ÉN BURGER ER LIK...: En Big King XXL (til høyre på bildet)inneholder omtrent like mange kalorier som all maten til venstre. Én slik burger inneholder også 67,70 gram fett, hvorav 26,10 gram er mettet fett.  Foto: Per Ervland
ÉN BURGER ER LIK...: En Big King XXL (til høyre på bildet)inneholder omtrent like mange kalorier som all maten til venstre. Én slik burger inneholder også 67,70 gram fett, hvorav 26,10 gram er mettet fett. Foto: Per Ervland Vis mer

Hamburger

Klar for burger-sjokk?

Denne lille saken har et helt vanvittig kaloriinnhold. Se hvor mye mat den tilsvarer her!

Burger King fikk mye negativ omtale i Storbritannia, da de tidligere i år lanserte den splitter nye burgeren «Smoked Bacon and Cheddar Double Angus».

Burgeren, som koster cirka 60 kroner, har et fettinnhold på svimlende 58 gram og inneholder hele 966 kalorier.

En normal kvinne trenger mellom 2000 og 2200 kalorier per dag (sistnevnte tall er hvis du er middels aktiv, men dette kommer an på høyde, fysikk etc.) så det betyr altså at én av disse burgerne tilsvarer halvparten av det anbefalte dagsinntaket av næring og energi.

«Monsterburgeren», som den kalles i Storbritannia, har fått helseforkjempere i landet til å se rødt, og de mener at burgerkjeden er med på å øke fedmeproblematikken i landet, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Så mye søppelmat kan du spise

Proppfull av fett

Den nye burgeren inneholder faktisk dobbelt så mange kalorier som en Big Mac fra McDonalds, og er lesset opp med to burgere, brød, bacon, cheddarost, saus, majones, tomat, løk og litt salat.

Omtrent halvparten av fettinnholdet (cirka 29 gram) er også mettet fett. En gjennomsnittlig voksen person (basert på et 2000-kalorikosthold), bør få i seg cirka 65 gram fett per dag, og kun 20 av disse grammene bør komme fra mettet fett.

Spiser du en slik burger har du altså fått i deg godt over den anbefalte dagsmengden når det gjelder mettet fett, og nesten all fettmengden du trenger totalt i løpet av en dag.

- Denne forferdelige burgeren er et eksempel på hvor dårlig regjeringens fedmestrategi har fungert. Meningen med strategien var at industrien skulle bli mer ansvarlig for hva lags mat den lager. Denne burgeren er på høyden av det som er uansvarlig, og hvis ikke vi gjør noe vil matindustrien gjøre null for å dempe den økende fedmeepedemien i landet vårt, sier Tam Fry, talsperson for the National Obesity Forum, til Daily Mail.

Ifølge Forbrukerrådets kalorimåling (ekstern lenke) vil en person som veier 70 kilo faktisk måtte jogge i vel over 1,5 timer for å forbrenne en slik burger.

LES OGSÅ: Så mye fett kan du spise

1039 KCAL: Slik ser 1039 kalorier av burger ut. Burgeren inneholder brød, to store burgere, ost, saus, salat, løk og syltede agurkskiver.  Foto: Per Ervland
1039 KCAL: Slik ser 1039 kalorier av burger ut. Burgeren inneholder brød, to store burgere, ost, saus, salat, løk og syltede agurkskiver. Foto: Per Ervland Vis mer

Over 1000 kalorier i norsk Burger King-burger

Oppstandelsen over denne nye britiske Burger King-burgeren fikk oss i KK.no til å bli litt nysgjerrige på burgeren matkjeden serverer her til lands.






Og et kjapt søk på burgerkjedens nettsider (ekstern lenke) viste at Burger King faktisk selger flere burgere med et så høyt kaloriinnhold.

Den med garantert flest kalorier er Big King XXL, som inneholder svimlende 1039 kalorier og 67,70 gram fett, hvorav 26,10 gram er mettet fett!

Det høres kanskje helt utrolig ut at én «liten» burger kan inneholde så mye energi, men når du ser over innholdslisten er det faktisk ikke så rart.

Én Big King XXL, som veier 378 gram, består nemlig av to store brød (213,2 kcal), King sauce (146 kcal), 14 g løk (4 kcal), 21 g issalat (3 kcal), 14 g syltede agurker (1,3 kcal), 50 g ost (165,6 kcal), og to store burgere (506 kcal).

Dette tilsvarer litt i overkant av 1039 kcal, og det uten bacon, ost og lett majones – som du kan få i tillegg.

LES OGSÅ: KJ og Kcal - kan du forskjellen?

MYE MAT: Summert tilsvarer ALL maten på venstre side av bildet nesten samme antall kalorier som burgeren (Big King XXL). Maten slår burgeren med 26 kcal... Foto: Per Ervland
MYE MAT: Summert tilsvarer ALL maten på venstre side av bildet nesten samme antall kalorier som burgeren (Big King XXL). Maten slår burgeren med 26 kcal... Foto: Per Ervland Vis mer

Tilsvarer mye sunn mat

For å vise hvor mange kalorier dette faktisk er, fikk vi klinisk ernæringsfysiolog Henriette Walaas Lindvig, som også er en av ekspertene på Lommelegen.no (Lommelegen.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett), til å lage en oversikt over hvor mye annen mat man kan spise som tilsvarer samme kaloriinntak som én Big King XXL.

Her er listen:
  • 1 pk Fjordlands «Et lett valg» kyllingfilet med ratatouille og naturris – cirka 475 kcal
  • 2 gjennomsnittlige brødskiver med bittelitt smør og magert pålegg (én med mager gulost og agurk, én med mager leverpostei og agurk) – cirka 300 kcal
  • 1 glass appelsinjuice (2 dl) – cirka 90 kcal
  • 2 medium store bananer – 200 kcal
  • 1 kopp kaffe uten sukker eller melk – 1 kcal

    Til sammen tilsvarer dette cirka 1065 kcal – altså bare 26 kcal mer enn en Big King XXL, noe som er ganske skremmende.

    Særlig når du tenker på at en slik burger ofte er en del av en meny, som da gjør at du får pommes frites og brus i tillegg.






    LES OGSÅ: Spis en brokkoli før hamburgeren

    Greit en gang i blant

    Nå er det selvsagt ikke slik at man ikke skal kunne unne seg en slik burger i blant. Og så fremt du ikke spiser det hver dag eller uke, går det nok greit med en kaloribombe i ny og ne.

    Ifølge en tidligere spørreundersøkelse gjennomført her på KK.no, svarte 29 prosent av dere leserne at dere spiser burger cirka én gang i måneden. Og ifølge trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe er ikke dette noe problem for helsen din.

    - Selvfølgelig kan du spise en burger en gang i blant. Man må bare gjøre det med måte, har hun tidligere uttalt.

    LES OGSÅ: Vil du dufte som denne burgeren?

    Mye energi - lite mat

    Det som ofte er problemet med disse burgerne, er at de har et skyhøyt energiinnhold i forhold til størrelse.

    En enkel cheeseburger på McDonalds inneholder for eksempel cirka 300 kalorier, som er et relativt lavt tall. Likevel er burgeren ganske liten, noe som gjør at du kanskje må ha to for å bli tilfredsstilt.

    Ifølge Garthe kan dette være greit som en middagserstatning av og til, men ikke for ofte.

    - Det er svært få som blir mette av den lille burgeren. Jeg må ha minst to for å kjenne det i magen. Da er vi oppe i 600 kalorier for svært lite mat. Men nå er det jo slik at en middag bør ligge på rundt 500 til 700 kalorier, så det kan jo erstatte middagen. Det er lite næringsstoffer i slik mat, men det er greit en gang i blant, har hun fortalt.

    LES OGSÅ: En hamburger kan trigge sultfølelsen

    Hvor ofte, og hva bør du kutte?

    Spørsmålet mange stiller seg, er sikkert hvor ofte man egentlig kan spise slik mat uten å legge på seg mye?

    Og hvis man er på McDonalds eller Burger King én gang i uken, hva bør man kutte ut?

    - Hvis jeg var på for eksempel Burger King én gang i måneden, ville jeg tatt alt jeg hadde lyst på. Er det oftere ville jeg imidlertid kuttet ut brusen og pommes frites. Bare burgeren (med ekstra salat for eksempel) er ikke så hakkende galt, og det tåler du – men det er ikke å anbefale hver dag, forklarer Garthe.

    Bedre alternativer

    Ifølge trenings-og kostholdseksperten finnes det også andre alternativer til den feteste burgeren eller pølsen.

    - En italiensk pizza med skinke og tynn bunn, kyllingburger eller kylling i pita kan være ok alternativer, sier hun, og forklarer samtidig at det er flere grunner til at vi ønsker oss fet mat dagen derpå.

    Hva bør du gjøre hvis du vil stagge suget uten å spise fast food?

    - Det beste ville vært å spise noe med en del protein, litt salter og mye drikke til (gjerne Farris), for rask rehydrering og en mettende følelse, forteller Garthe.

    LES OGSÅ: Bytt til mager kjøttdeig - lev sunnere





  • Sjekk KKs store årshoroskop!