SPIS KÅL I JULA: Alle former for kål, om det så er rosenkål, blomkål, grønnkål, rødkål eller surkål, er supersunt, næringsrikt og helt klart verdt å spise med julematen din.  Foto: sabino.parente - Fotolia
SPIS KÅL I JULA: Alle former for kål, om det så er rosenkål, blomkål, grønnkål, rødkål eller surkål, er supersunt, næringsrikt og helt klart verdt å spise med julematen din. Foto: sabino.parente - Fotolia Vis mer

Kål

Kjør på med kål til julematen

Her er supergrønnsakene du bør rydde plass til på tallerkenen.

Publisert
Selv om det kanskje ikke er grønnsaker du forbinder mest med jula, så er det faktisk en del av disse vitaminbombene som er ganske elementære i de vanligste julerettene - om du så velger å ha ribbe, kalkun eller pinnekjøtt på tallerkenen.

Og er det en grønnsak som ofte går igjen i denne høytiden, så er det kål ( surkål, grønnkål, blomkål, rødkål eller rosenkål).

Dersom du er en som velger å bruke disse grønnsakene til maten, gjør du veldig lurt i det.





LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer surkål

PROPPFULLE AV VITAMINER: Kål inneholder en rekke vitaminer og viktige næringsstoffer kroppen din trenger, og som er blant annet kreftforebyggende.              Foto: Serghei Velusceac - Fotolia
PROPPFULLE AV VITAMINER: Kål inneholder en rekke vitaminer og viktige næringsstoffer kroppen din trenger, og som er blant annet kreftforebyggende. Foto: Serghei Velusceac - Fotolia Vis mer

Proppfulle av viktige næringsstoffer

Ifølge Gunn Helene Arsky, som er utdannet ernæringsfysiolog cand. scient fra Universitetet i Oslo og ernæringsrådgiver for Bama, er nemlig alle kålsorter utrolig sunne og næringsrike, og kan med fordel spises mer av.

- Kål er veldig smart å ha mye av på juletallerkenen, og det er flere grunner til det, sier hun til KK.no.






Sjekk bare her:
• Kål inneholder Vitamin C – styrker bindevevet (holder huden ung, styrker brusk- og benvev), øker opptaket av jern, forebygger kreft, kraftig antioksidant
• God kilde til B-vitaminet folat – bra for hjertet, forebygger ryggmargsbrokk hos fostre
• Svært rik på fytokjemikalier som de svovelholdige stoffene glukosinolater, tiocyanater, kaempferol . Disse forebygger kreft.
• Kål er i tillegg antibakteriell og antiviral, det er smart i disse forkjølelsestider
• Fiberrik plante, det kan gi luftplager, men er også immunstyrkende. Luften er et tegn på at fibrene nyttiggjøres av de helsebringende tarmbakteriene 
• All kål – rød, rosen, sur, hvit… inneholder stort sett de samme sunne stoffene, så bare finn din favoritt!

LES OGSÅ: Bruk jula til å spise masse kålrot

IKKE DROPP BLOMKÅLEN: Ifølge Arsky er blomkål en av de sunneste kålslagene du kan ha på tallerkenen.  Foto: Colourbox
IKKE DROPP BLOMKÅLEN: Ifølge Arsky er blomkål en av de sunneste kålslagene du kan ha på tallerkenen. Foto: Colourbox Vis mer
FOREBYGGER TARMKREFT: Rosenkål inneholder glukosinolater, som forebygger tarmkreft.  Foto: sabino.parente - Fotolia
FOREBYGGER TARMKREFT: Rosenkål inneholder glukosinolater, som forebygger tarmkreft. Foto: sabino.parente - Fotolia Vis mer

- Blomkål og rosenkål er svært sunne

Ifølge Arsky er det særlig to kålsorter du bør prioritere – og blomkål er en av disse.






- Alle typer kål virker foryngende, men blomkål og rosenkål er to svært sunne medlemmer i kålfamilien. Blomkålhodet er et resultat av århundrer med kryssing og frem dyrking. Den mangler klorofyll i selve hodet, og er derfor ikke grønn som de andre kålsortene, forklarer hun:

- Blomkålen inneholder en rekke foryngende stoffer i tillegg til en spennende gruppe svovelstoffer. Disse er kreftforebyggende, men også nokså illeluktende, dersom du overkoker blomkålen. Forskerne har så vidt begynt utforskningen av alle de helsebringende og foryngende stoffene i blomkålen. Men at den er svært sunn er det ingen tvil om! forklarer hun.





LES OGSÅ: Ikke kok kålen!

FORDEL MED SURKÅL: Karven i surkål kan faktisk redusere luftplager i magen.  Foto: Thinkstock.com
FORDEL MED SURKÅL: Karven i surkål kan faktisk redusere luftplager i magen. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Forebygger tarmkreft

Rosenkålen har også en kreftforebyggende effekt – og da særlig tarmkreft, forteller ernæringseksperten.

- Rosenkålen har fått sitt navn fordi den ser ut som rosenknopper. Den har en særegen, søt og litt nøtteaktig smak. Sulforafan, et svovelholdig stoff som gir den karakteristiske kålduften fra varm rosenkål, er en svært kraftig kreftbekjempende forbindelse som styrker kroppens egne avgiftningsreaksjoner. Spesielt leveren styrkes i sitt arbeid når vi spiser rosenkål, sier Arsky:

- I tillegg finner vi glukosinolater i rosenkål. Disse stoffene forebygger tarmkreft, spesielt de formene som skyldes inntak av store mengder hardt stekt kjøtt. Og ikke minst – de foryngende stoffene i rosenkålen er blant annet med på å holde huden din frisk, spenstig og ung.






Ifølge ernæringseksperten har også surkålen, som mange av oss spiser mye av i jula, en positiv helseeffekt:

- Visste du at karven vi har i surkålen er med på å minske luftplagene? Kjør på med både kål og karve! sier hun.

LES OGSÅ: Derfor er fårikål ja-mat

EKSPERTEN: Gunn Helene Arsky er utdannet ernæringsfysiolog cand. scient fra Universitetet i Oslo og ernæringsrådgiver for blant annet Bama. Foto: Juha Rossi
EKSPERTEN: Gunn Helene Arsky er utdannet ernæringsfysiolog cand. scient fra Universitetet i Oslo og ernæringsrådgiver for blant annet Bama. Foto: Juha Rossi Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer