NOE AV DET SUNNESTE DU KAN LEGGE PÅ TALLERKENEN: Reinsdyrkjøtt er svært mager, i tillegg til at kjøttet har en mengde essensielle fettsyrer som kan sammenlignes med havets delikatesser.  Foto: Matprat.no/Astrid Hals
NOE AV DET SUNNESTE DU KAN LEGGE PÅ TALLERKENEN: Reinsdyrkjøtt er svært mager, i tillegg til at kjøttet har en mengde essensielle fettsyrer som kan sammenlignes med havets delikatesser. Foto: Matprat.no/Astrid Hals Vis mer

Kjøtt

Kjøttet som er like sunt som fisk

Noe av det sunneste du kan legge på middagstallerkenen.

De fleste har fått med seg at fisk er sunt. Faktisk har tidligere studier vist at bare to måltider i uken kan bidra til å forlenge livet ditt, som slettes ikke er verst.

En av årsakene til at fisk er så fordelaktig og bra for både kroppen og hjernen, skyldes blant annet det høye innholdet av omega-3 fettsyrer.

Men i tillegg til fisk, finnes det andre svært gode kilder til denne fettsyren – nemlig reinsdyrkjøtt, skriver Forskning.no.

LES OGSÅ: Sardiner kan skjerpe hjernen din

Inneholder store mengder omega-3 og 6

Selv om ernæringsekspertene advarer mot for mye rødt kjøtt, er det fritt frem for viltkjøtt.

En ny studie fra Universitetet i Tromsø har blant annet vist at reinsdyrkjøtt er noe av det aller sunneste kjøttet du kan legge på tallerkenen.

– Reinsdyrkjøtt er faktisk veldig sunt! Det inneholder mer enn dobbelt så høye verdier av noen næringsstoffer enn annet kjøtt, samtidig som det kan sammenlignes med kylling i fettinnhold, forteller veterinær stipendiat ved Det helsevitenskapelige fakultet, Ammar Eltayeb Ali Hassan, til Forskning.no.

Som om ikke det var nok, så er innholdet av essensielle fettsyrer såpass høyt at det er sammenlignbart med noen av havets delikatesser.

– Selv om fet fisk er viktig kilde til essensielle fettsyrer i norsk kosthold, er nivåene på noen av disse stoffene i reinkjøtt sammenlignbare med sjømat som torsk, krabbe, blåskjell, østers og scampi, sier Hassan.

I tillegg inneholder vil bare 100 gram med kjøttet dekke den daglige anbefalte dosen med omega-3 og omega-6.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om omega 3, 6 og 9


Fakta om reinsdyrkjøtt

  • Vi spiser ca 1600 tonn på landsbasis i året.
  • I gjennomsnitt spiser cia 300 gr reinsdyrkjøtt hver.
  • I Nordland, Finnmark og Troms spiser tre ganger så mye som i resten av landet.
  • Hovedsesongen for reindyrkjøtt er om høsten.
  • Reinsdyrkjøtt nytes også til jul, nyttår og i påsketider.
  • Kilde: Opplysningskontoret for egg og kjøtt



    Inneholder veldig lite fett

    Med en fettprosent på kun 2 prosent, regnes reinsdyrkjøtt som svært magert.

    For eksempel har storfe 9 prosent fett og lam ligger på 17 prosent.

    – I tillegg inneholder reinsdyrkjøtt mer enn dobbelt så mye vitamin B12 enn for eksempel kalv og lam. Vitaminet B12 er viktig å få gjennom kosten for å forhindre blant annet blodmangel, sier Hassan.

    Forskeren mener en av årsakene til at reinsdyrkjøtt er så sunt, kan komme av dyrets kosthold - som stort sett består av lav om vinteren og grønne planter på sommeren.

    – Lav forbedrer fordøyelsen på dyret, og er også rikt på mineraler. Derfor inneholder kjøttet høye mengder vitamin B12, selen, sink og jern.

    LES OGSÅ: Lider du av vitaminmangel?

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: