<strong>HUSK SOLVETT:</strong> Sjekk hvilken faktor du trenger, og hvor lenge du kan være ute i sola. Foto: Colourbox
HUSK SOLVETT: Sjekk hvilken faktor du trenger, og hvor lenge du kan være ute i sola. Foto: Colourbox Vis mer

Sol

Klar for sola? Husk dette først!

Frisk opp i solvettet før sola tar deg.

Publisert
Sist oppdatert
HERLIG! Sommeren er her, det er varmt ute, og sola steker på himmelen!

LES OGSÅ: 44 finfine solbriller!

Vi har lengtet lenge nå, og plutselig er visst sommeren her. Det er utrolig deilig, men samtidig er det viktig å huske på at sola ikke BARE er snill.

Så, hvordan var det igjen ... Er det UVA eller UVB-stråler som er verst? Hvor høy solfaktor trenger du? Hvor ofte må du smøre deg?

Ingen fare - her kan du friske opp solkunnskapen:



Først og fremst - du bør alltid bruke solkrem når du skal være ute i sola, men trenger ikke nødvendigvis smøre deg før det har gått 10-20 minutter. Da får huden nok sol til å produsere d-vitaminet du trenger, og det er faktisk slik at d-vitamin kan hjelpe deg ned i vekt.

Når det er sagt, trenger ikke faktoren være høyere enn 15 når du soler deg her i Norge. Men det betyr at du går inn i skyggen straks du kjenner at huden har fått nok sol.

Husk også at sola er sterkest mellom 12 og 15, så du tåler kortere perioder under sola på denne tiden. Hvis du skal være ute midt på dagen, bør du legge inn skyggepauser.

Ikke overdriv solingen. Du vet jo at den forårsaker pigmentflekker og tidligere rynker dersom du ikke er forsiktig. Finn fram capsen eller solhatten, så kan du beskytte ansiktet selv om du er ute i sola.

Se opp for gammel solkrem

Vær obs på at solkremen fra i fjor sannsynligvis ikke holder mål nå. Det sjekker du på flasken, der et merke viser hvor lenge solkremen holder etter åpning. Solkremen bør dessuten ha vært oppbevart mørkt og kjølig for fortsatt å ha full effekt. Kanbskje like greit å kjøpe en ny? Merk deg da at disse solkremene er snillest mot huden.

LES OGSÅ: Får huden hvite flekker i sola? Her er grunnen, og slik fikser du det

Du bør smøre deg grundig og rikelig - en god neve solkrem er det som trengs for å smøre inn hele kroppen. Vær spesielt obs på å smøre leggene og føttene. Det er her flest får hud- eller føflekkreft.

<strong>SMART OG STILIG:</strong> SOlhatten beskytter ansiktet fra solas stråler. Foto: All Over Press
SMART OG STILIG: SOlhatten beskytter ansiktet fra solas stråler. Foto: All Over Press Vis mer

Hvor godt tåler huden DIN sola?

Hvor mye sol du tåler og hva slags solkrem du bør bruke kommer også an på hudtypen din.



Hudtype1
Blir lett rød og sjelden eller aldri brun. Har lys, ømfintlig hud og iblant fregner. Ofte lys blond eller rødhåret.
Anbefaling: Ikke utsett huden for soling - du blir uansett ikke brun. Blek hud er også vakkert! Beskytt deg godt mot solen med lette sommerklær, solbriller
og noe på hodet. I tillegg bør du bruke solkrem med minst faktor 15 på ubeskyttet hud, og dekke deg til straks huden blir varm og rød.

Hudtype2
Blir nesten alltid rød og av og til brun. Har lys hud og ofte blondt hår, men også mørkblonde kan ha hudtype2.
Anbefaling: Du bør heller ikke mase med å bli brun. Siden du først blir rød, skader du huden hver gang du prøver. Bruk heller selvbruningskrem hvis du vil ha litt farge. Ikke bruk mindre enn solfaktor 15 i solen, og bruk klær, solbriller og noe på hodet.

Hudtype3
Blir rød av og til, men alltid brun etter hvert.
Anbefaling: Ikke pangsol deg for å bli fort brun. Ta det gradvis. Begynn med korte perioder i solen når huden er uvant med sol, senere kan tiden i solen økes. Bruk solfaktor 15, klær og solbriller for å minske risikoen for at du brenner deg.

Hudtype 4
Aldri rød, alltid brun. Hudtype4 er vanlig i landene rundt Middelhavet.
Anbefaling: Du har en naturlig bra solbeskyttelse, og blir lett brun. Men vær obs på at UVA-strålene kan aldre huden din selv om du ikke blir brent. Skal du være ute lenge, bør du ta på litt klær og bruke solfaktor 15.

Hudtype 5 og 6
Har naturlig svart/brun hud og oftest mørk brune øyne og svart/brunt hår.
Anbefaling: Du har naturlig god solbeskyttelse og vil sjelden være utsatt i Norge. Du bør likevel ta pauser fra solen midt på dagen der UV-indeksen er svært høy. Husk at svart/brun hud også er utsatt for hudkreft - og det er lett å overse tegnene, så følg med på forandringer på føflekker.

(Kilde: Kreftforeningen.no – ekstern lenke)

Forskjellen på UVA og UVB

Det er ikke så lett å huske forskjellen på UVA- og UVB-stråler, men tommelfingerregelen er at UVA-stråler aldrer huden, mens UVB-stråler gjør den brent.

Her er en kort oversikt:

UVB-stråler ...
... stoppes delvis av atmosfæren og helt av glass.
... er sterkere på sommeren og midt på dagen.
... stimulerer dannelsen av D-vitamin.
... stimulerer fargestoffet melanin, som gjør deg brun.
... gjør huden fortere sår og sliten.
... skader hudens immunforsvar.

UVA-stråler ...
... stoppes ikke av atmosfæren, eller av glass.
... er like sterke året rundt.
... går dypere enn UVB-strålene.
... er sterke i solarier.
... stimulerer brunfargen.
... gir solallergi, soleksem og hudaldring.

Aller siste oppfordring - ha alltid en solkrem i veska nå når sommeren er her. Da er du alltid beredt til å sitte i solveggen eller ligge i parken og nyte livet!

<strong>BRUK NOK:</strong> En stor neve solkrem trengs for å smøre inn hele deg. Foto: Getty Images
BRUK NOK: En stor neve solkrem trengs for å smøre inn hele deg. Foto: Getty Images Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer