke ha dårlig samvittighet dersom du spiser bittelitt ekstra.

– Det er ingen grunn til at folk skal ha dårlig samvittighet rundt pinnekjøttet eller ribbemåltidet i jula. Velg det du liker best og som passer dine tradisjoner, har avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet uttalt til Matportalen.no (ekstern lenke):

– Det er som kjent ikke det du spiser mellom jul og nyttår som betyr mest for helsa, men det du spiser mellom nyttår og jul.

LES OGSÅ: Så mye fisk bør du faktisk spise

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: